Veilige plek om je lipo te laden, tips/ervaringen gevraagd

• Topicstarter Topicstarter nosmo
  • Startdatum Startdatum
N

nosmo

Guest
Hoi,

Toegegeven, ik ben nog nieuw op het gebied van lipo's dus misschien denk ik er wel te veel overna, maar onder het mom van "better safe then sorry" toch dit draadje.

Lipo's laden is veilig, mits je met bepaalde zaken rekening houdt. Als je hem overlaadt of er een defect in de lipo zit kan het gebeuren dat deze in de fik vliegt. In de handleiding van mijn lipo staat een lijst met Do's en Don't, oa het laden op een veilige pek waar een eventuele brand geen grote gevolgen heeft, ook kan je er beter bij blijven tijdens het laden.

Nu heb ik niet echt een schuurtje of iets dergelijks waar ik hem veilig kan laden en wil ook niet echt bij mn lipo gaan zitten voor een paar uur. :P
Dus ik vroeg me af of je de lipo ergens in kan opbergen tijdens het laden, mocht ie toch in brand vliegen. Zou een gietijzerenpan iets zijn, of amunitiekistje van de dump?
En hoe zit dat met explosie gevaar, als je de deksel erop doet bv, dan zal de druk zich opbouwen denk ik bij een brand/steekvlam.

Wat zijn jullie ervaringen en tips, of zeggen jullie, je maakt je veel te druk. Maar toch, better safe then sorry :D

Ik laad ze gewoon ergens op waar ik ze kan zien, met de TP1010 lader waaraan de 210 balancer gekoppeld is kan er weinig mis...

Anders kun je voor kleinere lipo's een liposack kopen of een lipobunker. Zie b-p-p.com

Cheers,

Richard

Ik laad ze thuis altijd op in de keuken op de normale keukentafel.

Wil je iets meer van veiligheid dan raad ik je aan om ze te laden in een aardenwerken pot met daarop een plastic zak met zand. Ga ze niet in een gelsoten koffer of munitiekistje laden. Mocht daar iets in fout gaan dan loopt de druk te snel op en heb je meer problemen dan wanneer de lipo gewoon op tafel ligt. Bij de pot met het zandzakje gaat het zandzakje direct kapot en wordt de "brandende" lipo afgedekt door het zand en het vuurtje is dan meestal wel uit.

@Nosmo
Ik heb inderdaad een klein munitiekistje om mijn liPo`s in te laden, deze is 10x20x7cm. Ik heb er 2 banaan stekkerbusjes in gemonteerd met de stekkerbus naar buiten. Hier kan de lader op aan gesloten worden.
Aan de binnenzijde heb ik 2 stukjes siliconen snoer van 2,5 mm2 met daar aan een groen Multiplex stekkertje gemonteerd.
Zo kan ik overal laden en kan er niets fout gaan.

Ik laade ze altijd gewoon op de tavel of wat er op de tavel lag, toen ontplofde de lipo (ff snel die accu aan de lader voor dat ik bootschappen ging doen) hij lag bovenop de lader, hele lader afgebrand verder hier en daar een schroeiplek in mijn kamer voortaan doe ik ze meestal in een bloempot.

een mooie gietijzeren pan zou ook prima werken, die kunnen waarschijnlijk meer verdragen dan een bloempotje :P
als je toch gaat voor een gesloten munitiekistje, boor er dan een gaatje in zodat eventuele gassen eruit kunnen.

Combinatie van een gieteizeren pan en de zak zand van Theo
paar drukgaten erin
Gaat er iets mis vat ie flam doet het zand zijn werk en knalt ie moet het een beste knal zijn om de boel uit elkaar te drukken wanneer er een paar gaten in zitten om druk te lozen.

Munitie kist zou ik nooit doen
Kan heel wat hebben zo'n kist (zelf kogels :wink: )
Maar als je laad en het gaat mis wat dan ?
Kist die onder druk staat en vlam kanvatten oppakken en naar buiten dragen ?
En dan met op afstand openen ?

linke soep lijkt mij

desondanks laat ik mijn lipo's in de kamer en loop ik er zo bij weg 8O :oops:
mischien als ik terug ben van de Usa in Nl volgend jaar daar eens verandering in brengen :wink:

Groeten Gerjan

thanks voor al jullie reacties, ik had al een beetje flame berichten verwacht, van veel te overdreven, er gebeurt niks, etc, maar ben blij dat ik niet de enige ben die er in iedergeval rekening mee houdt dat er wat KAN gebeuren.

Ik ga es kijken voor een pan op maat. Die lipobunker ziet er ook wel grappig uit op www.b-p-p.com , niet zo heel duur ook, alleen tja, shipping costs zullen vast weer hoog zijn.

