Veiligheid bij gebruik van bailout Phoenix ICE2 HV 80

Ik heb deze week de autorotatie bailout geprogrammeerd om 2 redenen :

1 autorotaties oefenen zonder stress.
2 bailout bij per ongeluk tijden de vlucht naar normal mode schakelen (softstart)

Heli : Trex600EFL-Pro, Beastx
ESC: Phoenix ICE2 HV 80
Zender DX8 met Rx : AR8000

Aangezien ik veiligheid hoog in 't vaandel heb, werd ik ongerust over
een regel in de Manual :

>ANY OTHER SETTING BESIDES 0 ON
AN POINT IN THE NORMAL THROTTLE CURVE COULD
RESULT IN THE UNEXPECTED STARTUP OF THE MODEL! <

Normaal is mijn opstartprocedure als volgt:
Gas dicht, F-modeswitch normal , TH ingeschakeld.
Spanning op ontvanger aan en wachten op initialisatie Beastx.
Daarna Flight packs aansluiten en het veld op.

Om nu de regelaar te initialiseren ben ik gedwongen
eerst TH uit te schakelen dan te laten initialiseren
en TH weer inschakelen.

Is dit normaal of mis ik iets ?
Erg veilig vind ik dit niet !

Verder werkt het super en heb ik vandaag lekker autorotaties kunnen
oefenen zonder stress.

Dit zijn mijn instellingen :

Throttle endpoint Low 127%, High 101%
Throttle curves :
Normal : 0%,30%,30%,30%,30% (voorheen 0% vlak)
IU1 : 70% vlak
IU2 : 100% vlak

Hieronder de Castle instellingen.
##############################
# Castle Link Data File
# Created: Tuesday, October 30, 2012
# Do Not Edit This File By Hand
##############################
Hex55: 85
Brake Delay: .6 sec (Delayed) (*)
Brake Ramp: Immediate (*)
Cutoff Type: Soft Cutoff
Motor Start Power: 59
Direction: Forward (*)
Brake Strength: 0
PWM Rate: 12 Khz (*)
Cutoff Voltage: Auto Li-Po (*)
Current Limiting: Insensitive (140A)
Sample Frequency: 5 Sample / Sec
Power-On Beep: Enabled (*)
Auto-Lipo Volts/Cell: 3.0 Volts/Cell
Motor Timing: 5
Data Log Enabled: 237
Vehicle Type: Helicopter
Throttle Type: Governor Mode
Throttle Response: 5
Governor Gain: 15
Initial Spool-Up Rate: 5
Head Speed Change Rate: 12
Auto Rotate Enabled: True
Governor Mode Type: Fixed
Vehicle Setup - Battery Type: LiPo
Vehicle Setup - Number of Cells: 12
Vehicle Setup - Battery Voltage: 44.4000
Vehicle Setup - Gear Ratio: 8.615
Vehicle Setup - Motor Kv: 510
Vehicle Setup - Motor Number of Poles: 10
Desired Head Speed 1: 1711
Desired Head Speed 2: 2008
Desired Head Speed 3: 2204

Tips omtrent dit veiligheids probleem worden zeer gewardeerd.

Gegroet

Corné

Laatst bewerkt:
Wat ze willen is dat je normal alle punten 0 heb. dus 0-0-0-0-0.

de volgorde wordt dan dus:

Heli aanzetten in normal(die werkt nu ook als th hold).

Th hold er NIET op. en dan zodra je wilt gaan vliegen de heli in idle 1 of 2 zetten. hij toert dan langzaam op. zet je nu th hold erop, en daarna er weer af krijg je de snelle spoolup. Jouw onveiligheid nu zit m dus in t feit dat je een normale throttle curve hebt ingesteld met waardes anders dan 0.

Anko,

Oorspronkelijk had ik dit zo staan (zie mijn post), maar het probleem is als ik tijdens de vlucht naar Normal schakel (dit het heb ik al voorgehad) dan ben ik alsnog de pisang met
mijn softstart.

