Veiligheid en RC helikopters regels/tips

Discussie in 'Algemeen heli' gestart door EricW, 13 okt 2010.

  1. EricW

    EricW

    Lid geworden:
    22 mrt 2007
    Berichten:
    4.247
    Locatie:
    Raamsdonksveer
    Omdat het zeker niet overbodig is, goed opgesteld, en ik het dus de moeite vond om het te vertalen en hier en daar aan te vullen in het Nederlands…

    Bij deze een aantal Veiligheidsregels / tips voor het vliegen met RC helikopters.

    Met dank aan de bron:
    Richard Lohr, RWMAA (Rotary Wing Model Aircraft Association, USA).


    Wat is dat toch met draaiende Bladen…

    • Grasmaaiers zijn gevaarlijk.
    • Cirkel maaiers zijn gevaarlijk.
    • Helikopter modellen zijn gevaarlijk.

    - Ze kunnen allemaal veilig gebruikt worden als je de gevaren begrijpt en ze met het respect behandeld wat ze verdienen.

    Zware bladen komen harder aan...

    • Een grasmaaier maait gras en onkruid.
    • Een cirkel maaier maait onkruid en jonge boompjes.
    • Hoe meer massa / gewicht een blad heeft, hoe meer schade het aan kan richten.
    • Grote helikopters hebben zwaardere bladen en zullen aanzienlijk meer schade aanrichten dan kleine helikopters.

    - Maar … Zelfs een kleine 250 size helikopter kan dodelijk zijn of ernstige schade aanbrengen aan piloot of omstanders.

    Het rad stopt altijd bij jou, de piloot…

    • Je kan de producent de schuld geven.
    • Je kan de eigenaar van de hond de schuld geven.
    • Je kan het “stomme” kind de schuld geven.
    • Je kan de nieuws reporter of Journalist de schuld geven.

    - Als jouw helikoper iemand of iets beschadigd, is het jouw fout.
    - En … Jij bent zeer waarschijnlijk de persoon die het meest beschadigd raakt.

    Ken de risico’s

    • Gebruik je gezonde verstand en volg de basis veiligheidsregels die hieronder vermeld worden:
    - Top 10 Veiligheidsregels voor tijdens het bouwen en instellen van je heli.
    - Top 10 Veiligheidsregels voor het vliegen.

    Top 10 Veiligheidsregels voor tijdens het bouwen en instellen van je heli

    1. Isoleer altijd (Bijv. Met krimpkous of tape) een LIPO draad als je aan de andere draad soldeert om kortsluiting te voorkomen, knip ook nooit beide draden tegelijkertijd door met een schaar.

    2. Kijk goed na of je zender aan staat, het juiste model is geselecteerd, en de throttle-hold schakelaar aan staat als je spanning op de ontvanger van je heli zet.

    3. Programmeer je ESC met een “Soft Start” om jezelf wat meer tijd te verschaffen als je per ongeluk toch aan de gas knuppel zit.

    4. Laat de motor draden los of maak ze los als je de cyclic servos, gyro of staart servo gaat afstellen. Haal de hoofdbladen eraf als je de motor de eerste keer optoert.

    • Controleer de juiste bewegingen van alle stuurfuncties van je heli.
    • Zoek de hulp van een ervaren RC heli piloot als je het even niet zeker weet.

    5. Bind je heli nooit vast om de werking ervan te testen.

    6. Gebruik kabelhoes, rubber, of iets soortgelijks om je kabels te beschermen tegen doorschuren en kortsluiten op scherpe randen van je frame.

    7. Verbind nooit een lipo draad met een geleidend framedeel ( bijv. carbon) zonder gebruik te maken van een juiste weerstand of iets soortgelijks.

    8. Gebruik kwaliteits onderdelen en besteed aandacht aan de juiste plaatsing van deze onderdelen om een zo goed mogelijke en storingsvrije werking te garanderen.

    • Gebruik Zenders / Ontvangers die ontworpen zijn om optimaal om te springen met storingen en afscherming.
    • Plaats de onderdelen waar veel stroom doorgaat en dus ruis veroorzaken (Aandrijf lipo, ESC, en motor) zo ver mogelijk uit de buurt van onderdelen die gevoelig zijn voor deze ruis (Antenne, gyro, gyro controller, en ontvanger).

    9. Gebruik altijd borgmiddel (locktite) op alle metaal / metaal schroefverbindingen, en CA lijm op metaal / Kunststof schroefverbindingen.

