in mijn tijd was de pits aan de vliegveld zijde van het veiligheidsscherm en mocht je daar alleen zijn als je het model ging voorbereiden voor een vlucht en na de vlucht om het te poetsen en uit te schakelen. de rest van de tijd mocht je daar niet zijn. Het nieuwe bestuur besloot om de pits aan de publiekskant te maken zonder afscheiding om de mensen tussen de modellen uit te houden. iedereen kon dus aan de toestellen zitten en spelende kinderen konden op de toestellen terecht komen. toen ik ze daarop wees werden ze kwaad. waar bemoeide ik mij mee, dit was vele malen veiliger.
Ik kan niet voor andere clubs spreken, maar bij mijn club (Roden) zijn er twee hekken: Tussen publiek en pitts, en tussen pitts en veld. In beide hekken een doorgang die weer afgeschermd is door een kort stuk hek, zodat de kans dat een evenutele "doorschieter" door de opening komt eigenlijk nagenoeg nihil is. Het hek tussen publiek en pitts is hoog, het hek tussen pitts en veld niet.
Werken aan model, starten, proefdraaien, afstellen mag allemaal in de pitts, taxiën niet. Drijven we wel eens de spot mee, maar over het algemeen houden we ons er aardig aan, strakker wanneer als het druk is, minder strak wanneer het rustig is.
Veiligheid kan op twee manieren:
-Bewust, en met gezond verstand en oog voor proporties, of
-Afgedwongen door regels die niemand begrijpt en waar weerstand tegen gaat ontstaan.
Ik denk dat de eerste manier "prettiger" is, maar er zijn personen waarbij alleen de tweede manier goed werkt.