Een paar weken geleden de bouw van de Dordrecht weer opgepakt.
Dit maal moest er onderdeks nog wat worden opgelost. Het is een probleem waar ik eigenlijk al vanaf het begin van de bouw tegen aan loop, nl. het voorkomen van gas uitstroom indien een van de branders ongewild uitgaat.
Op zich al een probleem maar in een enigszins gesloten ruimte waar ook nog een tweede brander in bedrijf is, is het wel vragen om moeilijkheden.
Mij plan was om dit te beveiligen d.m.v. een thermokoppel en een gasklepje, op zichzelf een eenvoudig en goed werkend systeem.
Helaas moest ik vaststellen dat na het wegvallen van de vlam de spoel nog ruim 40 sec. bekrachtigd bleef en het gas gedurende die tijd vrij kon uitstromen. Aanpassingen in de stand van het thermokoppel en het plaatsen van een koellichaam gaven niet voldoende verbetering.
In de bibliotheek las ik toevallig in een oude Modelbouwer (nr.8 2014) een artikel, “Stoomketel voor turbine installatie” van Martin Alewijn waarin een Vlam-Ionisatie-Detectie (VID) wordt beschreven met schema en tekening van een gasklep.
Met deze wijsheid was het voor mij als elektronicaleek zelfs mogelijk dit na te bouwen. De gasklep heb ik wel moeten aanpassen aan de terbeschikking staande ruimte maar het principe is gelijk.
Ook het plaatsen van de beide voelers in de bestaande branderkop gaven geen probleem. Het geheel werkt perfect en snel.
Een van de twee brander eenheden is nu omgebouwd. Op de bijgaande foto's de tekening van de klep en wat het uiteindelijk is geworden.