    10. Houd je heli nooit in je handen vast, op geen enkele manier, terwijl hij op toeren is of komt (om bijv. bladspoor te controleren).

    Top 10 Veiligheidsregels voor het vliegen

    1. Kijk goed na of je zender aan staat, het juiste model is geselecteerd in je zender, en de throttle-hold schakelaar aan staat als je de heli aanzet.

    2. Voer altijd een bereik test uit van je zendapparatuur bij een nieuwe heli of een gerepareerde heli na een crash.

    3. Voer altijd een pre-flight inspectie uit op de helikopter en onderhoud hem nauwkeurig en goed.

    4. Blijf altijd minstens 6 meter van je draaiende heli verwijderd (9 meter voor een Turbine heli).

    • Dit sluit ook binnen vliegen uit tenzij je het in een erg grote en daardoor geschikte ruimte doet.
    • Dit sluit dus zeker het onder je heli kruipen om de spanning of motor af te zetten uit.
    • Dit sluit ook het werpen of aanraken van een draaiende heli uit.

    5. Vlieg altijd binnen je eigen kunnen / niveau en oefen en train nieuwe dingen op een PC simulator tot je 100% comfortabel bent met het gene wat je doet.

    6. Vlieg nooit alleen en zorg dat je een spotter naast je hebt staan tijdens het vliegen die de omgeving goed in de gaten houd, jij hebt je blik op je heli gericht als het goed is.
    Deze tweede persoon is eigenlijk noodzakelijk, als je in het slechtste geval zelf niet in staat bent om de alarmdienst te bellen.

    7. Je moet altijd exact weten waar alle toeschouwers, voorbijgangers of dieren zijn, en vlieg nooit op een plaats waar je binnen een straal van 20 meter plotseling dieren of mensen te voorschijn kunnen komen (land je heli zo spoedig mogelijk indien nodig).
    Ook hier heeft de spotter een belangrijke taak.

    8. Vlieg nooit over wegen, in de buurt van hoogspanningskabels, over je hoofd, achter je of over water tenzij je er drijvers onder hebt gezet.

    9. Weet hoe de motor te stoppen in een noodgeval (Throttle Hold bij elektro, choke bij een Benzine heli, de brandstofslang eraf trekken bij Nitro).

    10. Zorg dat je altijd de beschikking hebt over een EHBO verband doos, een telefoon, en eventueel een CO2 brandblusser voor Turbine heli’s.

    Opsomming

    • RC helikopters zijn potentieel gevaarlijk en moeten met het nodige respect behandeld worden.
    • Het risico kan zeer klein gehouden worden door je gezonde verstand te gebruiken en wat standaard veiligheidsregels te volgen.

    Groetjes,
    Eric


    Aanvulling:
    - Altijd eerst de zender aan, dan pas het model. Een werkende ontvanger mag niet zonder zendsignaal komen te zitten, anders pikt hij de gekste signalen uit de lucht: storing.

    - Niet alleen gaan vliegen met helicopter, met name wanneer je ergens 'in de rimboe' vliegt waar niemand je ziet liggen.

    -Servo's checken:
    1- motor nog niet gestart: servogeluiden zijn nog goed te horen
    2- motor gestart, langzaamloop: eventuele problemen kunnen nu al gezien worden, beter nu dan bij volgas
    3- motor volgas: kunnen andere storingen optreden, stuurrichtingen controleren.

    storingen -> problemen

    - SAFETY FIRST - Pictures Of Injuries Caused By RC Helicopters
    De link met nog veel meer schokkende foto's... :schrik:

    -Dingen die je dus NIET met een heli moet doen:
    [URL=" powerful is a trex 500 - YouTube[/URL]
    [URL=" helicopter on teeter-totter[/URL]

    -Tijdens de ontwikkeling ging er ook wel eens wat fout:
    http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=b29Msu_7_sE
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  2. dobje

    dobje

    Lid geworden:
    4 okt 2006
    Berichten:
    570
    Locatie:
    Lochem
    Stuurrichtingen controleren bij het op vol gas lopen van de motor en dus rotor zal ik niet aanbevelen , zeker niet bij een groot aantal FBL systemen. Dit kan een zeer onaangename verassing geven bij het "oppakken" van de heli. Dat geld ook voor als de motor nog niet loopt en evt langzaam tenzij je het systeem en de heli opnieuw uit en aan zet.
     
