ventilatortje

Ik ben bezig met een laadkoffer met een interne voedingsaccu (loodaccu) van 12V en 17 Ah en aansluitklemmen voor een externe voeding en ook nog twee aansluitklemmen voor de loodaccu te laden. Er komen ook nog twee schakelaars om over te schakelen tss de loodaccu of de externe voeding.
laadkoffer%202.jpg

Maar in de faq over loodaccu's staat dat je deze altijd moet laden in een goed geventileerde ruimte.Nu is mijn vraag of ik er ook een ventilatortje moet inbouwen? Want de accu zit bijna luchtdicht anders en ik ga deze er ook niet telkens uithalen.Ik heb wel 3 gaten aan de zijkant kunnen boren maar ik denk niet dat dit voldoende is.

laadkoffer.jpg

laadkoffer%201.jpg

die gaten lijken me te klein. Ik dacht ook dat je de accu altijd moest laden in staande positie......

Een ventilator kan helpen maar wees er dan wel zeker van dat het een brushelss is (is 99% maar toch) Tijdens het laden komt er een gas vrij wat explosief is / kan zijn.

En als dit compleet onzin is dan ben ik weer eens aan het dwalen.....

ik dacht dat inderdaad een 'natte' loodaccu dampen kan afgeven die explosief zijn MAAR een gel batterij niet - onder normale omstandigheden en bij correct laden.

op de foto zie ik dat je een gel batterij hebt dus ik zou me geen zorgen maken.

In boten gebruiken we die ook en zetten er nooit een ventilator bij - idem bij startboxen.

Patrick

dat is wel zo. Maar het laden, moet dat niet rechtop? De accu heeft druk ventielen of zijn die alleen in nood?

Rechtopzetten bij het opladen van de gelaccu lijkt me verstandig, de gassen borrelen omhoog en komen dan netjes bij de ventielen uit......

Blijft mij hetzelfde maakt toch nie uit dan zet ik mijn koffer rechtop bij het laden.
Maar als je weet dat ze in een alarmistalatie de accu zo zetten of leggen wat het beste uitkomt kwa plaats,gaan ze hier toch niet het risico lopen dat deze kan ontploffen.
ik zou juist willen weten of het best is er nog een ventilator bij in te bouwen.

Een gell accu mag je in elke positie gebruiken maar op z'n kop wordt wel afgeraden. Tijdens het laden ontstaat er een klein beetje gas in de accu. Er zijn in de accu voorzieningen getroffen om dat gas weer te recombineren zodat de druk in de accu nauwelijks oploopt en het gas NIET uit de accu verdwijnt.
Wat Patrick schrijft klopt dus, zolang je de accu op de juiste wijze laadt is er niets aan de hand. Er zal dus geen gas uit de accu ontsnappen zodat er dus ook geen gevaarlijke situatie zal ontstaan.
MAAR.... Als er wel iets fout gaat kan dat wel gebeuren en als je koffer zich vult met een mengsel van waterstof en zuurstof (knalgas) kunnen er hele nare dingen gebeuren. Één vonkje en ....BOEM....
Een ventilatortje kan dat gasmengsel wat sneller uit je koffertje verwijderen. Zorg er wel voor dat je buitenlucht het koffertje in blaast en niet het gas eruit zuigt. Als je dat laatste doet loop je de kans dat het gasmengsel in het motortje ontstoken zou kunnen worden. De kans in vreselijk klein, ik weet het, maar in ben liever (te) voorzichtig.
Persoonlijk zou ik alleen voor "natuurlijke" ventilatie zorgen. Gaatjes onderin waar de lucht naar binnen kan en een rij gaatjes boven aan waar de lucht weer eruit kan, al dan niet samen met gassen uit de accu.

denk niet dat het uitmaakt,, ik heb hier ook zo'n gel accu,, getest volgens alle eisen,, zit in een luchtdichte behuizing,, kan zelfs vliegend geladen worden,, de egt eantieke lood accus hadden het gas probleem inderdaad maar de moderne gel lood accus hebben dit niet meer en zijn tevens ook onderhoudsvrij

