VERbouwverslag, donau-radarsleepboot Passau

Omdat er meer geintereerden waren in de stoomradarsleepboot die ik net in bezit heb, ga ik hier maar een beetje info geven en een verbouwverslag bijhouden.

Omdat ik veel projecten en weinig tijd heb, zal ik niet al te vaak vorderingen maken of dit topic bijhouden.

full

De boot luistert naar de naam PASSAU, maar ik moet haar nog africhten zij komt nog niet terug als ik haar naam roep....

Lengte 110 cm, Breedte 30 cm op de kasten.
Hoogte op de mast 30 cm.
Mast en pijp zijn te klappen, dan is de hoogte op standaard 19 cm

Laatst bewerkt door een moderator:
Helaas doet de kaartlezer in mn computer het niet.
Ik heb wel wat foto's gemaakt maar kan nu alleen die van mn telefoon uploaden.

Het binnenwerk.
dsc00695t.jpg

Onder het voordek zat nog wat weggewerkt, dus nieuwsgierig als ik ben.
Met een spiegeltje zie je meer....
dsc00698f.jpg

Dan toch maar het dek eraf.
dsc00699r.jpg

dsc00700s.jpg

Er lag een accupack van 6v. in de boot en een loodaccutje van 6v.

Nu bleek er dus onder dat voordek 2 plastic buizen met zelfgemaakte accupacks te liggen.
Deze zijn waarschijlijk op te laden geweest via de aansluiting onder het kapje op het achterdek en zaten nog wel aangesloten maar hadden geen stroom, die vervang ik toch maar...
dsc00702i.jpg

Nu het gewicht nog bepalen en een andere accu plaatsen.

Ik hou er rekening mee om later een 2e motor te kunnen plaatsen.
Hoe ik de aansturing dan doe weet ik nog niet, of via een mixer of met 2 eindswitches bedient via het roer.

De kapjes hadden een hele dikke laag verf, die heb ik kaalgeschuurd en nu eerst in de vernis gezet.
Als het resultaat goed genoeg is laat ik ze blank.
Als het hout er dan nog niet goed uitziet zijn ze tenminste glad voor een verflaagje.
Nieuwe kapjes kan ik later altijd nog maken.

p1230075.jpg

p1230077.jpg

p1230078.jpg

p1230079b.jpg

Wordt vervolgt....

Laatst bewerkt:
Hallo Pergo,
Ze kan wel wat onderhoud hebben zo te zien , wel degelijk gebouwd ook de aandrijfas en de tandwielen zijn stevig !

succes ik ga je zeker volgen, Brandaris

Proefvaart Passau

@Brandaris
Dat onderhoud klopt en dat gaat ook wel gebeuren.
De bijboten zaten met een flinke klodder lijm vast en heb ik al los gehaalt.
Eerst weten dat hij vaart en dan wordt het wel weer wat.
Ik heb de kabel van mn camera teruggevonden en zo gaat het ook.
De aandrijflijn, in de midden zit een tussenkoppelingetje.
p1230074.jpg

Net even een proefvaart gedaan.

Ik weet niet hoe hij er bij lag met die 4 accu's die er in lagen maar die wogen samen 1,2 kilo.
De enige loodaccu die ik over had voor een testvaart weegt 1,7 kilo.
Dus maar een proefvaart gedaan met dat gewicht.

p1230112.jpg

Nu lag die accu ook niet helemaal op de juiste plek en had nog een beetje opgeschoven moeten worden.
Om hem recht te leggen nog 200 gram lood op het dek van de radarkast aan bakboord.

p1230100.jpg

Kortom 0,7 kilo meer dan toen ik hem kreeg.

Hij lag goed aan de rood/zwarte lijn maar dan gaan de radars wel diep door het water.

p1230086.jpg

Het zag er heel leuk uit met dat "schroef"water langs de zijkanten.

p1230094u.jpg

Het grote balansroer had aardig wat druk dus sturen deed hij prima.

Het voordek heb ik niet gekit, alleen maar op zn plek geschroefd.
Het binnenwerk is helemaal droog gebleven al vertrouw ik die patrijpoortjes op de waterlijn niet helemaal.

Nu ik weet hoe hij vaart en ligt ligt het dek weer open en ga ik verder met de elektro.

leuk scheepje, ziet er goed uit in het water , alleen de mast lijkt een beetje dik in verhouding met de schoorsteen.

leuke aanwinst gefeliciteerd.:thumbsup::proost:

@Pergotje,

Mooi scheepje, zie je niet vaak. Lopen die monoperms goed? Zijn de scheppen van de raderen vast of scharnierend? In ieder geval heb je een bijzondere aanwinst erbij.

groeten Paul

De monoperm draait prima, lekker traag toerental op de schoepen en de scheppen zijn helaas niet scharnierend, vandaar ook de luchtbellen op de 1na laatste foto.