  3. EricW

    EricW

    Lid geworden:
    22 mrt 2007
    Berichten:
    4.247
    Locatie:
    Raamsdonksveer
    Klopt helemaal.
    Voor de FBL aangestuurde helikopters gelden iets andere regels.
    En met de nieuwere 2,4 Ghz sytemen zal je vrij weinig storings problemen zien als je je houd aan de regeltjes in punt 8.
    Met systemen met meerdere ontvangers (Spektrum) moet je wel zorgen dat je antenne draden 90º verdraaid staan t.o.v. elkaar en het liefst in een ander vlak en zover mogelijk van elkaar verwijderd, dit in verband met afscherming door de carbon frame platen.
    Ontvangers met twee korte draden (Futaba) kan je de draden zoveel mogelijk 90º in een ander vlak t.o.v. elkaar proberen te zetten.
    Als je alle stuurrichtingen even controleert is het 99 van de 100x al goed.
    Wees er wel van bewust dat er altijd iets kapot kan gaan, ook als het hagelnieuw is.

    Weet je eenmaal hoe een FBL systeem werkt dan kan je er gerust aankomen.
    Hier geld eigenlijk hetzelfde als bij een staartgyro, zorg dat de controls (en je swash) in de middenstand staan bij het optoeren.
    Ben je geoefend dan kan je tijdens het optoeren de disc makkelijk vlak sturen mocht deze iets om willen vallen.
    Mede daarom wordt er geadviseerd om niet aan de cyclic stick te komen voordat je opstijgt met een FBL heli.

    Het systeem heeft een stuurinput gehad, en de gyro registreerd geen beweging in die richting, vervolgens gaat het systeem meesturen om de heli toch te laten doen wat het baasje hem opdraagt.
    Geef je echter een stuurinput de andere kant op dan zal hij dat ook gewoon doen.
    Omdat de heli aan de grond staat gaat alles erg traag en het systeem is constant aan het overshooten.
    Blijf je rustig, en geef je kleine inputs dan kan je hem zelfs op 1 skid of schuin voorover laten staan :)

    Beginners met FBL adviseer ik om niet aan de cyclic stick te komen tot je los komt in een hover.

    Grt,
    Eric
     
    Laatst bewerkt: 6 nov 2010
  4. Molen

    Molen

    Lid geworden:
    21 okt 2009
    Berichten:
    1.307
    Veiligheid RTF kits ( 450 size en groter )

    Dit stuk schrijf ik speciaal voor beginners die intresse in vliegen met model-helikopters hebben.

    Dus U wilt een 450 klasse of groter helikopter om buiten te vliegen, helemaal kompleet ReadyToFly kopen ?

    Als U naar een winkel gaat en een "goede" verkoper treft, staat U zo weer buiten met een helikopter die U eigelijks niet wilt hebben.
    Laat U niet wat ouderwets aansmeren,
    let daarom goed op de volgende punten, en denk er nog een dagje over na :

    1 : Soft Start op de snelheidsregelaar.

    Hiermee begint het toerental langzaam op te bouwen, inplaats van direct te draaien.

    Als dit er niet opzit, blijft de heli niet recht staan als U begint met gas geven,
    Uw tandwiel kan ook kapot gaan.


    2 : Throttle hold op de afstandbediening.

    Met deze schakelaar, kunt U het gas in 1 maal uitzetten.
    Dit gebruikt U ook als U de accu aan de helikopter zet.
    Als u nu perongeluk aan de gashendel, of het volle toeren knopje ( idle up ) komt, gaat de heli niet draaien.

    U dient binnenshuis Uw helikopter niet aan te zetten, zonder de 3 draadjes van de motor los te halen.
    Gebruik Throttle hold dus niet binnen.

    Als Throttle hold er niet opzit, is de helikopter niet veilig, en raad ik af om deze RTF-Kit te kopen.


    3 : Throttle curve en Pitch curve in de afstandbediening.

    Hiermee stelt U in de afstandbediening de hoeveelheid gas en de stand van de bladen in.
    Dit is van noodzaak, omdat U hiermee de helikopter kan laten reageren zoals U zelf lekker vind opstijgen/landen/vliegen.

    Als dit er niet opzit, bestuurt de helikopter moeilijker.


    Kijk ook even naar Safe mode in de ontvanger hoe dat werkt,
    die zorgt ervoor dat de helikopter stil valt als het ontvangst weg is.

