Verbeteren van stabiliteit op een Smit Rotterdam van Billing Boats.

Hallo mede modelbouwers!

Ik heb een vraag over de stabiliteit van een model van de Smit Rotterdam.

Helaas is deze omgeslagen en gezonken nadat de wind er dwars op kwam tijdens een test vaart. Gelukkig heb ik haar nog kunnen bergen door een kleine 30 min rond te zwemmen en te voelen op de bodem.

Nu mijn vraag hoe kan ik haar nu beter stabiliseren?
Zelf heb ik al nagedacht hier over.
Ik kwam op een conclusie om de accu's lager in de romp te leggen, en om grotere kimkielen op het model aan te brengen.

Hier een foto van het model nadat deze geborgen is:

394332_308414189227405_100001764806075_678720_1022217679_n.jpg

Hoop dat jullie mij enkele tips kunnen geven.

Vriendelijke groet,
Marco Leistra.

Ik denk dat je met die 2 opties al een heel eind moet komen. Accu's zo laag mogelijk, liefst op de bodem, en kimkielen zullen veel schelen. Al enig idee of je nog veel ballast zal moeten toevoegen om, als het model af is, haar op de waterlijn te krijgen? Dat gewicht dan natuurlijk ook zo laag mogelijk plaatsen.

Tof trouwens dat je het schip hebt kunnen bergen, dat moeten spannende momenten zijn geweest. :shock:

Lichtere accu's, loden kiel, gewoon al het gewicht wat omlaag kan in het schip: ZAKKEN ermee!

Verder alle gewichtsbesparing die je kunt doen op (en in) de opbouw, uitvoeren.

Hoe lager je zwaartepunt, hoe minder kunstgrepen je uit hoeft te halen.

In stabiliteits-vaktermen: Je "KG" afstand is te groot nu.
Het bewijs heb je gezien in het omkieperen van de Smit.
Je doel is dus de afstand tussen je kiel en het graviteitspunt zo klein mogelijk te krijgen.

(bij zeilboten met een verzwaarde kiel ligt het G punt heel vlak bij de onderkant van de kiel, ver onder de boot zelf.
In theorie zijn deze boten zelfrichtend.

Ribs (rubberboten, zoals die van de KNRM hebben zo'n belachelijk enorm drijfvermogen dat ze nauwelijks om willen,
en als het gebeurt, dat kenteren ze omiddelijk weer rechtop.
Het omgekeerde van jouw Smit dus.

Toegegeven: Ik poch een beetje met mijn boek "Stabiliteit"...

Als je nog vragen hebt, ik heb dus een boek erover...

Succes met de herstelwerzaamheden.

Edit: Respect voor de bergings actie, het water is nou niet erg warm te noemen...

Tja, we kunnen er wel over geinen, het is wel balen als je je boot moet bergen.
En alsof dat al niet zuur genoeg is: Nog een boot van een bergingsbedrijf ook.

Hoe dan ook, het komt er op neer: Zware spullen laag houden.
Ik begin 'm nu wel iets te knijpen, ik heb hier zelf een slepertje staan die ook nogal rank leek bij de test vaart.
Ik doe proefvaarten eigenlijk alleen bij bladstil weer,
zo kan ik zien hoe het schip zelf is, zonder invloed van wind en golven.
(beetje mosterd na de maaltijd, misschien...)

Ik denk dat er nog een factor is die niet vergeten zou kunnen worden.
In welke mate is je boot waterdicht?
Je kunt alle berekeningen vertrouwen, je accus in de kiel leggen etc. Maar een goede schipper heeft de deuren dicht met een harde wind.

Misschien kun je een manier bedenken waarmee je de opening naar het binnenwerk dicht kan maken?
Adam heeft zo een acrylaatplaat die de boel waterdicht maakt.
Zo kan de boot nog eens wat buiswater aan boord hebben.
Ikzelf zou ook niet tevreden zijn voordat de boot 100% waterdicht is. Ook als ik haar onder water houd.

Misschien wel een hoop extra werk, maar wel belangrijk voor de levensduur van je boot. En dan met name de elektronica.

Ik denk dat je dan wel eens het Wad op kan?

Laatst bewerkt:
Hallo,
Om je boot te laten drijven wanneer deze omslaat kan je piepschuim in de romp kleven of isolatieschuim erin spuiten (opletten want dit zet ontzettend uit), op plaatsen waar dit kan natuurlijk.
Een oplaasbaar balonnetje in de kiel en achtersteven is misschien ook mogelijk.
Grtz
Ammo

Hardstikke bedankt voor jullie reactie's,
Terzijne tijd zal ik enkele foto's uploaden hoe we dit hebben opgelost.

De Rotterdam staat nu voor de kachel te drogen.
Volgende week beginnen we met de weder opbouw van het model.

Groet,
Marco.

hallo

het is niet alleen belangrijk de accu laag te leggen(eventueel op zijn zijkant)maar even belangrijk is om hem "vast" te zetten
zodat als de boot slagzei maakt de accu niet kan verschuiven/omvallen
want dan is het einde verhaal , en slaat je boot gewoon om
ik heb ook een RD gehad en deze lag toch wel redelijk stabiel op het water
zonder de kimkielen te hoeven vergroten
ik vaarde op een grote vijver waar ook wel eens veel wind stond maar dat gaf geen problemen

langzaam laten drogen nu anders krijg je barstjes in de romp
en van dat vol spuiten laat dat maar zijn
er zijn meer boten door dat schuim in de vernieling gegaan dan dat er ooit stuk zijn geraakt door te zinken
gr raf

Een paar stukken "pool noodles" zijn ook een optie. Dat zet niet uit, en geeft minder troep bij het verwerken, en in je boot, dan piepschuim.

Hallo Raf,

De accu's staan vast in een speciaal bakje die we daar voor hebben gemaakt.
Ik heb al een keer meegemaakt toen ik net begon aan modelbouw, dat ik de accu's niet vast had staan, de eerste beste bocht had ik slagzij over stuurboord.
Ben toen ook meteen naar de kant gevaren om erger te voorkomen.

Toen ik haar uit het water haalde, stonden ze nog zoals we ze er in hadden gezet.
Ik denk dat de boot top zwaar is geweest, doordat de helft van de accu's boven de waterlijn zit/zat.

Groet,
Marco.

Back