Ventilator op 24 Volt ? suggesties?

• Topicstarter Topicstarter Hengeloned
  • Startdatum Startdatum
H

Hengeloned

Guest
Beste allemaal,

Even voorstellen:
Mijn naam is Niels uit Hengelo (24jr). In het kader van mijn afstudeeropdracht (industrieel product ontwerpen) ben ik bezig met een project.

Ben in het verleden (nieuw forum?) behoorlijk actief geweest op dit forum onder een andere naam, maar door een andere e-mail adres kan ik slecht de inloggegevens achterhalen.

Issue:
Voor het project moet een opstelling gebouwd worden die een "paal" lucht verplaatst. (minimaal 300m^3 per uur, bij voorkeur meer!)

Nou zijn er een aantal randvoorwaarden:
- 24 Volt (de motor)
- Toerental moet variabel/instelbaar zijn (d.m.v. Voltage of...)

Op dit moment gebruik ik een Kachel Ventilator uit een auto (renault clio)(12Volt) met haar slakkenhuis. Deze voldoet redelijkerwijs, maar is behoorlijk fors (qua formaat > transportabel) en heeft niet het gewenste Voltage.

De ventilator wordt gebruikt voor een statische opstelling, deze maakt behoorlijk wat draaiuren, vandaar een iets meer "industriele uitvoering" van de ventilator vereist is.

Wie heeft er voor mij een suggestie?
In welke toepassing worden een soortgelijk "iets" gebruikt?

Hopende dat jullie mij input kunnen geven!

(ps: zoekfunctie is al geprobeert, jammer dat op 24 volt kan niet gezocht worden (minder dan 3 karakters)).

Graag jullie reacties!

Mvg Niels

Tja wordt moeilijk,
Als hij echt veel draaiuren maakt, heb je aan borstel motoren niet zo veel.
Een gewone axiale ventilator (zoals in de PC) maakt zeker te weinig druk.
Tja en ook nog regelbaar, ik denk dat je dan aan een brushless moet gaan denken.
Dus oude motor eraf gooien, een brushless motor erop.
Regelaartje van 24V erbij en een servotester zou moeten werken.

sommige PC ventilatoren kan je regelen in snelheid. Ik zou de PC winkel een contacteren. Natuurlijk zijn die op 12V :-(

Echter 2 in serie en da's ook opgelost.

Patrick

Hoi

Ik dacht dat in vrachtwagens wel eens leuke ventilatoren kunnen zitten .
Die werken ook op 24 volt.
Een vrachtwagensloperij zoeken is misschien een idee?

succes met je project he

Ik weet de reden van 24V niet, maar mijn eerste idee is; gebruik een 230V ventilator met een frequentieregelaar. Dit wordt industrieel _heel_ veel gebruikt. Nu is je volume industieel gezien niet echt groot, maar daarin is heel veel te vinden.

Vertel eens wat meer over je project...

Allereerst, bedankt voor jullie reacties. Fijn dat meedenken!

De reden van 24 Volt, de fan moet worden aangestuurd door een Siemens PLC (24 Volt) ( hebben we maar 1 voeding nodig). De rest van de opstelling werkt ook op 24 Volt. ( model wordt straks gebruikt op 230V en 110V netwerken). Vandaar is besloten; alles op 24V.

Computerfans hebben we geprobeerd, maar die verplaatsen significant te weinig lucht ( daar ze slechts enkele Watts vermogen hebben)

Vrachtwagen ventilatoren hebben we ook naar gekeken. Maar die zijn behoorlijk fors (te groot).
Maar ze zijn inderdaad wel op 24Volt. Ik zal dan ook in die hoek even verder gaan zoeken.

Andere suggesties zijn natuurlijk nog steeds van harte welkom!

Hoe groot (in diameter) moet die fan zijn?

Ik denk dat je met een goedkope borstelloze motor + regelaar + propellor dit goed voor elkaa r moet kunnen krijgen. Bovendien kan je door de propellor keuze en het toerental vrij nauwkeurig de luchtstroom regelen.

Wel is het zaak om te berekenen hoeveel vermogen je nodig hebt voor de gewenste luchtstroom. tevens is de snelheid van de luchtstroom belangrijk om de diameter van de fan-unit (propeller in buis) te kunnen bepalen.

Succes

De diameter zou eigenlijk niet meer mogen zijn dan 25 cm.
De motor + fan + eventueel huis zou moeten passen in een blok van
26 x 26 x 15 cm.

De leeftijd is geen kei harde vereiste ( brushless), daar we hem kunnen vervangen.

Ik zal kijken of ik een aantal foto's kan plaatsen van de huidige opstelling.
Kom ik spoedig op terug.

Back