Ik gebruik dezelfde accus in mijn boten.
En haal ze er nooit uit gewoon laden , zo als het behoord en klaar is keesje. :D :idea:

F.van.Gent zei:
....... gewoon laden , zo als het behoord en klaar is keesje.....
Dat zeg ik ook, laden zoals het hoort! :) Maar waarom zou je geen rekening houden met het feit dat het wel fout KAN gaan. Als jij dat niet wil, prima maar ik zal iedereen blijven waarschuwen dat er wel degelijk iets fout kan gaan. ALS er dan een keer iets fout gaat dan kan niemand met zijn vingertje naar mij wijzen en zeggen "Maar volgens hem kon ik dat zo prima doen". :evil:

Ik heb ze in de robotwars sport die dingen zien beulen met een dikke 0.75C charge. De meesten lood accus kunnen heel wat rotzooi aan. Ik zou em alleen niet in een schuurtje met ijzere dakje in hartje zomer laten liggen. :P Ook niet in de vrieskou trouwens, want dan klappen ze geheid open.

@ Ernst dat had jij toch al voorgewaarschuwd als dat er iets fout kon gaan
Ik heb alleen geschreven hoe of ik dat doe.
En dat doe ik al een jaar of 20 zo maar je eigen wel aan de spelregels houden wat betreffende het laden :idea: :idea: :idea: :idea:

Alleen een loodaccu met accuzuur mag je niet op zijn kop zetten.
De accu zit niet helemaal vol met het zuurmengsel en als hij dan op zijn kant ligt komen de loden platen uit het zuur. Ook kan de accu dan gaan lekken.

Robert

ik heb vandaag een nieuwe gel accu gekocht, 12V 12Ah en hier staan ettelijke waarschuwingen op.

'niet laden in luchtdicht afgesloten ....'

dus niet hermetisch afsluiten, ik zou gewoon wat luchtgaten maken en ALTIJD de accu wat in de gaten houden bij het laden (in de mate van het mogelijke, want niemand zit er 10h naast he...)

Patrick

perk zei:
ik heb vandaag een nieuwe gel accu gekocht, 12V 12Ah en hier staan ettelijke waarschuwingen op.

'niet laden in luchtdicht afgesloten ....'

dus niet hermetisch afsluiten, ik zou gewoon wat luchtgaten maken en ALTIJD de accu wat in de gaten houden bij het laden (in de mate van het mogelijke, want niemand zit er 10h naast he...)

Patrick

Dit (niet laden in gesloetn rimte) staat er niet voor niets. Ook bij het laden van een gel accu komt hydrogen (gas) vrij. Als dit gas niet weg kan heb je een groot explosie gevaar.

gldr

mag je mij vertellen waarom ik hier een energiestation heb met een 12V 7AH loodgel accu, die luchtdicht zit afgesloten??? iig net zo luchtdicht als zijn koffertje ;)

Zo luchtdicht afgesloten is dat koffertje niet, want hoe weet jij anders hoe de accu er uit ziet :roll: ?

Maarre, ik heb hier ook zo'n ogenschijnlijk hermetisch afgesloten accu (12V/15Ah/Yuasa/noodstroomvoorziening). Deze heeft een paar dunne plekken in de bovenzijde van de behuizing. Die dienen als veiligheidsventiel als er in de accu door één of andere mishandeling te veel druk opbouwt. Desondanks lukt het sommigen dan nog steeds om de accu 'boem' te laten doen.

Cheeta,
Ik ken deze accu niet, maar per definitie komt bij het laden van een gel accu net als bij het laden van een gewone loodaccu hydrogen (waterstof gas) vrij. Als de accu 'dicht' zou zijn, dan zou deze zich na een aantal keren laden als het ware opblazen. Derhalve zijn ook gel accus niet geheel luchtdicht. Concludeered, er komt bij het laden steeds een beetje Hydrogen vrij. Als dit niet weg kan en geconcentreerd blijft in de gesloten ruimte, dan geeft dit een explosie gevaar bij gebruik van electronica in dezelfde ruimte.

Back