Verbouwverslag, MA BW Stratus -> Estratus Vbar

Discussie in 'bouwverslagen' gestart door laurens, 1 jan 2010.

  1. laurens

    laurens Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2003
    Berichten:
    6.133
    Locatie:
    Oegstgeest
    Zoals sommigen van jullie weten, ben ik bezig mijn Stratus aan het ombouwen van brandstof naar electro. Er zit tot nu toe niet veel schot in, maar het gaat vrij aardig.

    Waarom bouw ik hem om vraag je je af? Omdat de plekken om te oefenen met een brandstofheli steeds schaarser worden, en bovendien blijft de brandstof erg duur. Dan heeft electro ook nog meer gebruiksgemak en vermogen, dus dan is de keus snel gemaakt.

    [​IMG]



    Om te beginnen moet er natuurlijk een electromotor gekozen worden, en deze moet in het model gemonteerd kunnen worden. Hiervoor kies ik de Pyro 30-12 van Kontronik, omdat dit een bewezen sterke en betrouwbare motor is. De motorplaat is ontworpen door CgBole, maar dit is een erg ruwe plaat. Dit wordt waarschijnlijk vervangen door een speciaal voor de pyro ontworpen motorplaat, wat de motor hoger plaatst. Het lagerblok van de koppeling gaat als tegenlager gebruikt worden.

    [​IMG]


    Verder moet de tandwielverhouding natuurlijk veranderd worden. Omdat electro meer koppel heeft, moet het tandwiel eigelijk een stuk groter zijn om de krachten beter aan te kunnen. IVM de pyro heb ik gekozen voor een tandwielverhouding van 10:1. Met het KV van 510 op 12s lipo kom ik op maximaal toerental van 2264 rpm op kop uit. Dit word met een kwaliteitsregelaar zoals de Jive of YGE teruggebracht naar een wat normaler toerental.

    Het brandstoftandwiel in vergelijking met het electrotandwiel, 87 vs 100T:
    [​IMG]

    Met een probleempje, wat later opgelost moet worden:
    [​IMG]


    En om het geheel nog mooier te maken, nog een vooruitgang. Ik heb deze zomer met de T600N van Nick Wolsink mogen vliegen, en alhoewel het niet mijn eerste T600N was die ik heb gevlogen, was het wel de eerste heli met Vbar. Ik vind dit zo'n ervaring, dat ik heb besloten dit per se te gebruiken op mijn Stratus. Hiervoor heb ik de Cyberhead van Kasama gebruikt, net als Nick en Tjerk. De kwaliteit hiervan is ongeevenaard!

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]


    Met dan wel weer een probleem, de antirotatiearmpjes raken nog net de antirotation guide....
    [​IMG]


    Als laatst moet er nog een speciale accuplaat ontworpen worden, omdat ik nu vind dat de 5mm bodemplaat wel wat overkill is. Dit komt later, als de accu binnen is.
     
    Laatst bewerkt: 12 apr 2010
  2. Wartexx

    Wartexx

    Lid geworden:
    2 mei 2004
    Berichten:
    2.860
    Locatie:
    Wijchen
    Mooi verslagje laurens:O hopelijk zie ik m ooit vliegen :D
     
  3. Lazerbeak

    Lazerbeak

    Lid geworden:
    2 jan 2005
    Berichten:
    1.284
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Stoer!!! Overzicht foto zonder die mooie canopy aub!

    Groenten,
    Tjerk ;)
     
  4. EricW

    EricW

    Lid geworden:
    22 mrt 2007
    Berichten:
    4.246
    Locatie:
    Raamsdonksveer
    Mooi man!!
    Ziet er heel stoer uit.
     
  5. laurens

    laurens Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2003
    Berichten:
    6.133
    Locatie:
    Oegstgeest
    Zoiets?

    [​IMG]
     
  6. jd1uth

    jd1uth

    Lid geworden:
    7 okt 2005
    Berichten:
    428
    Locatie:
    Uithuizermeeden
    Hallo Laurens

    Als je teveel toeren hebt kun je ook nog voor de Kontronik Pyro 700-45L 450 kv kiezen
    hoef je de regelaar ook niet zo teknijpen.

    jan
     
  7. 666yeti666

    666yeti666

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    3.872
    Locatie:
    Nijmegen
    Laurens, is dat smalle maingear sterk genoeg voor 3D stijl ?? Kun je niet het dubbele maingear van de ion-x2 gebruiken ??

    En natuurlijk last but not least: waarom geen ion-x2 genomen ?? Kant en klaar uit de doos elektro !

    Bas
     
  8. laurens

    laurens Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2003
    Berichten:
    6.133
    Locatie:
    Oegstgeest
    Ik neem aan van wel, want er zijn zat andere mensen die het gelukt is. Je moet wel een goede regelaar erbij, om de krachten er soepel op over te brengen. Ik heb gekozen voor dit, omdat je een heli zoals die over het algemeen toch niet snel voor een nette prijs verkoopt, en ik ben er nog steeds erg tevreden mee. Ik zie er geen tekortkomingen in als hij electro zou zijn.
     
  9. 666yeti666

    666yeti666

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    3.872
    Locatie:
    Nijmegen
    Als regelaar kan ik je de YGE120HV aanraden, het afstellen is wel wat meer werk dan van een Kontronik, maar hij is ook erg robuust opgebouwd en de governor werkt uitstekend (vanmiddag de eerste testvlucht gedaan).
    Bovendien krijg je dan wel goede service ... ik heb al veel contact gehad met Heino Jung. Je krijgt altijd binnen een paar dagen antwoord .
    Het moet maar eens afgelopen zijn met dat arrogante kontronik !! (sorry dat moest er even uit ...)

    succes !
    Bas
     
  10. laurens

    laurens Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2003
    Berichten:
    6.133
    Locatie:
    Oegstgeest
    En een update:

    [​IMG]
    [​IMG]

    De motorsteun is binnen, nu kan er weer het een en ander aangepast en gemonteerd worden. Ik heb helaas een Pyro met korte as besteld, en dat word te kort voor een counterbearing. Hier moet dus nog een oplossing voor gevonden worden. Waarschijnlijk moet Kontronik aangesproken worden.

