Verband tussen stroom/toerental/propeller

  • Topicstarter Topicstarter Jan Heynen
  • Startdatum Startdatum
J

Jan Heynen

Guest
Ik heb net mijn 600 motor vervangen door een 600 met vertraging 2.8 + andere klapschroef (E-zwever). De resultaten zijn uitermate bemoedigend : stroom is gezakt naar 13 A (was >20A), stijgvermogen is hetzelfde gebleven (7 cellen).
Voor een nieuw projekt had ik nu graag op voorhand reeds een geschikte motor/vertraging/schroef/aantal cellen uitgekozen.
Bestaan er eenvoudige rekenprogramma's die het een en het ander kunnen uitrekenen ?
Graag had ik nog wat met gelijkstroom gebleven, omdat experimenten met borstelloos nog steeds een stuk duurder zijn.
Vb : Hotliner, gewicht kompleet ca 2000 g, vleugelbelasting ca 60 g/dm, geschatte vliegsnelheid 40km/h, geinstalleerd vermogen 250Watt.
Welke schroef, welke vertraging hoeveel cellen, welke motor (600 of 650).
Doel is om met redelijke stromen en een redelijk rendement toch nog een behoorlijke vliegtijd te bereiken.
 
Back
Top