Verbrandingmotor voor crackerbox

• Topicstarter Topicstarter Eelke de Vries
  • Startdatum Startdatum
E

Eelke de Vries

Guest
Hallo,

Ik heb een kleine crackerbox gebouwd (55 cm lang) en heb er nu een elektromotor in zitten. Hij vaart leuk maar ik wil er graag een verbrandingsmotor in.

Kan iemand mij vertellen wat ik allemaal nodig heb om met een verbrandingsmotor te kunnen varen. Ik weet hier verder weinig van dus wil ik graag weten wat ik allemaal moet kopen en welke merken van motoren goed zijn

Bij voorbaat dank

Eelke

Welkom Eelke!
Voor tips over scheepsverbrandingsmotoren kan je het best even contact opnemen met Mario of Powerpete. (Zie de lijst van gebruikers)
Mario heeft ook een eigen website met allerlei tips en tools.
Ik ben maar een eenvoudige ampere-slurper; :oops: van brandstof weet ik weinig af, behalve dat het stinkt, :evil: herrie maakt, :twisted: slecht is voor je vingertoppen, :cry: het water vervuild (tenminste volgens onze plaatselijke milieu-heks) :x en je boot nodeloos ingewikkeld maakt... :roll:

Groet
Roel

Bedankt Roel, Maar dit is meer een vraag voor Pete, of zoals Robert al zegt voor het Xtreme rc boat forum, dit aangezien ik maar korte tijd brandstof gevaren heb, en mij weer verder heb gestort op elektro is dat laaste misschien het handigst. zowel ben ik momenteel ook weer in de leer om er ook weer een beetje terug in te koemn, en iets verder daar in te gaan.

55 Cm, wordt dus een 2,5 cc motortje.
Je kunt er een van Kyosho nemen maar die zijn flink duur, SC maakt een leuk motortje voor niet al te veel geld, enne met een trekstarter....
Waarschijnlijk kun je hem zo in je bootje zetten maar dan moeten we even weten hoe die er nu uitziet, dus als je een fototje kunt plaatsen dan helpen we je graag verder.................Peet..................8)

Bedankt voor jullie antwoorden.

Ik heb helaas niet de apparatuur om een foto in te scannen/laden. Maar ik heb mijn bootje volgens de bouwtekenign gemaakt (echter neergeschaald naar 55 cm lengte) Ik heb er een waterdichte kap op gemaakt, maar die is natuurlijk demontabel. En er is ongeveer 15 cm bij 9 cm ruimte vrij voor de motor.

Maar ik heb nog een vraag, namelijk:
Als ik een verbrandingsmotor wil aanschaffen, wat moet ik dan allemaal kopen???
Ik heb wel eens iemand aan de gang gezien met een gloeiplug, accu, etc.
Mijn vraag is dus WAT komt er allemaal bij kijken, zodat ik kan uitzoeken hoe duur het gaat worden.

En heb ik een motor nodig met een hoog aantal omwentelingen per minuut of juist weinig en weer veel vermogen??? Ik weet er nog nix van dus alle info is welkom.

PS. superbootje die crackerbox :D. Hij vaart best snel met een elektromotor (na een beetje afstelwerk in plané). M'n eerste succesvolle boot...

Bij voorbaat dank voor alle antwoorden

Eelke

nou wat je dus allemaal nodig hebt naast de verbrandingsmotor zijn de volgende benodigdheden,

de gloeiplugklem om de motor voor te gloeien, er zit een klein gloeiplugje meestal bovenin de motor. door hier de klem op te zetten gaat deze gloeien, zo kun je de motor starten, en ook heb je daar een 2V accu voor nodig, persoonlijk zou ik een loodaccu'tje nemen van bv 5 Ah, gaat lekker lang mee.
verder brandstof natuurlijk, voor boten zou ik andere nemen dan de veel gebruikte tornado 10% maar dat weet peet je pcies te vertellen.
verder de nodige hardware die in de boot komt zoals brandstoftankje, uitlaat, eventueel een andere as met schroef. en misschien een 4,8V of 6V accu voor de ontvanger (trek je nu waarschijnlijk uit het accupack)
en de benodigde acculaders

kort:

brandstofmotor
gloeiplugklem
2V (lood) accu + lader
brandstoftank
uitlaat
brandstof---> methanol
eventueel as + schroef
ontvangeraccu
bevestigingsmateriaal

en alles wat ik nog vergeten ben :hammer:

grtjzzz sander

Bedankt voor de informatie,

Zijn er ook mensen (powerpete) die mij kunnen vertellen waar ik op moet letten bij het uitzoeken van een motor (nitro/benzine). Bijvoorbeeld veel/weinig vermogen, hoog/laag toerental, merk???

En kan ik die gloeiplug ook aansluiten op mijn 7,2V 1700 mAh accu. Die heb ik al en daar heb ik ook een lader voor.

Nog 1 laatste vraag, hoe maak ik zelf/kom ik aan een flexibele doorvoering.

Cya

bvd

Eelke

Eelke de Vries zei:
Bedankt voor de informatie,
En kan ik die gloeiplug ook aansluiten op mijn 7,2V 1700 mAh accu. Die heb ik al en daar heb ik ook een lader voor.

Dat zou ik niet doen :P dat geeft een hele mooie knal :P 1.5V is al genoeg voor de gemiddelde gloeiplug :)

@DualdudE->>> een knal?
Het spiraaltje van de gloeiplug smelt/brand gewoon door als er teveel stroom doorheen gaat hoor, maar knalt niet!
Wie heeft je dit wijs gemaakt?

Back