    Ook heb je Lipo protection nodig in de snelheidsregelaar, dat zit er meestal wel op,
    dit zorgt ervoor dat de lipo niet uitbrand, als die per ongeluk te leeg word gevlogen.

    Bijzaak : met een kookwekker wil je ook niet op het veld staan, in de afstandbediening hadden ze ook een stopwatch kunnen bouwen, dit zit meestal niet in RTF-kits dacht ik zo.
    Laat het even weten in dit topic welke merken/kits deze timer optie wel hebben a.u.b..
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 apr 2013
  5. DannyvG

    DannyvG

    Lid geworden:
    24 feb 2011
    Berichten:
    1.774
    Locatie:
    Breda
    Goed initiatief Molen, zal proberen het constructief te houden.

    Ready To Fly
    ReadyToFly (RTF) betekent niks meer dan dat alle onderdelen aanwezig zijn om te kunnen vliegen. Het is namelijk zo dat de afstelling van de heli vaak zeer slecht is gedaan en dat veel onderdelen geen loctite bevatten.
    Eigenlijk is het dus nodig de heli compleet te demonteren en van de grond af opnieuw te bouwen. Gebruik loctice voor metaal-metaal verbindingen en evt CA voor metaal-plastic.

    De relatief lage prijs van RTF kits komt voornamelijk door de electronica, kwaliteitscontrole en materiaal gebruik.
    Houd er dus rekening mee dat hiervoor vrij snel upgrades nodig kunnen zijn. Dit kan zich uiten in slecht bewegende servos, defecte servos bij crash, driften van de staart, brekende onderdelen bij normaal gebruik enz.
    Daarnaast zijn er echter nog meer nadelen aan de RTF kits. Het zelf kunnen sleutelen aan de heli is een zeer belangrijk aspect van het RC heli vliegen. Door een RTF kit te kopen kom je hier pas later achter en zullen reparaties moeilijker zijn omdat je niet bekend bent met de opbouw van de heli. Daarnaast is het 100% zeker dat wanneer je als een beginner een RTF heli wegzet en probeert te vliegen dat je binnen 5 seconden schade hebt aan je heli en mogelijk zelf gewond bent.

    Om aan de hobby te proeven is een RTF kit natuurlijk heel handig maar houd er rekening mee dat de kosten toch behoorlijk kunnen oplopen.
    Goedkoop is duurkoop (of hoe zat dat gezegde ook alweer?)

    Simulator
    Een zeer goed hulpmiddel bij het leren vliegen zijn de simulators, hiermee kun je met je zender gekoppeld aan de pc vliegen met een modelhelikopter. Bij ons op de club is phoenix zeer populair doordat hier ons eigen veld in zit. Daarnaast is het een realistisch pakket met een groot aanbod in helis en zijn de updates gratis.
    Andere sims zijn bijvoorbeeld Realflight en Aerofly Pro Deluxe.

    Er bestaan echter ook nadelen aan het gebruik van simulators. Je kunt jezelf zeer makkelijk slechte gewoontes aanleren. Je kunt overmoedig raken doordat in de sim bepaalde dingen je wel lukken. Je kunt zonder gevolgen experimenteren met dingen waar je eigenlijk nog niet klaar voor bent. Het is dus belangrijk om ook in het gebruik van de sim gedisciplineerd bezig te zijn.

    Fail safe
    Om je model te kunnen besturen heb je een werkende verbinding tussen zender en model nodig. Mocht er om wat voor reden het signaal wegvallen dan zal de ontvanger de fail safe in werking stellen.
    Hierin zin meestal 2 opties
    -houd laatste positie vast
    -ga naar vooringestelde waarde.

    Bij helis heeft het de voorkeur om de optie “ga naar vooringestelde waarde” te gebruiken. Vrijwel altijd zal een crash onvermijdelijk zijn na verlies van signaal dus we willen dat de heli zo veilig mogelijk crasht. Zoals begrijpelijk is zal een op volle toeren draaiende motor niet wenselijk zijn tijdens een crash. Dus daarom moet je het zo instellen dat de gas dicht gaat wanneer het signaal wegvalt.
    Daarnaast is het verstandig de bladen naar een vol negatieve pitch stand te laten gaan, op die manier wordt de energie zo snel mogelijk uit de bladen gehaald en verandert de heli in een voorspelbaar vallend object.

