veranderen transistoren

• Topicstarter Topicstarter piet
  • Startdatum Startdatum
P

piet

Guest
vanaf de webside, www.victronic.nl heb ik de electronische regelaar gebouwd deze heeft een vermogen van 15A.
wat ik nu wil is het volgende, er zitten 2x TIP140 en 2x TIP 145 torren in, kan ik om het vermogen te verhogen er parallel dezelfde torren aan solderen of moet ik er een type voor gebruiken met een hoger vermogen?

Ik denk niet dat je idee werkt (parallel schakelen van transistoren).
Dit ligt echter aan de rest van de schematische opbouw.
Als er een reverentie schakeling parallel of zelfs serie staat aan de transistoren kun je niet zomaar meerdere transistoren parallel schakelen.

Advies:

-Of ga naar de elektronica shop met de gebruikte transistoren.
Hier hebben ze databoeken, deze mensen kunnen je wel een zwaardere transistor aanraden, die kun je dan meteen kopen.

-Mij even het schema mailen of PBen, dan zou ik nog even kunnen kijken of ik er wat aan kan veranderen.

Nou pak

Bij fets kan je dat wel doen zo ver ik weet maar bij die vaartregelaar met transistors denk ik niet dat dit verhaal op gaat :?
Trouwens je kunt die man toch ook een mailtje sturen en ff vragen wat de mogelijkeheden zijn :wink: NEE heb je JA kan je krijgen.

Grtz,
Heino

Grotere transistoren zijn in principe wel mogelijk. Alleen zal er een extra driver nodig zijn, een buffer tussen de sturing en de eindtrap, omdat zwaardere transistoren een grotere basis/emitterstroom nodig hebben om volledig open gestuurd te kunnen worden. Het stuur ic zal niet in staat zijn om deze stroom te leveren. Een BD237 in combinatie met een BD238 zal het wel doen. (Als driver)

Groetjes Hans.

@Piet, ik bestuur het schakelingetje vanmiddag wel even.
Ik zal kijken wat goede vervangende transistoren zijn.

Piet,

Ik denk dat je zonder veel problemen een transistor paar paralel kunt zetten. Deze transistoren zijn zogeheten darlington transistoren en die hebben maar een geringe basisstroom nodig. Je hebt dus geen extra driver nodig zoals Hans (Zoef de Haas) dacht.
Er is wel een probleempje. De transistoren moeten hun warmte goed kwijt kunnen. Omdat de meeste regelaars met een pulserende regeling werken is het verlies in de transistoren redelijk klein en zullen ze als het goed is niet echt heet worden. Maar let er goed op anders kan het je een regelaar kosten!
O ja, da's waar ook, met 1 transistor paar extra mag je motor ongeveer 5 a 6 ampere extra gebruiken. Kijk ook de bestaande schalkeling goed na voordat je er transistoren aan paralel zet want meestal zit in de emitterlijn ook nog een weerstand van een (hele) lage waarde (0,1 Ohm of zo). Die moeten bij je extra paar er natuurlijk ook in. Zitten die weerstanden er niet in dan moet jij ze er natuurlijk ook niet in zetten.
Succes.

ernst, bedankt voor je reactie, heb aan harmpy het schema gemailt en wil het ook wel aan jou mailen, het is ook te vinden op, www.victronic.nl.
het schema met de ZN409.
ik ben niet zo'n kei in electronica wel goed in het in elkaar zetten van bouwdozen maar vind het wel heel erg leuk, en soms als je iets wilt veranderen heb je de hulp van een ander nodig.
dus als je zo vriendelijk wilt zijn om het schema voor mij te bekijken zou ik dat zeer waarderen.
qua grote van de regelaar door de grotere koelplaten is geen probleem boot is 1 mtr. lang en zo'n 30 cm breed.
vast bedankt.

hier het schema van de regelaar met onderdelen:
afb907.gif

R1-82k R2-100k R3-4,7k R5,R7-1k R6,R8,R9,R10,R11,R12-100
C1,C2-2,2uF C3-1uF C4-33nF ker. C5,C6-100nF ker.
IC1-ZN409
T1,T6-BC237
T2,T4-TIP145
T3,T5-TIP140
T7,T8-BC558
D1,D2,D3.D4-1N4002
P1-1k

