Velkom 8.4v met 9.6v accupack.

Alexzzz

Moderator
Moderator team
Forum veteraan
Hallo allemaal,

Ik heb een speedzwever gekocht met een Velkom 2020/27 8.4 Volt motor, met een Schultze 50A regelaar en een 9.6v 8 cellig 1250mah accupakket. Hier komt aardig wat vermogen uit, maar hij stinkt een beetje na iedere vlucht, alsof hij te warm wordt. Dit zou te verklaren zijn omdat er voor de motor 1 cel teveel aan de accu zit, maar de vorige eigenaar zegt hier al behoorlijk wat vluchten mee gemaakt te hebben zonder problemen. Zou ik hier probleemloos mee kunnen doorvliegen?
Prop is een 9-4.5

http://newpower-modelisme.com/npm-final/htdocs/fiche_technique_moteurvelkom.asp?num=14
Bedankt.

Beste Alexzzz,

Dit is moeilijk te zeggen. Normaal hoef je je niet echt zorgen te maken over meer spanning dan staat aangegeven. Waar het om draait is hoeveel vermogen de motor opneemt. Aldus de bouwer mag de motor gedurende 30sec met 30Amps worden belast (7volt x 30amps = 210Watt). De accu's genoemde accu's zullen bij deze stroom zeker geen 9,6volt meer leveren. Waarschijnlijk zullen naar rond de 8 volt terug vallen.

Het beste is om de stroom en spanning onder belasting te meten. Dan kan je pas echt iets zeggen. Als dit niet boven de 210watt komt is er niet echt iets aan de hand (als je maar kort de motor laat draaien onder die belasting). Indien je bang bent dat de motor wordt overbelast/te heet wordt moet je de temperatuur meten na belasting. Een paar maal volgas omhoog en snel weer naar beneden. Als je je vingers niet brandt aan de motor zal het meevallen.

Wat wel opvallend is, is een snelheidsregelaar tot 50Amp terwijl de motor echt niet meer dan 30Amps mag hebben. Normaal zou je een lichtere (goedkopere) regelaar nemen voor zo'n setup. er kan natuurlijk ook een andere reden zijn geweest voor deze regelaar.

Groeten,
Bart

Dit motortje weegt nog geen 100 gram. Dat is een overmaatse 400 zeg maar.

het is een feriet motortje, dus die kan normaal niet meer dan 1 watt per gram (zie modelbouw FAQ). Omdat deze motor heel degelijk is opgebouwd kan het mischien wel 150 watt of eventjes nog iets meer.

Aanbevolen is max 18A. Met 8V zit je dan inderdaad rond die 150 watt.

Nu even over gebruik:
2800 toeren per volt Met 8volt onbelast iets van 22000 rpm.

Belast kom je op 60-70% (eenvoudige feriet motor, geen neodym of borstelloos) van dit toerental uit: 13200 rpm.
Met motocalc kom ik uit op een 6x4, hoogstens 7x4 op 7 cellen. Niet groter!!
Rendement zou dan ook iets van 60-70% moeten zijn. Met motocalc kom iek echter niet boven de 50% uit.

Jij gebruikt een 9x4.5. Met die prop probeert de motor ook 22000 rpm te draaien, maar komt waarschijnlijk niet verder dan 5 of 6000.
een kwart van onbelast toerental, dus ook maar een rendement van rond 25%!!!
De meeste energie gaat dus naar warmte.

Geen wonder dat die motor ruikt. Niet het probleem van een celletje meer, want dat moet meestal wel kunnen. Probleem is hier TOTAAL verkeerd gebruikt van de motor.
Ik betwijfel sterk of de vorige eigenaar inderdaad zonder problemen heeft gevlogen.

Deze motor moet je gebruiken met 6x4 of 5x5 prop op een picojet of ander sp400 kistje.

Advies:
Vervang de motor voor je zwever door een speed 600 8.4V (graupner nummer #3301. Kost <15 euro)
- met 8x4.5 prop op 8 cellen
- of 9x4.5 op 7 cellen

en dan gaat het minstens 2 keer zo hard omhoog als met deze motor.

"Velkom" het tegenwoordig "Modelmotors"(die van de AXI buitenlopers ;-))... en de VM2020/27 wordt nog steeds gemaakt ..... voor zwevers tot 2KG adviseren ze zelf een 8"x5"je met 6-8 cellen....

Ja ik zie het. Dat is met een neodym versie. Tot voor kort was het nog ferriet.
De vraag is welke versie heeft Alexzzz?

Gaan we er vanuit dat je de neodym versie hebt. In dat geval zijn de nummertjes die ik noemde minder dramatisch.
Je zit echter nog steeds boven de aanbevolen prop.
Als iets te heet wordt, dan gebruik je het verkeerd.

Modelmotors heeft vast geprobeerd om een zo universeel mogelijke motor te maken voor alle gebruik.
Wat je nu hebt is een motor die voor 400 vliegtuigjes van 500g wat aan de zware kant is en ook te sterk, en voor 600 te zwak en overbelast. Voor vliegtuigjes van 700-800 gram zal het optimaal zijn.

Nou mensen, ik heb dus zoals jullie aanbevelen een kleinere prop gemonteerd, namelijk een 8*4.5. Het gekke is dat dat ding nog steeds stinkt als ik hem even heb laten draaien. :?
Heeft iemand goede ideeen wat het nog zou kunnen zijn?
Ik heb mij tenslotte aan de fabrieksopgaven gehouden met accu en prop.....

Grt.

Stinken is nog daar aantoe, maar wordt de motor tijdens gebruik lauw/warm/heet/bloedheet?
Als je hem niet meer kunt vasthouden wordt ie te zwaar belast.

Hij wordt bloedheet, er zit een aluminium spinner op die je na het draaien ook niet meer beet kan pakken. Dus te zware belasting?
Wat zou meer helpen/beter zijn; 1. nog kleinere prop 2. op 7 ipv 8 cellen gaan vliegen?

Grt.

Back