Ventus 2CxM

Ventus C

Ik was al een aantal weken op zoek naar een project voor de winter.
Ik ben uitgekomen op een ventus 2CM van topmodel CZ:
eshop1040iz3.jpg

Vanavond heb ik de romp besteld samen met de kabine kap.
De vleugels, het stabilo en het hoogte roer wil ik zelf gaan maken op een soortgelijke manier als Bertus dat nu doet met zijn ASH-26.Uuit zijn verhaal heb ik al heel veel kunnen halen waarmee ik hoop ook zelf zulke mooie vleugels te kunnen maken.
het is de bedoeling dat deze inklapmotor erin komt: http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=17844&start=135
deze was bedoeld voor een ASH-26 3,2m maar daar past hij niet in :( dus..........
dan maar een grotere zwever bouwen. :D
Het wordt een zwever met ongeveer 4,3 meter spanwijdte en een ruwgeschat gewicht van 5kg.
Als het goed is heb ik de romp begin november in huis en dan kunnen we aan de slag gaan.
Wel is het nog een beetje de vraag welke motor erin komt. eerst was het plan in de ASH-26 een axi 2820-10 maar dat zal nu niet meer voldoen.
Heeft er iemand suggesties voor een sterkere motor hiervoor, dan hoor ik deze graag.

Laatst bewerkt:
jsillen zei:
De vleugels, het stabilo en het hoogte roer wil ik zelf gaan maken op een soortgelijke manier als Bertus dat nu doet met zijn ASH-26.Uuit zijn verhaal heb ik al heel veel kunnen halen waarmee ik hoop ook zelf zulke mooie vleugels te kunnen maken.

Kijk, da's leuk. Dat werk van anderen jouw over de streep trekt dit soort dingen te ondernemen! Succes ermee! Ik ga het zeker volgen.

Berrie zei:
jsillen zei:

Kijk, da's leuk. Dat werk van anderen jouw over de streep trekt dit soort dingen te ondernemen! Succes ermee! Ik ga het zeker volgen.

inderdaad,het forum biedt veel voordelen :)
Veel succes bij het project!

Ochja, je moet toch iets om de winter door te komen :lol:
Volgende week nog de hele week zweefvliegen en dan is het seizoen voorbij, alle vliegtuigen in hun doos of als er aan moet worden gesleuteld de werkplaats in. En dan..................... 5 maanden niet vliegen :? :cry: :(
Maarja ik hoop dat de ideeen die ik nu in mijn hoofd heb een beetje realiseerbaar zijn, één van de moeilijkste dingen is namelijk de vleugel, die heeft 4 knikken...... :roll:
Waar kopen jullie trouwens koolstof matjes??? Ik zelf ben het nu aan het uitzoeken via EMC Vega, maaja is weer 14 euro verzendkosten.
Ik hoor het wel.
gr
Jeroen

Ik koop mijn spullen altijd bij EMC. Ze hebben vrijwel altijd alles op voorraad, en daar ik meestal een flinke bestelling heb zit ik niet zo met de verzendkosten.. Ze zijn daarnaast meestal goedkoper dan andere aanbieders wat de verzendkosten weer compenseert.

Heren,
even een vraagje, welk schuim kan ik het beste gebruiken om mijn vleugels uit te snijden.
Gewoon Gamma isolatie piepschuim met 60kg/m3 of een lichtere variant, zoja waar kan ik deze het beste vandaan toveren???
gr,
Jeroen

Jeroen, in Sittard zit er op het industrieterrein de Bergerweg een bedrijf dat werkt met en handelt in piepschuim. Dit bedrijf zit achter het gemeente lager, ik weet niet hoe die straat heet, zal komende week op mijn werk eens vragen. Wij halen daar ook het piepschuim voor in sommige kisten te doen voor het verpakken.

Theo Coenen zei:
Jeroen, in Sittard zit er op het industrieterrein de Bergerweg een bedrijf dat werkt met en handelt in piepschuim. Dit bedrijf zit achter het gemeente lager, ik weet niet hoe die straat heet, zal komende week op mijn werk eens vragen. Wij halen daar ook het piepschuim voor in sommige kisten te doen voor het verpakken.

Theo,
bedankt, zal er deze week een keer naartoe gaan.

Hierbij alvast wat tekenwerk voor de vleugel.
Het is nog even wachten op de romp, deze is als het goed is in de loop van volgende week in huis.
dus de maten kunnen nog een beetje veranderen bij de wortel.
vleugelqq2.jpg

Kunnen jullie mij helpen met het rolroer, is dit niet een beetje lang en kan dit met 1 servo, denk zelf namelijk van niet vanwege de lengte.
Daarnaast is het ook nog even kijken hoe dat gaat met 2 knikken in het rolroel, zal waarschijjnlijk iets worden met een staafje in beide delen ter hoogte van de klik en een opening tussen beide delen zodat het roer ook naar boven kan uitslaan.
Opties zijn natuurlijk altijd welkom :lol:

Deze week is de romp binnen gekomen :D
spa0043jz7.jpg

het frame voor de cockpitkap is al mooi afgewerkt en kan zo worden ingehangen.
spa0045rj2.jpg

ook de servo voor het hoogte roer kan zo worden geïnstalleerd.
spa0044ww4.jpg

de vleugelaansluiting is ook al mooi voorgewerkt

ik ben deze week begonnen met het maken ven een intrekbaar wiel.
spa0049lv3.jpg

nu is mijn vraag waar ik aan veren kan komen voor dit wiel?????
aangezien deze toch vrij veel kracht te verduren krijgen.

Heren,

In de vakantie heb ik goed door kunnen werken aan de zwever en de vleugels zijn al aardig opgeschoten. als eerste zijn de uit de piepschuim gesneden. vervolgens heb ik bijde vleugels van een koolstof ligger voorzien en heb ik de onderkant beplankt.
Nu is de bovenkant aan de beurt maar daarvoor moet ik eerst een aantal onderdelen installeren zoals de kabels voor de servo's de remkleppen en een koppeling om de veugels aan elkaar te bevestigen. Bij een andere zwever heb ik dit systeem toegepast: https://shop.graupner.de/webuerp/servlet/AI?ARTN=590
heeft iemand misschien nog andere suggesties????

en ik ben nog op zoek naar veren voor mijn landingsgestel ik heb ergens iets gelezen over veren uit het zadel van een fiets maar kan mij hier weinig bij voorstellen

spa0049lv3.jpg

Hierbij 2 foto's van de huidige stand, let svp niet op de rommel en de matige kwaliteit foto had alleen mijn gsm voor handen
SP_A0066.jpg

SP_A0063.jpg

Jeroen!

Bij wie heb je de romp besteld?

En wat vind je van de kwaliteit, die schijnt een paar jaar geleden iets minder geweest te zijn . . . :confused:

Dank.

jan.

Jan,

Ik heb de romp bij W&W modellbau in Duitsland besteld.
Ik ben tevreden over de romp, is aan de voorkant met koolstof versterkt. Is al ver voorbereid voor aansluiting van de roeren en het inbouwen van de hoogteroerservo, is zelfs al voorzien van een gedraaide kabel voor deze servo. voor de rest kan ik er weinig over zeggen, heb niet erg veel ervaring met kwaliteit van rompen dit is pas mijn 2e zwever vandaar.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

P.s. heb trouwens wel appart de kabinekap en het frame voor deze kap besteld, zit niet bij de romp inbegrepen.

Back