Veer van Servo naar dogbone?

Discussie in 'Bouwtips rijdende modellen' gestart door NiTrO, 9 jun 2003.

  1. NiTrO

    NiTrO

    Lid geworden:
    1 dec 2002
    Berichten:
    1.130
    Locatie:
    nevele
    bij de shumacher fusion met ingebouwde elektronica (servo's ontvanger....) zag ik dat er van de servohevel een lenge veer zat naar de front dogbone
    mijn vraag: waartoe dient die veer?
    http://www.harcohobbies.com/images/product_images/schumacher_fusion_1.gif
    Het is wel niet zo goed te zien maar het is aan de gas servo naar voorste dogbone (ophangings stuk)
    sorry als de link niet lukt
    copieer dan gewoon de URL en surf er eens naar toe

    greetz Nitro
     
  2. Dat is denk ik om de servo te helpen de rem op te trekken. De veer trekt in de omgekeerde richting als de rem, zo neemt de veer een deel van de krachten over. Om gas te geven overwint de servo makkelijk de weerstand van de veer.
     
  3. edwin westra

    edwin westra Guest

    het zorgt ervoor dat je gas niet blijft hangen, en als je remt dat je servo gewoon kan draaien want als je er geen veer maar een stukje siliconeslang ertussen zou zetten trek je de hevel van de carb. kapot :roll:
    EdWiN 8)
     
  4. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Veenendaal
    Die veer die je ziet is een goedkope versie van de "failsafe" Een nitro auto trilt namelijk nogal. Als je servohevel van de servo af zou trillen, zou je auto onbestuurd weg kunnen rijden. Tenminste, je kan alleen nog sturen...

    Met zo'n veer gaar je auto direct naar stationair gas als je hevel los springt. Veilig gevoel dus. Werkt erg goed, heb zelf ook zo'n veer op mijn off road auto zitten. Heeft me al eens gespaard voor een zeer nare situatie!

    shift-on-the-fly
     
  5. Flash

    Flash Guest

    als je hevel van de servo af trilt heb je geen draaipunt meer dus zal die je gas ook niet dichtrekken -> eerder helemaal open omdat ie gewoon naar de veerkant toetrekt, tegelijkertijd zal hij wel ook de rem aantrekken dus sloop je de hele boel !!

    de hevel kan eigenlijk nooit van de servo af trillen zolang de schroef goed grip in de server heeft, en als ie dat niet meer heeft moet je de kop van de servo vervangen.
     
  6. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Veenendaal
    Ja, maar die veer zit ook niet aan de servohevel, maar aan je carburateur! Als je heveltje er dan af zou gaan of hij blijft hangen, dan trekt die veer je gas dicht. Werkt zeker weten. De kans dat je heveltje er af trilt o.i.d. is inderdaad klein, maar het gebeurde bij mij eerst wel eens. Dan ben je heel erg blij dat je zo'n veertje gebruikt!
    sommige veren zijn ook zo sterk dat als je servo helemaal niet meer reageert (dus ook niet meer "tegengas geeft" als je hem uit zijn neutrale positie wil halen) hij je gas terugtrekt. Als je dan buiten bereik komt, trekt ie vanzelf je gas dicht. Nadeel is dat je servo dus wel veel kracht moet zetten om die veerkracht te overwinnen als je gas geeft. Niet echt lekker voor je servo lijkt me als je zo'n sterke veer gebruikt. Darbij is ook je ontvangeraccu dan aardig snel leeg.

    shift-on-the-fly
     
  7. stevenwow nl

    stevenwow nl Guest

  8. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    de tip is: Spam Alert!
     
  9. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Of een mede forum 'genoot' die even een tweede account aanmaakt lekker te stangen. Beide accounts en/of IP blokkeren. Doei!
     

Deel Deze Pagina