Ik heb mijn methode nog niet voorbij zien komen.
Ik gebruik een bak aquarium grind en graaf daar even mijn lipo in.
Werkt perfect en snel en de accu blijft schoon. :)

hmm, dat brengt me op een idee, heb hier ngo een hele la met (glazen ;)) knikkers, zal daar een paar handen vol van in mn oplaadbakje leggen, extra veilig :D

Wat denken jullie van een ovenschaal met een deksl er bovenop. Als er iets fout gaat kan de druk weg en vlammen kunnen geen kwaad

dan is het net een lipobunker dus :D (als je zo'n stenen ovenschaal bedoelt, dan lijkt hij er echt op :D)

(wel weg houden van gordijnen en andere brandbare zooi, want de vlammen komen dus wel buiten de bunker.

Bedankt voor al jullie reacties

Ok, ik heb nu 2 aardepotten gekocht, groot en klein. Kleine pot in de grote, beetje zand eromheen.
Zak gevuld met zand en die kan ik eroverheen leggen als een soort van deksel. Hopelijk is dit werkbaar.
Oh ja, was € 1,20 kwijt :P Geen geld dus

als ik nog een grote lipo koop dan ga ik zelf een bunkertje pottenbakken. vind de ronde vorm namelijk irrritant.

(heb nu alleen een aantal paar hele kleine lipotjes, waarbij vergeleken mn aansteker (zippo) gevaarlijker is. :))

Toch even vragen. Ik begin nu zelf langzaam met lipo te werken. En de filmpjes op You Tube, en de verhalen van afgebrande huizen baren mij zorgen.
Is het allemaal echt zo ontzettend gevaarlijk? Ik heb een lader die netjes afslaat, ik gebruik vrij kleine lipo's. Jaagt iedereen me nu de stuipen op het lijf, of moet ik zondag op de baan echt een stenen bunker om mijn lipo bouwen?

Groet Robert

ja en nee.

als je altijd voorzichtig met je lipo's omgaat, en ze gewoon laad waar ze redelijk veilig liggen. dus niet: naast de verwarming, niet onder of naast gordijnen, niet naast een hele stapel peipschuim en balsa enzo, en liever ook neit in de buurt van nog meer andere lipo's, gewoon niet in de buurt van iets dat brandbaar is of ernstige schade oploopt door brand. dus gewoon op een oud schoteltje of in een bloempotje op de werkbank is genoeg, zodat een eventuele ontbranding geen andere dingen kan schaden.

een lipo is gewoon een bepaalde hoeveelheid brandbare zooi (ether meestal) die dus tot ontbranding kan komen door overladen(hoge temperatuur, veel verdamping, lipo gaat bol en gaat lekken), oververhitten (ontbrandingsremperatuur is laag) of beschadiging (brandbare zooi kan uit de lipo)

ALs je je met het gebruik aan een aantal gouden regles houdt dan hoef je nog niet eens dat schoteltje te gebruiken.

Alles althans het meeste wat je in die filmpjes allemaal ziet is meestal opzettelijk gedaan door mensen die eens wilden uitproberen hoever ze kunnen gaan met mishandelen van deze accu's. ALs je sommige filmpjes goed gaat bekijken dan zie je dat je met laden toch al heel veel moet doen om ze te laten uit elkaar klappen. Daarnaast worden alle alarmbellen en toeters van de lader genegeerd.

Dus in het gebruiik niet zwaarder belasten als de fabrikant aan geeft en daar dan het liefst op 80% van gaan zitten. Bij het laden doe dit op een plek waar je altijd dicht bij in de buurt bent. Dit geld trouwens voor alle soorten accu's. Zorg eventueel voor een onbrandbare ondergrond of neem een aardenwerkenpot met een zakje zand wat je er boven op legt. Ploft de lipo, dan breekt het plastieken zakje zand en valt op de lipo en het eventuele vuur wordt dan ook direct gedoofd. Daarnaast regelmatig de cellen opmeten of er verschil in niveau is of een goede balancer gebruiken.

Ik laad mijn lipo's gewoon op een stenen vloer in het midden van mijn garage. In een omtrek van 1 meter is er enkel de stenen vloer. In de garage is er ook een rookmelder, moest er iets gebeuren hoor ik dat onmiddellijk. Als je voorzichtig bent hebt je (meestal) geen problemen. Ik laad mijn lipo's altijd thuis.

Jos

om nog even verder te gaan in dit draadje, het meeste waar ik me zorgen om baar is als er niemand thuis is en er ontstaat een kortsluiting. Dan is er niets te doen!

Back