ventilator robber power peak ultimate Li

• Topicstarter Topicstarter rumble
  • Startdatum Startdatum
R

rumble

Guest
Ik heb een robbe power peak ultimate Li. Dat ding werkt perfect alleen wordt ik gek van die ventilator die er in zit..........

Die draait altijd als ie aan het laden of ontladen is. Ook al is ie niet warm. Wie heeft hiervoor een oplossing? Ik heb al een thermistor in serie gezet maar dan draait ie helemaal niet meer. Dus die er maar weer tussenuit gehaald.

Ik zou graag willen dat ie vanzelf aanslaat als de temperatuur van het koellichaam boven de 70 graden uit komt.

Voor computers waren er vroeger kleine printjes te koop die de ventilator aan schakelden als de boel te warm werd. Zo'n schakelingetje zou je ergens te pakken moeten krijgen. Je zou eens kunnen informeren bij een computerwinkel.

oude computer voeding zit er vaak wel 1 in ;) Die regelt dan niet helemaal stil maar wel een stuk stiller.

rumble,

Volgens mij worden berekeningen met betrekking tot koeling altijd aan de hand van streef/reken-waarde gemaakt [ik dacht 25 graden]. Als jij dus die streef/reken-waarde gaat verleggen door je ventilator pas bij 70 graden aan te laten slaan, dan kan dat schade veroorzaken en minimaal de levensduur bekorten voor het geen wat je aan het koelen ben.

Er zijn ook laders zoals de mijne die gevoelig blijken te zijn, voor het in en uitschakelen van koeling. Kennelijk wordt de spannings regelaar die de deltapeak-regeling voorziet van spanning, instabiel waardoor er een false-peak afslag veroorzaakt wordt. Ook kan het zijn dat bp temperatuurs beveiligingen van transistorren of fet's die de stroom en spanning controleren in werking gaan treden [terug-regelen], en een instabiliteit veroorzaakt met als gevolg een false peak afslag??? Ik ben hier nog niet uit, dus ik koel wel of ik koel niet, met een "extra" ventilator!!

Als bij mijn lader de ventilator uitvalt wordt ik juist ongerust, maar er zijn ook laders die wel volgens het aan/uit principe werken, maar daar ligt de schakeldrempel volgens mij toch niet zo hoog als jij nu wenst.

m.vr.gr. Per.

Vroeger had ik hetzelfde met de INFINITY 2, ik heb deze laten updaten voor lipo's, en wat raad U, het vervelend geluid van de ventilator hoor ik maar bij het ontladen meer.

Back