Veilige racing packs?

Na een stop van een paar jaar ben ik sinds enkele maanden weer begonnen te rijden met mijn rc-auto's. Hoewel ik nog twee RC2000 packs van Sanyo heb die het nog best goed doen na vijf jaar niet te zijn gebruikt, ben ik een beetje teleurgesteld met betrekking tot de NiCd accu's die er nu nog worden verkocht (5 jaar oud pack doet het beter dan nieuw pack...).

Ik ben een beetje huiverig om over te stappen op NiMH packs, gezien alle berichten over ontploffende accu's en slechte kwaliteit. Ik heb dan toch maar een 3600 MAh pack van GM gekocht - Goede keus?

Welke andere accu's zijn goed, en wie maken hiermee packs?

Ik ben zeer tevreden over de GP3300 en de GP3700 cellen. Ik heb de afgelopen clubraces met 1 pakket 3700 gedaan en ook gisteren deden ze het nog goed met een indoortje.

Zover ik heb begrepen zijn de GP en Sanyo cellen in Ni-MH wel goed.

Als je een pack koopt, zou ik even kijken of dit op de celen staat. Graupner gebruikt(e) ook regelmatig Sanyo en GP volgens mij.

Er zijn vrijwel geen slechte accu's meer. Wel is de een meer gevoelig dan de ander.
Het is wat dat betreft erg belangrijk te weten, dat een Nimh cel anders geladen moet worden dan een Nicad. Dus jouw lader moet er wel voor geschikt zijn. Het gaat om de zogenaamde delta piek, ofwel spanningsterugval zodra de cel vol is. Die is bij de Nimh veel kritischer dan nicads als je optimale prestaties verwacht. Bij laden is in ieder geval belangrijk de temperatuur in de gaten te houden. laat deze niet boven de 40 graden komen. Deze warmte ontstaat vooral als de cel reeds vol is en je doorlaadt (dus deltapiek bereikt). Als je het boeltje dan niet in de gaten houdt bestaat de kans op inwensige sluiting met alle gevolgen van dien (sis / plof) Binnen de nimhs is er ook weer verschil. De Sanyo's zie je in de wedstrijd wereld nu haast helemaal niet meer, wel nog de GP's. Zeker de 3300's van GP zijn best lekker te noemen, kunnen goed afgebeuld worden, vinden ze alleen maar lekker. Zelfs soms een keertje op de ontlaadtray naar 0 volt per cel gaat goed en houdt de spanning hoog.
Na gebruik een nimh altijd laden en dan pas wegleggen. Nicads blijven juist lekker door ze aan een ontlaadweerstand te hangen.

op dit moment zie je in de racerij hoofdzakelijk twee merken : IB (Intellect) en EP (East Power). die eerste is echter hypergevoelig maar levert soms wel de beste prestaties (4200 cellen praten we dan over). De EP's benaderen de IB's en de laaste generatie daarvan (M3) gaat met de IB's aan de haal. Standaard cellen die zwaaien naar team packs voor een veel lagere prijs (buiten europa winkelen scheelt)

ps: waar zijn die RC2000 (grijs) cellen nog... zou er ook graag nog een paar willen hebben...

streetscreamer zei:
Bij laden is in ieder geval belangrijk de temperatuur in de gaten te houden. laat deze niet boven de 40 graden komen. Deze warmte ontstaat vooral als de cel reeds vol is en je doorlaadt (dus deltapiek bereikt). Als je het boeltje dan niet in de gaten houdt bestaat de kans op inwensige sluiting met alle gevolgen van dien (sis / plof)

Op een wedstrijddag die in de (warme) zomer valt bereik je die 40 graden echter veel eerder (wanneer er ongeveer 2500-3500mAh in een IB4200 zit), zelf heb ik mijn temperatuur afslag dan op 45 graden staan omdat je anders geen voltage in je cellen krijgt, en ik ken genoeg rijders die ze zelfs tot 50 graden laten doorlopen, zelf vind ik dat te link omdat wanneer hij stopt met laden de temperatuur nog door loopt. Koelfannetjes zijn zeker niet overbodig.

streetscreamer zei:
op dit moment zie je in de racerij hoofdzakelijk twee merken : IB (Intellect) en EP (East Power). die eerste is echter hypergevoelig maar levert soms wel de beste prestaties (4200 cellen praten we dan over). De EP's benaderen de IB's en de laaste generatie daarvan (M3) gaat met de IB's aan de haal.

Hypergevoelig zijn ze nou ook weer niet te noemen vind ik, ik weet dat er veel problemen mee zijn, maar nu word er steeds gedaan alsof al deze cellen binnen de kortste keren kapot gaan, dit is dus niet het geval. Wanneer je fatsoenlijke laadtechniek hebt kan er weinig misgaan, en zo'n 90% van de NK rijders gebruiken deze cellen omdat ze niet "soms" maar vrijwel ältijd" betere prestaties leveren. Dus wanneer er echt iets mis mee is zouden zij er niet allemaal mee rijden denk ik :wink:

Zelf heb ik een keertje een leeg gelopen IB4200 gehad, maar voor de rest op het warmte probleem nooit last van gehad.

Mooie aanvulling Koen!

Het is natuurlijk wel zo dat echte wedstrijdrijders maximale prestaties uit hun spullen proberen te halen, dus op alle ins en outs letten tot in kleinste detail. Wordt dat niet gedaan, dan is het opzoeken van de grens funest...........

Back