Veiligheidstip thermiekvliegen bij tropische temperatuur

:zon: Als je thermiek vliegt op een dag als deze dan kan een vlucht al gauw een half uur of meer duren per pak baterijen, als je dan ook nog een kwartier bezig bent met vliegklaar maken tunen zenders programeren enzo zorg dan dat je je goed insmeert met zonnebrandcreme van te voren het is echt geen overbodige luxe. dit geldt ook voor mensen die staan te kijken. zoals ik dus vandaag flink mijn nek verbrand heb bij het kijken naar mijn collega die wel zo vriendelijk was na drie pakjes lipos 3cell 1500mah zijn net verse speed 400 motor een mooie rooksliert te laten produceren. prachtig gezicht bij blauwe hemel. de heerlijke geur van verbrande isolatie coating. en dat voor maar 8 euro. het was een mooie dag. Hij gebruikt een 15cm klapprop met 8cm spoed. van graupner. die 11 volt is te veel blijkbaar voor de speed400. iemand tips? een cell minder of een andere prop?
Vanochtend heb ik de tekening van de hydrofoam die op a0 moest geprint, handig op a4 en a3 gezet. alleen de romp en de lange zijkanten moeten geplakt worden alle andere delen konden zonder snijlijnen op a3 en a4. ik heb de losse paginas bewaard. voor degene die het willen hebben zeg maar dan verzin ik een manier om ze publiek te maken.
 
Geroenimo zei:
... die 11 volt is te veel blijkbaar voor de speed400...
Motoren gaan niet kapot door hoge spanning (isolatie en hoge toerentallen daargelaten) maar door te hoge stroom. Bij een gegeven spanning neemt de stroom toe naarmate de belasting hoger wordt. Met een lichtere prop dus minder stroom. Misschien is het al die tijd op het randje geweest en met de huidige hogere temperaturen was de limiet bereikt.
 
Als je de motor op de limiet gebruikt dan wordt die heet. Prima.
Als het nu 10 graden warmer is dan wordt die dus 10 graden heter?

Fout!!
Door die (beetje) hogere temperatuur neemt het rendement extra af. Gevolg: Meer warmte.
Motor temperatuur neemt meer toe dan alleen het temperatuur verschil met een normale dag.

10 graden meer buiten temperatuur kan uiteindelijk afbranden van motor tot gevolg hebben.

Rustig aan dus met speed 600 zwevertjes. Land eens tussendoor om temperatuur te controleren.
 
Back
Top