Vandaar dus de instelling Normal 0,30 ,30, 30 ,30.
Als ik dus toch normal vlak op 0 zet heb ik wel de veiligheid in alle gasstanden.

Dus TH uit om de ESC te "armen" en daarna TH inschakelen is dus normaal ?

Toch vreemd !!

Corné

Ik heb de 120, maar zelfde issue. Wat ik doe: normal: 30; IU1: 70; IU2: 100. Ik zet de tx in normal mode, heli lipo's aan, throttle hold aan op tx, linker stick (mode 2) iets onder het midden en dan throttle hold af. Nu spoelt de heli mooi langzaan op zonder teveel negative pitch. Vliegen en IU1.
Ik heb al mijn pitch curves lineair 0-100.

Volgens mij wil castle echt een 0-waarde zien bij initiële power-up. Dit werkt wel voor mij. Heb overigens dus wel 0-30-30-30 in throttlecurve staan in normal, anders werkt dit niet.

Natturlijk krijg je hetzelfde effect als je gewoon in normal start en dan snel je linker stick ommhoog, net onder het midden, plaatst. Vlieg met een 700, deze manier voelt iets gecontroleerder voor mij.

Gt!

@pizmo75,

Inderdaad moet de Castle ICE eerst 0 zien.
Bij het programmeren van de bailoutfunctie is juist Throttle Hold niet meer 0 .
Dus via TH ziet de regelaar geen 0 meer.

Dat is nu juist het probleem.

Gegroet,

Corné

kan je niet naast throttle hold een aparte autorotatie schakelaar programmeren? dit kan bij mijn mx-20 hott wel...

Heren,

bedankt voor jullie input. Ik denk dat Anko gelijk heeft. Die Amerikanen zijn niet zo van de veiligheid en bovendien gieten ze de regelaars vol frituurvet ;-)

En de oplossing van Vinnygogo ben ik al op "helifreak" tegengekomen.

Dus zo heb ik het nu ook geprogrammeerd. Vanmiddag ff testen.

Gegroet Corné

Zoals Vinnygogo ook al voostelde zo heb ik het ook ongeveer. Gebruik zelf een Futaba 10C en gebruik de veerbelaste 'motor-cut' schakelaar om de regelaar 0 te laten zien.
Bij eerste keer optoeren TH uit, schakelaar vast en esc ziet 0 en ik kan optoeren. Als ik daarna de TH gebruik en ik schakel weer uit doe ik gelijktijdig met de '0' schakelaar. Voor mij werkt dit perfect.

De '0' schakelaar is nix meer dan UI3 met alle punten op 0. Verder gebruik ik 3 toerentallen met vlakke lijnen in setRPM gov mode..

Waar het fout gaat, is het feit dat jullie nog steeds de TH hold als beveiligingschakelaar gebruiken. terwijl deze gewoon op OFF moet staan als je de heli aanzet.. (in de normal mode van 0-0-0-0-0) de TH hold moet je alleeen gebruiken bij de autorotaties. verder niet.

Daar komt de onveiligheid vandaan.. Gewoon de normal zoals hierboven instellen en die als hold mode gebruiken. de th hold is niks meer dan een schakelaar om een snelle spoolup te krijgen.

Zoals ik het altijd deed en doe:

IU3 op 0-0-0-0-0 met apparte schakelaar, Th hold op 7-7-7-7-7(voor de bailout hier) en de Normal 30-30-30-30-30; IU1 op 60-60-60-60-60 en IU2 op 75-75-75-75-75 (of andere percentages afhankelijk van setup)

Dan zie je dus dat ik gewoon 1 curve heb met 0 flat die ik gebruik als hold curve.

Dus TH uit om de ESC te "armen" en daarna TH inschakelen is dus normaal ?

