Veerboot de Rottum

Inderdaad, ik zal de plaatselijke fietsenmaker alvast even voorbereiden op mijn attack.

Maar mensen, ik zie in het topic over de ASD vloot dat er voor de SMIT ASD modelvloot hier op het forum, motortjes word gebruikt van Conrad, de GZ-600 BB. 14,95. Aangezien ik Nederlander :wink: ben, vind ik deze prijs wel heel wat aantrekkelijker dan een 720BB van 40 euro.

En nee, het is een veerboot dus **onderbreking, telefoon.. :mad: Of ik het WNF wil steunen met Oceanen en Zee. :? Nee, op dit moment hard aan het sparen met fietsbanden, geen geld voor jullie actie..**
maar goed, het is een veerboot dus en geen sleepboot, of speedboot. Ik vind het niet erg als het scheepje niet hard gaat, helemaal niet zelfs.
Dus zo'n sterke motor hoef ik niet, maar goed, heb toch wel graag dat het scheepje vooruit gaat, dus is deze schitterende Conrad motor geschikt, of niet?

Natuurlijk is dat een prima motor, beetje afhankelijk in welke schaal je nu uiteindelijk gaat bouwen en wat de daarbij behorende diameter is van de schroeven, uiteraard is type schroef ook nog van invloed hierop.. neem er wel gelijk een bijbehorende onstoringset bij, scheelt je later een hoop ergenis !!

Tom Boere

"Nadeel" van Conrad is dat je ook nog verzendkosten mee moet rekenen. Als je alleen die motoren nodig hebt, worden ze toch nog duur.

(TIP)
Wacht even op een "geen verzendkosten aktie". Die hebben ze regelmatig.

Wim

Via de bibliotheek heb ik het boek van André Veenstra gekregen, het Handboek varende scheepsmodellen. Ik ben goed te spreken over dit boek, dus ga ik in wat muffige antiquraten duiken om misschien het boek te vinden..

Als de bouwtekeningen binnengekomen zijn, ga ik beginnen.. Ben nu al sterk aan het nadenken hoe ik de romp ga doen.
Het is namelijk een bak, met neus en kont. Dus ik dacht om het middenstuk, een gewoon vierkant ook gewoon uit drie platen hout met een rond hoekprofiel ertussen, en dan de neus en kont vanaf het spantenplan halen.. Later misschien met een glasmatje enzo erover heen.

Dan word dit topic een bouwverslag trouwens.. Verwacht alleen niet veel, ben een beginner..

Gent2002_0316_010602AA.jpg

zo heb ik dat gedaan dus

Ik heb de bouwtekeningen binnen! Ook de kopiën uit Modelbouwers van dit schip zijn er.

Ik vind wel de bouwtekening een beetje apart, er mist een spantenplan, maar die staat weer in de kopieën... Ook doen op de bouwtekening schroeven niet mee, volgens de tekeningen is dit schip schroefloos, maar uit de bijgeleverde kopieën, kan ik weer opmaken dat het om een 4 blads schroef gaat.
Op de bouwtekening staat wel bij de 2 roeren een rondje eromheen, en ik neem aan dat daar de schroef moet komen, en de diameter moet dan 30 mm zijn, met de schaal 1:50.

Maar goed, de Conrad motoren waar ik het al over had: de GZ-600BB motoren. Passen die op een schroef van ik neem aan 30 mm, en 4 blads?

Ook staat trouwens op de bouwtekening in de machinekamer een boegschroef geinstaleerd.. Alleen nergens een boegschroef tunnel (alleen de motoren) en aan de buitenkant van het schip op de tekening is ook geen tunnel te zien.
Béétje vreemd dus..

Ik denk het wel, ik kan me hier nog een onderwerp herinneren over de "varkensneusjes" die hierop gesoldeerd zijn.

P.S: Ik kijk net even op de Conrad site, en bij het motortje wat ik graag wil inbouwen (GZ600 BB) staat dat die 15.000 toeren heeft.. En de 720 BB Torque van Graupner heeft 4100 toeren..
Is 15.00 toeren voor een schip van 1.14 meter niet veel?

kweet niet wat voor schroef erop zit maar denk haast wel dat het teveel is! Maar een vertraging kan er altijd op maar daar heb je wel meer ruimte voor nodig(in de hoogte)

Er komt een vierbladsschroef van 30 millimeter op.

Misschien kan ik de motoren dan ook wel op 6 volt laten draaien, i.p.v 12 volt?

wimg zei:
"Nadeel" van Conrad is dat je ook nog verzendkosten mee moet rekenen. Als je alleen die motoren nodig hebt, worden ze toch nog duur.

(TIP)
Wacht even op een "geen verzendkosten aktie". Die hebben ze regelmatig.

Wim
Ik krijg net een mailtje van de Conrad dat er een "Geen Verzendkosten actie" is.
Actiecode is
022076-NB

Succes,

Wim

Hartstikke bedankt voor de tip Wimg!

Mijn ouders hebben het advies gegeven, om eerst wat ervaring verder op te doen met de romp die ik op de rommelmarkt voor 15 euro heb gekocht.. Hierin kan ik dan vrij proberen met motoren, regelaars enzovoort.

Daarom staat het allemaal nu even stil..

Ik "recycle" al m'n spullen, dus electromotoren, regelaars en alles wat "los" in de boot zit (tot zelfs de messing 4 blads schroeven aan toe)
worden door mij zoveel mogelijk her gebruikt. Schroefassen en roerassen blijven zitten, maar de rest niet hoor :wink:

Daarom: die motoren en dergelijke kun je wel kopen en in je "rommelmarkt" rompje stoppen. Kun je het gelijk testen.

Succes,

Wim

Zijn er trouwens andere alternatieven voor een Graupner 720 BB Torque?
Ze zijn namelijk geschikt, maar ik vind toch ze te duur, om er mee te beginnen.

@Jon
Als je eerst met wat goedkopers begint.
En later toch nog die motoren aanschaf ben je nog duurder ui t he
mvg
Frederik :D

Daar heb je gelijk aan Frederik, vanaf die kant had ik het nog niet bekeken.. En ik zie net dat ze bij Toemen voor 39,95 per stuk te koop zijn.

Hoi Jon,

Scroll op de site van Toemen dan nog eens een stukje naar beneden, daar staat op den duur de Mega X 720BB Torque van Protech. Dat is dezelfde motor als de Speed 720BB Torque van Graupner, maar wel €10,- goedkoper :D.

Groetjes, Danny.

Back