Na lange tijd heb ik de bouw van de Dordrecht weer opgepakt, het is dan ook weer even wennen en kijken waar ik was gebleven.
In eerste instantie moest er wat gedaan worden aan de aansturing van de de bypassklep van de ketelwatervoeding.. De niveaubewaking d.m.v. de lichtsluis werkt prima maar de verwerking van het signaal en de aansturing van de servo was niet helemaal naar mijn zin.
Ik had al eerder gekeken om dit d.m.v. een arduino te doen maar het absolute gebrek aan programmeerkennis had mij hiervan weerhouden.
Door toeval kwam ik erachter dat een goede bekende met kennis in de nodige vaardigheden op dit gebied ook voor dergelijke besturingen interesse had en dus was mijn probleem snel opgelost.
De arduino verwerkt het signaal van de lichtsluis met een vertraging van 15 sec. om pendelen te voorkomen. Indien gedurende deze periode de vraag vervalt wordt de opdracht geëlimineerd.
De verwarming van de gastank is geoptimaliseerd. Dit werkt met een thermosiphon systeem dat gevoed wordt door de brander van ketel I. Dit is de ketel welke het eerst hoog brandt en ook als laatste naar een laag brander niveau gaat. In deze opstelling kan onder alle omstandigheden met butaan een gasdruk van minimaal 1 bar overdruk worden gerealiseerd. Het aanwezige reduceerventiel tussen de gastank en de beide branderregelaars is daarom vervallen.
In de afgelopen periode heb ik de installatie uitgebreid getest en de nodige gastankjes verstookt.
Verder zijn er nog wat onderdelen voor het scheepsmodel gemaakt, maar zoals altijd spreken de foto’s het meest.