Nee. Zender aan in Normal mode. Heli aan, heli initialiseerd, heli brengen naar veld, Schakelen naar IU 1 of IU2 en vliegen. De 0-0-0-0-0 in normal voorkomt dat de heli optoert zodra de stick beweegt.

of gewoon zoals ik zei hoe het bij de mx-20 kan, een 2de speciaal daarvoor gemaakt autorotatie stand activeren met een schakelaar, waardoor die dan naar bijv. 10 % gas gaat. dan heeft ie wat ie wil, met TH gewoon normaal om hem aan te zettten;)

Bij mijn vliegclub "MVC Snoopey" heb ik geleerd om als eerste de failsave en TH veilig in te stellen. Nu met die bailout functie wordt het een iets ander verhaal.

Er is kennelijk geen veiligheidsregel of richtlijn voor onbedoeld aanlopen van een 1,5 tot 3Kw motor.
Vandaar dat ik met dit onderwerp kwam.

Ik wilde de TH functie als extra veilgheid niet opgeven en het onbedoeld naar softstart gaan bij per ongeluk schakelen naar Normal mode voorkomen.

De oplossing met de extra switch om de regelaar 0 te laten zien werkt voor mijn in elk geval
prima. Dus zoals Anko zegt heb ik bij initialiseren TH OFF.

P.S. Die bailoutfunctie voorkomt niet dat je de tailblades gras laat maaien bij de landing van de autorotatie ;-) ff nieuwe bestellen.

Corné

Nu heb ik geen Castle dus ken ik niet de werking van die Bail-out.
Bij de VBAR bailout wordt de bailout geactiveerd door throttle boven de 50%
en pas uitgezet bij 0%.
Dus mijn TH staat op flat 25%

Wat doe ik nu als procedure:
- Zender aan
- TH off
- Normal mode 0% throttle
- Ontvanger accu aansluiten & init
- ESC aansluiten en init op 0% normal mode
- Na init TH er op
- naar het vel lopen
- Idle 2
- TH er af en dus soft start

Zolang hij nog niet op toeren is geweest werkt de bailout nog niet.
Is dat niet ook zo bij de Castle?

volgens mij bij mn 50 amp castle geeft hij de bail out vrij zolang de motor nog draait.

als hij "ziet" dat de motor stil staat, werkt hij wel via de soft start

Als de motor gedraaid heeft moet ie weer n keer 0 zien ongeacht hoelang je de TH erop hebt om de softstart te activeren.

Als je land en de motor uitzet met TH, zul je een snelle spin up hebben als je TH weer af zet. Dus ook als de motor stil staat. ESC wilt echt nul zien van een stick input.

Het maakt niet uit of de motor wel of niet meer draait.

Bij het instellen van je endpoints leer je de regelaar in voor High stick en Low stick.
Via het Castle Link programma kun je de juiste toerentallen instellen en geeft dit programma aan wat de bijbehornde throttle waarden zijn voor de curves.
In mijn geval heb ik 1700 t/min 30% , 2000 t/min 70%, 2200 t/min 100%.
Voor het initialisatie punt van de bailoutfunctie kwam ik op 16% uit.
Alle waardes daaronder dus 0-16% is softstart alles daarboven is bailout. (Pas actief na opstarten)

Dus wil je na een landing weer optoeren met softstart dan moet je regelaar eerst een waarde onder de 16% (in mijn geval dus) laten zien.
Ik doe dit nu door te schakelen naar normal mode met gas dicht (0,30,30,30,30)
of via een extra schakelaar ; throttle cut (0% gas)

Bij het oefenen van de Autorotaties , dit weekend, ben ik steeds geland en direct weer TH eraf. Er zit nog genoeg headspeed in om weer snel door te starten. (headspeed change rate op 12)
Als die op 19 staat volgens Align (max 20) dan weet ik niet of ik dat nog zo moet doen.

Ik ben voorlopig tevreden met mijn instellingen die een mix zijn van bovengenoemde opties.
Hiervoor nogmaals mijn dank.

Gegroet Corné

Back