    Throttle hold
    Om te voorkomen dat je per ongeluk je motor optoert of om tijdens het vliegen de motor uit te kunnen zetten stelt men een throttle hold in op een makkelijk toegankelijke schakelaar. Meestal de schakelaar rechtsboven op de zender. Deze schakelaar moet zo geprogrameerd zijn dat altijd de gas naar stationair(brandstof) of uit(elektro) gaat ongeacht de stand van de gasknuppel

    Throttle cut
    Deze functie is ervoor bedoeld om je brandstofmotor uit te schakelen na het vliegen. Hier mogen wel bepaalde voorwaarden actief zijn om per ongeluk inschakelen te voorkomen.

    Opstarten heli
    -zet de zender aan
    -controleer juiste modelkeuze op zender
    -normal mode, gas dicht, throttle hold aan
    -schakel heli in
    -controleer stuurrichtingen en corrigeerrichting van gyro, bij brandstof heli ook werking gasservo
    -brandstof heli > controleer normal mode, gas dicht, throttle hold aan > start de motor
    -houd zender altijd in eigen beheer
    -plaats heli op opstijg locatie

    Uitzetten heli
    -tijdens/na landen throttle hold activeren. Brandstof heli > throttle cut
    -houd zender altijd in eigen beheer
    -neem heli mee naar pit
    -schakel heli uit
    -schakel zender uit

    Storing tijdens vliegen
    Tijdens het vliegen kan er altijd iets misgaan met de verbinding of de heli zelf.
    In geval van een signaalverlies zal de heli overgaan naar de fail safe posities hopelijk zal de heli zonder schade of letsel aan derden crashen.
    Mocht er met de mechanica of electronica iets misgaan tijdens het vliegen en is een crash of gevaarlijke situatie onvermijdelijk dan moet men direct throttle hold activeren.
    In dat geval zal de kinetische energie in de bladen snel verminderen en zal de heli veranderen in een voorspelbaar vallend object en hopelijk geen schade of letsel aan derden veroorzaken. Ook zal de schade aan de heli vele malen kleiner zijn.
    Om snel te reageren moet men dus tijdens het vliegen altijd een vinger aan de throtle hold schakelaar houden. Dit kan men goed oefenen in de simulator.
    Wanneer er problemen optreden zelfs zo klein als het horen van een raar geluidje of een iets veranderd vlieggedrag is het voor ieders veiligheid noodzakelijk om direct te landen.
     
    Laatst bewerkt: 20 jun 2011
  6. markjuhh

    markjuhh Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 jan 2009
    Berichten:
    7.294
    Locatie:
    Gilze
    Goed idee:!:
    Gelijk sticky maken :yes:

    De lipo brand niet zomaar uit als hij te leeg gevlogen wordt. Je verliest alleen capaciteit en levensduur van je lipo!


    Nog een paar linkjes voor de nieuwelingen die de zoekfunctie nog niet gevonden hebben:
    http://www.modelbouwforum.nl/threads/veiligheid-en-rc-helikopters-regels-tips.121001
    http://www.modelbouwforum.nl/threads/beginners-guide;een-heli-kopen-hoe-en-wat-en-wel-niet.39647
    <Oude "Te Koop" Link Verwijderd >
    <Oude "Te Koop" Link Verwijderd >
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 18 nov 2015
  7. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.996
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Na het afstellen van de heli wel met th hold erop REBINDEN omdat anders de kans bestaat dat de heli juist toeren blijft houden.

    Vinger aan de th hold houden tijdens t vliegen lijkt mij overigens niet zo verstandig.;)
     
  8. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    13.582
    Locatie:
    Rotterdam
    Ik mis 1 van de belangrijkste...

    Pre flight check
    Het nakijken en navoelen van je heli om te zien of alles nog in orde is.
    punten voor op dit lijstje:
    - zijn er dingen losgekomen (zitten er nog schoeven/bouten in alle gaten waar deze wel aanwezig zouden moeten zijn)
    - hebben onderdelen een andere (ongewenste) vorm gekregen
    - is de eventueel aanwezige speling overal nog binnen de perken (zo heb ik al een keer een loslopende bout van de feathering shaft opgemerkt, op zich wel een belangrijk ding)
    - Doet de heli wat jij met de zender van hem vraagt (erg belangrijk, zo heb ik een keer een ontbrekende schroef in de staart opgespoort net voor ik de lucht in ging..)
    - Zijn er onderdelen warm die niet warm moeten zijn (versleten lagers kunnen best warm worden)
    - Blijft de electronica op de temperatuur die je gewend bent (een check voor als je uit de lucht komt).

