velcro op EPO

Discussie in 'Bouwtips vliegende modellen' gestart door Frits37, 12 apr 2018.

  1. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.230
    Locatie:
    Nunspeet
    Ik zoek een goede manier om velcro (voor de lipo bevestiging) op EPO schuim te bevestigen. De kleeflaag aan het klittenband dat ik heb, laat los als ik de lipo verwijder. Zou het een slechte kleeflaag zijn of moet ik iets aan het EPO doen om een meer solide verbinding te krijgen?
     
  2. Nevermore

    Nevermore

    Lid geworden:
    8 aug 2013
    Berichten:
    1.283
    Locatie:
    Betekom - Belgiƫ
    Gewoon met CA lijm doet het bij mij prima.
     
  3. Emanuel

    Emanuel

    Lid geworden:
    9 feb 2011
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Waalwijk
    Even goed ontvetten met aceton doet wonderen. het schuimoppervlak lost er een beetje in op en plakt dan van zichzelf al een beetje. Een langere strip klittenband helpt ook zodat je niet aan het eindje trekt maar ergens naar het midden.
     
  4. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.230
    Locatie:
    Nunspeet
    Werkt CA wel samen met de kleeflaag die er al op zit?
     
  5. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    EPO (Elapor) kun je niet lijmen met gewone Ca. Ook epoxy hecht er niet op. Het is echt anders dan styropor schuim waarbij dat wel gaat..
    Neem de speciale Ca. bedoelt voor Elapor en het werkt.
     
  6. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Elapor werkt voor zover mij bekend juist wel met gewone CA oftewel secondelijm in tegenstelling tot piepschuim. Volgens mij zijn Multiplex toestellen zoals de easystar van Elapor en dat kun je lijmen met gewone secondelijm. Ook je zelfklevende klittenband kan je vastlijmen met secondelijm.
     
  7. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Dat moet net andersom zijn volgens mij....elapor kun je juist wel met gewone CA lijmen, styropor lost volledig op. Doe maar eens een druppeltje CA op een stukje styropor......blijft niks van over.

    -edit Toostbeek dacht hetzelfde :)
     
    toostbeek vindt dit leuk.
  8. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.230
    Locatie:
    Nunspeet
    Bedankt, ik heb foamsafe CA dus ik zal het daarmee proberen.
     
  9. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Polyethyleen lost niet op in aceton. Het zit er zelfs in verpakt!

    Wat je mogelijk oplost zijn restanten losmiddel van de matrijs. Aan waanzin grenzende waarschijnlijkheid een oliefilm, om het vrijmaken te bespoedigen, het geleiden van het schuim tijden het uitstomen van het schuim (poffen van correls) beter te geleiden in de matrijs.
    Dat dunne laagje restantvet poets je weg van je model.

    Naast direct op foam plakken, kan je ook een plaatje dun vliegtuigtriplex verlijmen, daarop je Velclo plakken. Verdeel je de krachten over een groter oppervlak.
    Zelf klevende Velcro kan je nahechten met CA of epoxy.

    Of... de kleeflaag wegpoetsen met oplosmiddel en het dan met epoxy of CA hechten.
    Of... je plakt de plus en de min aan elkaar op de kleeflaag, en hecht een van de kanten met epoxy of CA...
     
    Laatst bewerkt: 15 apr 2018
    Frits37 vindt dit leuk.
  10. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Ik heb zojuist een MPX easy-star in elkaar geknutseld en gewone CA pakt gewoonweg niet. Het staat ook duidelijk omschreven in de handleiding dat er speciale CA gebruikt dient te worden gebruikt.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  11. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    MPX geeft dat keurig aan, of andere merken dat doen?
    Maar idd, je hebt er speciale CA voor :thumbsup:

    Overigens trekt PU wellijm ook aardig in de korrelstructuur voor behoorlijke hechten. Het daar eens een vleugeltje mee verbouwd van zo een junk Hype Extra 330SC... rotding...
     
    Frits37 vindt dit leuk.
  12. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Commerciƫle BS

    Je wil niet weten hoeveel funjets ik al weder in elkaar hersteld heb met dunne en medium CA. En die spatten niet uit elkaar in de vlucht...
    Wat wel belangrijk is, de oppervlaktes moeten mekaar echt goed raken (is bij hout ook zo).
    Het werkt ook een stuk trager dan bij hout (en ik durf dan wel een stootje kicker te gebruiken)

    Die foamsafe CA is goed voor depron dingetjes en is merkelijk zwakker dan gewone CA.

    Maar mijn favoriete lijm voor de TS zijn vraag is UHU por. Laagje op de EPO, fijn laagje op de onderkant van de velcro. Goed laten drogen en dan contact maken (is een contact lijm).
     
    eric_laermans vindt dit leuk.
  13. Emanuel

    Emanuel

    Lid geworden:
    9 feb 2011
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Waalwijk
    Mhhh en toch wordt het Elapor er zacht en plakkerig van.. zou Elapor dat geen PE zijn maar een ander materiaal wat wel oplost...... De praktijk is soms anders dan de theorie ;-)
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  14. Emanuel

    Emanuel

    Lid geworden:
    9 feb 2011
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Waalwijk
    Foam Safe CA hecht slecht op Elapor. Gewone CA hecht goed mits je goed ontvet van tevoren. Even een haal erover met grof schuurpapier helpt ook enorm.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  15. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Dan is die elapor wellicht een mix?
    Ik heb twee foamies... 1 nog nieuw in doos... MPX Easy Glider... gaat ook niet vliegen... schitterend onding... een Hawk F5B vliegt onvergelijkbaar veel beter :rolleyes:
    Hype Extra 330 SC... die gaf bij reparatie geen aceton-smelt-reactie... wel last van speed-stall... is dus op een andere manier 'opgelost'.
    Na tweede reparatie opgegeven... ligt het in de hoek. Schuim heeft 100 jaar nodig om af te breken... overleefd mogelijk mijn bakstenen garage. Een nieuwe bacterie biedt mogelijk uitkomst las ik in de NRC. Die sturen ze straks buitengaats...'all you can eat' :D
     
  16. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    UHU Por +1
     
  17. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.230
    Locatie:
    Nunspeet
    De CA werkt niet: ik trok de eerste de beste keer alles weer los. Nu UHU por besteld.
     
    eric_laermans vindt dit leuk.
  18. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Bij mij pakt gewone CA ook niet. Met Por zal het op zeker lukken !
     
    Frits37 en eric_laermans vinden dit leuk.
  19. tcante

    tcante

    Lid geworden:
    17 dec 2009
    Berichten:
    58
    Locatie:
    Amstelveen
    Ik heb hetzelfde probleem, een gedeelte in de romp geplaatst met EPO ca lijm aan de kleefzijde,
    andere gedeelte op de Lipo gelijmd, de beide klettbanden blijven aan elkaar zitten en
    aan de Lipo bij verwijderen. De romp klettband verbinding laat los, grrrrr !
     
  20. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    Herkenbaar, maar dat heb je niet met UHU POR.
     

Deel Deze Pagina