    Verder heb ik besloten niet voor de 80HV te gaan wat ik eerst van plan was. Eergister heeft Matt Finke op rc-heli.de geschreven dat ze met de 120HV betere resultaten hebben bereikt dan met de 80HV. Met de laatste hebben ze pieken van 120A, maar met de PowerJive hebben ze pieken van 150A. Dat betekent waarschijnlijk dat de PowerJive wat efficienter is.

    Verder vind ik de YGE een mooie regelaar, maar ik twijfel nog over de BEC. Schulze heeft nu ook een prachtige, geschikt voor 14s en 100A. Ook nog aardig geprijsd, maar helaas geen BEC.
     
  11. laurens

    laurens Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2003
    Berichten:
    6.133
    Locatie:
    Oegstgeest
    Hij heeft gevlogen! Eigelijk meer een testhopje van een minuut, want het is te laat om nog naar het veld te gaan. Een goede update komt later.
     
  12. laurens

    laurens Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2003
    Berichten:
    6.133
    Locatie:
    Oegstgeest
    Helaas:
    [​IMG]


    De rest gaat ook niet geweldig. Ik heb de Estratus nu afgesteld met de standaard BW mixers. Deze vergroten de mechanische uitslag van je servo's, waardoor de heli directer reageert met flybar. Met de Vbar is dit alleen een nadeel, want voor de Vbar stuurt dit alleen maar kritischer. Ik heb ook een erg lage cyclic ring. Dat zou dus aangepast moeten worden, zodat de Vbar het makkelijker krijgt.

    Verder moet de throttle nog beter gecalibreerd worden ivm problemen met de PowerJive. Deze staat nu nog lang niet goed genoeg geprogrammeerd door afwijkende signalen tussen de PJ, Vbar en DX7.

    Nu nog een oplossing zoeken voor mijn accuprobleem.
     
  13. Normaal moet je helemaal niets programmeren met de Jive. Gewoon op mode 11 zetten en met je minst goede lipo je toerental meten en that's it. Ik heb gewoon op 80% 2050rpm met 1:10 en 500KV Scorpion 4035.

    Welke KV en overbrenging heb je?

    Groeten,

    Jurrien.
     
  14. 666yeti666

    666yeti666

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    3.872
    Locatie:
    Nijmegen
    oei, dat is flink balen !
    Waarschijnlijk te lang doorgevlogen waardoor een of meerdere cellen te diep is (zijn) ontladen waardoor hij(ze) op gaat bollen. Is mij ook eens overkomen. Sindsdien gebruik ik altijd de jetibox en de logger (van Jeti) om er zeker van te zijn dat ik ca.80% leeg vlieg en niet meer.

    Aan de kleur te zien is dit een Hyperion pack ?

    succes, moedig dat je het project doorzet
    bas

     
  15. laurens

    laurens Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2003
    Berichten:
    6.133
    Locatie:
    Oegstgeest
    De modes is hetgene wat ik het programmeren noem. Eigelijk heb ik alleen mode 4 en mode 7 gebruikt.

    Mijn overbrenging is nu 1:10, met een Pyro 700-52. Dit zou 520 kv zijn. Op 11s zou ik nog steeds aan de 1850 rpm moeten komen, met een ruime bovengrens.

    De packs zijn 12s4000 40c Turnigy's. 1 van de accus kwam al leeg, want die wou maar niet geladen worden met een balancer. Ik dacht dat hij leeg opgestuurd was, dus heb ik hem zonder balancer op spanning gebracht. Dat bleek een fout, want in werkelijkheid was er 1 cel gaar. De rest was dus toch als 6s lipo opgeladen...

    Na de eerste vlucht heb ik weer bijgeladen, toen pas kwam ik erachter dat die cel stuk was. Ondertussen is die verwijderd, en gaat het pack verder door het leven als een 11s accu. Ik ben benieuwd wat dat voor het vermogen gaat doen.

    Volgende keer toch maar betere accu's kopen ipv dit...
     
  16. laurens

    laurens Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2003
    Berichten:
    6.133
    Locatie:
    Oegstgeest
    Einde bouwdraadje, begin modificeerdraadje:



    Met dank aan Andries.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  17. holco

    holco

    Lid geworden:
    22 dec 2004
    Berichten:
    4.070
    Locatie:
    Capelle aan den IJssel
    Ziet er goed uit Laurens:)
     
  18. EricW

    EricW

    Lid geworden:
    22 mrt 2007
    Berichten:
    4.246
    Locatie:
    Raamsdonksveer
    Zeker, Top man!
    Ben benieuwd naar het vervolg.
     
  19. 666yeti666

    666yeti666

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    3.872
    Locatie:
    Nijmegen
    Ziet er goed uit Lau, heel anders geluid dan ion trouwens , maar volgens mij net zo luid .... Hoeveel toeren draai je ?

    succes en hou hem heel !

    Bas
     
  20. laurens

    laurens Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2003
    Berichten:
    6.133
    Locatie:
    Oegstgeest
    Geen idee, dat filmpje was op 65% van 11s. Ik gok 1800 oid.
     

Deel Deze Pagina