    Met dit lijstje kun je, mits een beetje correct uitgevoerd, veel gebreken voor de vlucht opmerken en herstellen voor het een probleem wordt.
     
  9. raptor117

    raptor117

    Lid geworden:
    2 jan 2010
    Berichten:
    453
    Locatie:
    drunen
    Hoi mis er 1, kop vasthouden tijdens starten, gaat het mis , kan hij in ieder geval niet op toeren.
    Gr rinie
     
  10. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.770
    Locatie:
    Flevoland
    Met een forse brushless motor zal dan gewoon de heli zelf om zijn as gaan draaien. Klinkt me niet erg veilig in de oren.


    Mijn korte checklist, ik vlieg alleen kleine heli's, is als volgt.

    - controle windrichting en inschatten sterkte, is het verantwoord om te gaan vliegen?
    - korte visuele controle op conditie heli, geen zichtbare schade
    - throttle hold op zender aan
    - bril op, nodig voor kijken op afstand, en bescherming ogen
    - zender aan
    - heli aanzetten
    - met throttle hold nog steeds aan, servo's controleren op werking
    - controle of throttle stick op 0 staat, daarna throttle hold uit, optoeren tot laag toerental om te zien of staartrotor werkt en staart recht kan houden
    - bij alles ok, opstijgen
     
  11. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    21.070
    Locatie:
    Oldeberkoop
    De tip van Rinie sloeg dan ook op brandstofheli's....

    Groet, Bert
     
  12. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.770
    Locatie:
    Flevoland
    Goed dat je dat even vermeldt, want uit het bericht alleen was dat niet duidelijk. Als je zelf brandstof vliegt wel waarschijnlijk, maar dit topic is niet alleen voor brandstof, had ik begrepen.
     
  13. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    21.070
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou.... er staat "starten"....

    Electromotoren "start" je niet, tenminste, niet op in het taalgebruik. Die "zet je aan" of "schakel je in"....

    Groet, Bert
     
  14. raptor117

    raptor117

    Lid geworden:
    2 jan 2010
    Berichten:
    453
    Locatie:
    drunen
    Was inderdaad bedoeld voor brandstof heli's.
    Wellicht bij electro heli's toch zinvol, een heli die om zijn as wil draaien met de kop vast zal makkelijker te blokkeren zijn dan een draaiende rotor. Ook de schade aan jezelf niet te vergeten...
     
  15. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    21.070
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ja, maar dan heb je wel hulp nodig: je krijgt niet met één hand de accu aangesloten, tenminste, mij lukt dat hooguit met 450 klasse heli's en dan nog maar heel onhandig....

    Groet, Bert
     
  16. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.957
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    .???.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 28 mei 2015
  17. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    21.070
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Sorry... maar een dergelijke "reclame" lijkt me een beetje teveel op Phishing.... gemeld!

    Groet, Bert
     
  18. Knabbel

    Knabbel

    Lid geworden:
    1 jan 2013
    Berichten:
    9
    Locatie:
    Hoofddorp
    Misschien een stomme vraag, maar ik kan het nergens op dit forum vinden, en het is misschien wel een mooie aanvulling voor dit onderwerp.

    Waar mag je tegenwoordig vliegen met een (elektro)-heli in Nederland?
     
  19. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    21.070
    Locatie:
    Oldeberkoop
    In principe overal waar je ook met een brandstofheli mag vliegen....

    Vliegen op zich is niet verboden, dus het is overal toegestaan waar je:
    -Geen overlast veroorzaakt
    -Geen andere mensen in gevaar brengt
    -Toestemming hebt van de landeigenaar

    Je bent wel zelf aangewezen op het uitzoeken of je geen storing veroorzaakt danwel risico loopt op storing, je moet uit de buurt van vliegvelden of laagvliegroutes blijven, etc etc.

    Maar het is ten allen tijde sterk aan te bevelen een club op te zoeken
     
    Heli-Uwe vindt dit leuk.
  20. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.957
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    Dat was de goede antwoord, Bert !

    ... niet boven mensen (en dieren) en niet binnen de "bebouwde kom" , da hebben wij het weer ...
    vlieg veilig, voor jij en voor de anderen, dan kan je veel meer dan je denkt .
     

Deel Deze Pagina