Veplaatsen/inkorten originele atenne

Beste medebouwers,

Een originele atenne achter op je truck ziet er niet uit.
Nu wil ik mijn originele atenne gaan verplaasen naar de zijkant op mijn highline dak.
(voorbeeld bij gele topline)
[URL="
[/URL]
Kan ik nu de ontvanger gewoon aansluit op de ingekorte atenne zonder al te veel storing en verlies van bereik?
Of moet ik dan beide atennes aansluit op het dak of krijg je dan problemen.
Hoe doen jullie dit eigenlijk, meestal zie ik op filmpjes geen atennes van tamiya op de trucks?
plz kan iemand me helpen.
Het moet natuurlijk allemaal wel smoelen he!

grtn Boi

Laatst bewerkt door een moderator:
indien je een gewone FM antenne hebt ( een lange draad ) kan je deze in een lus leggen in het dak van de cabine ;) zo heb ik het ook bij die van mij gedaan ;)

er echt een stuk afknippen is ZEER nadelig voor de ontvangst :)

Hallo Boi,

Ik rij zelf met een 4-assige Scania in de kleuren van Beelen en heb een radioantenne nagemaakt en gebruik deze als ontvangerantenne. De cabine van mij is van Wedico dus van alluminium, zodoende moest de antenne geisoleerd worden. Dit heb ik gedaan door een krimpkous om het schroefdraad te doen en heel licht te verwarmen. Het gaatje voor de antenne iets groter gehouden en met een moertje de antenne vast gezet. Je moet er wel op letten dat de krimpkous dusdanig lang is dat het aan beidezijden wat kan stuiken zodat er een prima isolatie ontstaat. De ontvangerdraad hoeft niet ingekort te worden daar het om een zeer kleine lengte gaat. Aan het antenneboutje heb ik een koper/messing plaatje gemonteerd met de ontvangerdraad erop gesoldeerd. Het geheel is op de webpagina van Modelbouw vereniging Papendrecht te zien onder modellen in aanbouw Scania 8x4.
Succes

Nou, oprollen, omwikkelen, of anderzijds, wegmoffelen, is SLECHTER, dan hem af te knippen!

Dit is al wel vaker getest,en geschreven in het normale auto deel, en ook goed onderbouwd door Dhr Grundmann. Niet een leek op dit gebied.

Daarnaast zullen de trucks nooit honderden meters weg rijdne, maar relatief dichtbij blijven, dus voor jullie is de nood nog minder dan vor osn electro, of nitro rijders....

Ik ha dop me truck, ene metalen schaal antenne, op het dak,(isolerend opstellen in geval van metaal carbon of metal finish) en daar sloot ik de originele antenne op aan. Het overtollige knipte is dus af!

Laatst bewerkt:
Hoi medebouwers,

Wat een bult info zeg!

@ vanneerven: een 2.4ghz heb ik niet dus die optie gaat niet door
@ Seeyah: is een makkelijke optie waar ik wel iets mee kan alleen is het bereik dan nog wel voldoende?
@Markioo: mooi uitleg wie weet is het wat, maar niet te hard schreeuwen aan wol heb ik niks, neem aan dat ik daar mijn atenne niet op aan kan sluiten ;)
@Daeny: bedankt voor je mooie uitleg, heb idd een kunstof kap maar weet nu wel hoe ik de boel mooi kan isoleren.
@Emil: idd zo ver rijden ze niet weg maar ik wil geen storing in mijn truck hebben dus gebruik maken van het optimale zonder dat ik een lullige atenne achter op mijn truck heb.

Nou niet te veel :sniper:op elkaar dan komt het allemaal goed :D
Ik maak denk ik de atenne aan de binnekant van mijn kabine en dummy atennes er op maar die zou ik nog altijd aan kunnen sluiten mocht het bereik te slecht zijn.
Ik zal het draadje niet doorknippen/inkorten ok :cool:

bedankt voor jullie info

Laatst bewerkt:
@ Emil : Ik wil helemaal niet uw mening afbreken maar ik dacht dat de lengte van een gewone antenne in verhouding stond met de elektronica binnen in? Dat de lengte dus eigenlijk op maat gemaakt werd?

En u heeft inderdaad gelijk dat men met een truck steeds in de buurt blijft en dus geen groot bereik nodig heeft.

Zou u eventueel een link ofzo kunnen geven naar dat artikel over antenne's? Ik heb even gezocht op het forum maar ik vind ze niet.

In de Robbe-futaba handleidingen staat precies aangegeven hoe een antenne is in te korten zonder de schaar er in te zetten. De oplossing is bifilair wikkelen op b.v. een stukje karton.

Zie:

full

Boi,

ik heb de standaard tamiya antenne in een ingekorte versie, zodat ie net niet boven de cabine uit komt op de steun geplaatst vlak achter de cabine.
wel met een krimpkousje er omheen ik vond hem in zwart mooier.

Robert

Laatst bewerkt:
Tjaa,een mogelijkheid,maar normaal gesproken wordt de antenne op het dak geplaatst zodra ze in de rust stand gaan(tv kijken en rijden gaan nu eenmaal niet samen)

Over de antenne;zelf gebruik ik de tamiya uitschuifbare antenne,gewoon achter de cabine.
Rijden uittrekken en in de stalling weer in elkaar duwen;het standaard plastic rietje vind ik persoonlijk maar niets.

M.vr.gr.

Jan

Even inhakend, zelfs Corrien DE man van de SERVICE dienst, geeft de voorkeur aan afknippen ipv oprollem, of wat dan ook....

Daar basseer ik me mening dan ook op, op mensen die veel meer weten over de materie dan ik, en ik heb geen enkele redenen te twijfelen aan de mening van deze competente heren!

Even inhakend, zelfs Corrien DE man van de SERVICE dienst, geeft de voorkeur aan afknippen ipv oprollem, of wat dan ook....

Daar basseer ik me mening dan ook op, op mensen die veel meer weten over de materie dan ik, en ik heb geen enkele redenen te twijfelen aan de mening van deze competente heren!

Het nadeel van het afknippen is dat de garantie gelijk is vervallen

urm...dis lastig want;

ik heb ooit eens begrepen dat bij de Mhz ontvangers je niet moet afknippen omdat dan de top van de zend golf (sterkste signaal punt) precies op je antenne draadje 'past' en je ontvanger hem dan het best kan verwerken. als je gaat knippen verschuif je dat punt. of is dit broodje aap verhaal? dus in de golflengte / amplitude verhaal kant kijk ik dan.

groeten Patrick

Dit verhaal gaat voor 27- 35- 40 mHz ontvangers niet op. Er zit wel een grond van waarheid in, maar het zou meterslange antenne's opleveren. In de ontvanger worden antennes elektrisch verlengd. Zo "denkt" de ontvangstschakeling dat hij naar een veel langere antenne "kijkt". Door de antenne in te korten gaan de "verlengschakeling" in de intvanger in de fout.

Het spreek voor zich dat dit alles op korte afstanden allemaal niet zo kritisch is.

Back