Wel een uitdaging om nieuwe scharnierende schepraderen te maken, verdient zo'n mooi scheepje en het vaart efficienter. Lukt je wel.;)

groeten Paul

even een vraagej mischien is het een domme vraag maar waarom is het beter als je schanierende raderen hebt???
dat remt tog alleen maar???

mvg

gerwin

@Gerwin
Als je scharnierende scheppen op je rad hebt, slaan ze niet op het water en nemen ze geen water mee naar boven wat allemaal verlies is.
Scharnierende bladen gaan volledig rechtstandig het water in en blijven zo tot ze boven zijn.
Ik weet niet wat het rendement is, maar ik denk het dubbele van nu.

@Duimpje
Ik hou het eerst op de elektronica.
Ik heb de accu vervangen en aansluitingen op de schakelaar gemaakt om deze op te laden in de uitstand.
Verder het stroom een beetje verleggen en versimpelen, het was onnodig ingewikkeld.
De boordlichten branden erg zwak vergeleken met de witte, dus dat ga ik ook nog veranderen.

Ik hou er rekening mee om later een 2e motor in te kunnen bouwen.

Mogelijk zet ik er nog een rookgeneratortje in, die heeft er ooit ook ingezeten.

De stuurhut zou ik graag nog los halen en ook blank schuren.
Dan de onderbouw weer wit verven en bovenste helft blank lakken.

Uiteraard gaat er nog veel meer gelakt en geverfd worden.

veel plezier

hey pergotje
leuk dat je er zo mee bezig bent
de boot is in goede handen gekomen zie ik :)
veel plezier ervan
heb ik ook met de oceanic
groetjes

@Gerwin
Als je scharnierende scheppen op je rad hebt, slaan ze niet op het water en nemen ze geen water mee naar boven wat allemaal verlies is.
Scharnierende bladen gaan volledig rechtstandig het water in en blijven zo tot ze boven zijn.
Ik weet niet wat het rendement is, maar ik denk het dubbele van nu.

@Duimpje
Ik hou het eerst op de elektronica.
Ik heb de accu vervangen en aansluitingen op de schakelaar gemaakt om deze op te laden in de uitstand.
Verder het stroom een beetje verleggen en versimpelen, het was onnodig ingewikkeld.
De boordlichten branden erg zwak vergeleken met de witte, dus dat ga ik ook nog veranderen.

Ik hou er rekening mee om later een 2e motor in te kunnen bouwen.

Mogelijk zet ik er nog een rookgeneratortje in, die heeft er ooit ook ingezeten.

De stuurhut zou ik graag nog los halen en ook blank schuren.
Dan de onderbouw weer wit verven en bovenste helft blank lakken.

Uiteraard gaat er nog veel meer gelakt en geverfd worden.

Ejj Ries,

Bedankt voor je berichtje.

De Oceanic is bepaald geen speedboot maar heeft een hele leuke manier van varen.
Een mooie boeggolf en luistert vrij goed naar dat ene roer.

De Passau vaart weer wat anders en peddelt vrolijk door.

Mijn vriendin vond het varen met de wat snellere boten die een beetje zenuwachtig sturen op vol gas niks, maar de oceanic beviel haar prima met varen.
Om die foto's van de Passau te maken, moest zij het roer even nemen en ze vond het ook een leuke boot om mee te varen dus....

Iedereen tevreden, en de koffie was ook nog prima :p

De meeste zijradarboten hadden een scherpere kop.
Meestal hadden zij 2 schoorstenen, 1 voor en 1 achter de stuurhut.
Als ze er wel 1 hadden stond deze meestal achter de stuurhut.
Ook de dikke berghouten en de patrijspoorten lijken vreemd, maar ik ben op zoek naar het voorbeeld van mijn sleepboot.

Ik vind dat dit toch aardig in de buurt komt.
sd-dnjestr.JPG

Een sponsor kon ik niet vinden, vandaar dat ik een donor heb gezocht.

Dit is de donor voor de motoren.
p1230156.jpg

p1230157.jpg

p1230158.jpg

Zoals te zien, 2x Marx Monoperm super.

Laatst bewerkt:
Deze Nederland hoopt eigenlijk op een nieuw baasje die hem na een goeie werftbeurt hermotoriseerd en terug in de vaart brengt.

De assen zitten te laag voor deze monoperms, de uitlijning was heel slecht.
Dat is ook de reden dat ze eruit mogen.

Mijn Denemarken zag er voor de ombouw ook zo slecht uit, dus er is hoop voor deze NL.

Het blijft een sleepboot en of die nu bedoelt is om zelf te slepen of in dit geval gesleept te worden....
Ik kan altijd de deen er voor zetten...

Back