Veiligheid op het modelvliegveld.

in mijn tijd was de pits aan de vliegveld zijde van het veiligheidsscherm en mocht je daar alleen zijn als je het model ging voorbereiden voor een vlucht en na de vlucht om het te poetsen en uit te schakelen. de rest van de tijd mocht je daar niet zijn. Het nieuwe bestuur besloot om de pits aan de publiekskant te maken zonder afscheiding om de mensen tussen de modellen uit te houden. iedereen kon dus aan de toestellen zitten en spelende kinderen konden op de toestellen terecht komen. toen ik ze daarop wees werden ze kwaad. waar bemoeide ik mij mee, dit was vele malen veiliger.

Ik kan niet voor andere clubs spreken, maar bij mijn club (Roden) zijn er twee hekken: Tussen publiek en pitts, en tussen pitts en veld. In beide hekken een doorgang die weer afgeschermd is door een kort stuk hek, zodat de kans dat een evenutele "doorschieter" door de opening komt eigenlijk nagenoeg nihil is. Het hek tussen publiek en pitts is hoog, het hek tussen pitts en veld niet.
Werken aan model, starten, proefdraaien, afstellen mag allemaal in de pitts, taxiën niet. Drijven we wel eens de spot mee, maar over het algemeen houden we ons er aardig aan, strakker wanneer als het druk is, minder strak wanneer het rustig is.
Veiligheid kan op twee manieren:
-Bewust, en met gezond verstand en oog voor proporties, of
-Afgedwongen door regels die niemand begrijpt en waar weerstand tegen gaat ontstaan.

Ik denk dat de eerste manier "prettiger" is, maar er zijn personen waarbij alleen de tweede manier goed werkt.
 
@brutus dat is ook zoals ik het voor mij zie, alleen heb ik dan liever dat hoge hek voor het publiek en het lage hekwerkje of struiken tussen de pits en vliegveld, en dat is ook wat je het meeste ziet.
 
Wij hebben die tussenzone niet.
wij hebben 1 groot hek tussen publiek en veld.
alles wat niet actief is, staat achter het hek (tussen publiek)
alles wat actief is, op het veld.

voor brandstof/proefdraaien hebben we een zone met een dijkje afgeschermd, daar kan brandstof starten, proefdraaien etc.
maar daarvoor moet je wel door het hek heen, wat alleen kan/mag als je daar wat te zoeken hebt (of meegenomen wordt door een clublid)

het publiek kan in ons geval wel bij de toestellen.
heeft bij ons nog nooit voor problemen gezorgd
in de basis zie je dat er in de publiekszone geen toestellen live gaan.
er zijn wel eens mensen enthousiast tijdens opbouwen, en meteen accu aansluiten.
maar dat is uitzondering, melden we ook bij diegene.

Zelfde als zenders die ergens op een tafel liggen, en aan staan.
vind ik levensgevaarlijk.
sommige electro vliegers zijn niet zo gedisciplineerd dat ze hun accu altijd los halen / knop uit, dus die zender doet ook echt nog iets.
vroegah (paar jaar terug) hebben we een situatie gehad waarbij zo'n persoon het e-toestel aangesloten even opzij had gezet.
daarna zonder na te denken achter het hek (publiekszone) had gezet.
man wil vliegen, pakt een ander toestel, sluit aan. toestel op het veld, geeft volgas.
hoop gegil vanaf de achterkant, toestel 1 ging er natuurlijk ook meteen vandoor.
gelukkig in een tafel gereden, geen verwondingen.
sindsdien zijn we best streng op het zomaar aan laten staan van spullen...
 
Zolang je met mensen werkt is een gevaarlijke situatie in onze hobby nooit uit te sluiten . Echter wel te beperken . En daarmee zullen we het moeten doen . Als er teveel regels en verboden zijn is het ook niet leuk meer . Gezond verstand en weten wat je doet is de hoofdmoot . Natuurlijk heb je op elke club wel een Waldorf en Sattler figuur of figuren die kunnen voor elke oplossing wel een probleem bedenken. Dat soort kan ik wel schieten .
Regels als richtlijn en elkaar helpen waar het fout kan gaan lmra is een pre voor elke vlieger .
 
Back
Top