Met de theorie van Ernst Grundmann kan ik helaas niet helemaal mee gaan. Als de transistoren, cq darlington's parallel geschakeld worden, dan zal de basisstroom zich verdelen over 2x4 transistoren. Hierdoor worden zij dus minder open gestuurd met als gevolg warmte ontwikkeling. Dit komt mede door de weerstanden R9 t/m R12. In principe is het zelfs mogelijk on een regelaar te maken zonder koeling! Even kort verklaard, bij puls gestuurde schakelingen is het de bedoeling dat de transistoren geheel in verzadiging worden gestuurd d.w.z. dat de RI van de transistor of practisch oneindig is of practisch nul. M.a.w. de tor staat of aan of uit. Wordt deze maar voor zo'n zeg 95% open getuurd, dan zal deze in geleiding een RI hebben van zeg 1.5 tot 2 Ohm. Dit gecombineerd met een groot vermogen levert behoorlijk wat warmte op. Ditzelfde gebeurt in schakeltrappen bij de TV in de lijntrap. Zit er een transistor in van zeg 12A zet er dan niet een in van 15A want dit gaat niet goed. Bij pulsregelingen kan je erg veel vermogen schakelen omdat het toerental afhangt van de pulsbreedte en niet van de spanningsregeling over de transistor. Het zal niet eenvoudig zijn om zonder een goed assortiment meetapparatuur de juiste instelling van de eindtrap (motorsturing) te bereiken.

Groetjes Hans.

In theorie zouden inderdaad alle transistoren een eigen basisweerstand moeten hebben en hoort er eigenlijk - zoals Ernst al opmerkte - in elke emitterleiding een laagohmige weerstand thuis. In de praktijk valt dit echter allemaal wel mee. Er zijn dan ook diverse fabrieksregelaars geweest, waarbij meerdere transistoren parallel aangesloten waren. Zoals Zoef al opgeeft ontstaat er door deze constructie extra verlies, maar dit is bij darlingtons sowieso aanzienlijk en dat beetje extra warmteontwikkeling zal 'm echt niet de das om doen.
In dit verband moet nog wel even opgemerkt worden, dat 'gewone' transistoren niet meer in fabrieksregelaars voorkomen. De huidige regelaars zijn allemaal voorzien van fets, waarbij men niet meer van verliesspanningen spreekt, maar van 'aan'-weerstanden van 0,x Ohm. Een reusachtige verbetering dus...
Dit wil niet zeggen, dat de regelaar van Victor de Lang in deze tijd niet meer bruikbaar is. Victor loopt alleen al heel wat jaartjes mee in de modelbouw en deze regelaar wordt dus al heel wat jaren door vele modelbouwers gebruikt.

Piet,

Ik zal deze week een "nieuw" schemaatje voor je tekenen met meerdere tramsistoren paralel. Ik zal ook eens in mijn lijst zoeken naar mogelijke andere transistoren die meer stroom kunnen verdragen, dan is paralelschakelen niet nodig.

@Hans.
Je haalt hier wat dingen door elkaar. Darlington transistoren zijn intern niets anders dan twee transistoren in serie. De versterkingsfaktor van de eerste moet je vermenigvuldigen met die van de tweede. Dit betekent dat je maar een geringe basisstroom door de eerste transistor nodig hebt om de tweede in verzadiging te sturen. De basis-emitter spanning is wel het dubbele want er staan twee basis-emitter overgangen in serie.
Men gebruikt dit type transistoren in deze regelaar juist omdat er maar een kleine basisstroom nodig is. De weerstanden R9 t/m R12 bepalen die basisstroom. Bij een 12V voeding zal in dit geval de basisstroom door T2,T3,T4 en T5 ongeveer 45mA zijn. Dit is meer dan ruim voldoende om die transistoren volledig in verzadiging te sturen. De stuurtransistoren T1 en T6 kunnen ongveer 100mA stuurstroom "leveren". Dat wordt een beetje krap als je transistoren paralel wilt schakelen want dan moeten ze 90mA verwerken. Een iets stevigere tor hiervoor in de plaats neemt dit probleem weg.
Al met al zie ik weinig problemen en ik denk dus dat je zonder veel problemen deze regelaar kunt "oppeppen".

Sorry mensen als het weer wat (te) technisch is geworden :roll: .

Piet,

Hier de schakeling met twee keer twee transistoren paralel. Voor het gemak heb ik alleen de eindtrap getekend. De schakeling rond het Ic blijft zoals hij is.
Om de hogere basisstroom voor de eindtransistoren te kunnen schakelen moet je de stuurtransistoren T1 en T6 door zwaardere vervangen. De BC237 moet eruit en de BC267 komt ervoor in de plaats. Om te zorgen dat elke eindtransistor goed aangestuurd wordt krijgen ze elk een eigen basisweerstand. De "a" versie van alle onderdelen zijn de extra onderdelen die toegevoegd zijn.
De maximum motorstroom bij deze schakeling zal ongeever 12 tot 14 Amp zijn. Dit zal voldoende moeten zijn. Is dat niet zo dan moet de schakeling veranderd worden zodat FET's gebruikt kunnen worden. Fet's met een echt lage "aan" weerstand zijn wel prijzig.
Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

afb1044.jpg

Ernst bedankt voor je zoeken en tekenen, ik ga dit verwerken in de print
piet kuiper

Back