Psygho (Emil)
Forum veteraan
Hmm niets op de waterleiding aansluiten??
Wat doet mijn vereffenings leiding dan in de badkamer???
Wat doet mijn vereffenings leiding dan in de badkamer???

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Als ik het goed heb is de nul draad in je huis eigenlijk ook een soort van aarde alleen die zit pas in het trafo huisje.
Zeker weten doe ik het niet.
En daarmee is dan de netspanning grondig kortgesloten, de zekering vliegt eruit en het gemankeerde apparataat is spanningsloos, samen met alle andere wandcontactdozen in die groep.... Als door een fout de netspanning op de (metalen) behuizing komt te staan, wordt deze afgevoerd naar aarde. ....
Dat ken ik niet, wat doet zo'n vereffeningsleiding? Wat wordt er vereffend, waartoe?... Wat doet mijn vereffenings leiding dan in de badkamer??? :wink:
Voor alle zekerheid testen of daar echte aarde (grondpen) achter zit. Ik vermoed van niet, anders zouden ze wel wandcontactdozen met aarde geplaatst hebben.... Gewoon de walcontact doos van de muur aftrekken, en even kijken of er wel een RA draad loopt? Bij ons in huis zit dat er gewoon achter, dubbelgevouwen en afgetaped, maar lang niet alle dozen zijn RA...
Je zou wel meteen met één fikse klap errug wakker zijn... Je zou al met een horrorbeeld door het leven gaan dat je angst moet hebben om smorgens een klap op je wekkerradio te geven ...
Als ik het goed heb is de nul draad in je huis eigenlijk ook een soort van aarde alleen die zit pas in het trafo huisje.
Zeker weten doe ik het niet.
Bij mij in huis is het wel zo aangesloten. De nul is tevens de aarde. Blauwe draad wordt in de meterkast verbonden met de geel-groene draad. Blijkbaar gaat de nul ergens "in het dorp" de grond in.NPS: De nul is geen aarde. De nul is de gemeenschappelijke geleider van de in ster geschakelde drie fasen. Tussen fase en de nul is de spanning 230 Volt, tussen twee fasen 400 Volt.
Ach Cor, wat moet een vliegenier nu met aarde, dat is toch water en vuur?
Hmm niets op de waterleiding aansluiten??
Wat doet mijn vereffenings leiding dan in de badkamer???![]()