verbrandingskamer

Hoi ben ik weer van weg geweest

Ik heb me de afgelopen week bezig gehouden met het up date van mijn verbrandings kamer
Na het aantal jaar draaien van mijn turbine was mijn binnen pot van mijn verbrandings kamer gaan uit zakken
picture18ck9.jpg

Door de hoge temperatuur is het material gewoon op.
Op dat moment was mijn EGT 670°c bij 120k en ik had een geelen vlam op idle
Nauw dat ik tog,een nieuwe binnen pot moest maken.
Zag ik ruimte voor verandering
Ik zag dat de swirljet zijn werk niet goed deden dus ik dacht dat moet anders.
om ze meer effect tegeven heb ik ze naar de voor kant verplaats
picture12ex5.jpg

en had swirljet aan de zijkant dicht gemaakt
En nu was het weer tijd om tegaan testen
zo en dan maar starten en dat zag er niet goed uit gelijk een vlam
ff door starten naar idle 35k en de vlam ging weg met temp 540°c en helder blauwe vlam en 6x orage puntje in de kamer van de stiks
dat zag er beter uit
en nu even optoeren dat werd weer wat minder
want er kwam weer een vlam uit de turbine maar bij 45k was die weer weg
zo nu naar de 120k en een EGT van 530°c supercool
Dus ik moest een probleem tekkelen
Hoe kom ik van die vlam af met op toeren
Turbine weer uitelkaar!!!
kijken hoe het vlamfront er uit ziet
Kon nog wel wat meer naar voor dus ik martin ff bellen ff over hebben wat tedoen
Hadden we besloten swirljet aan de voor kant wat dichter te maken 1mm in plaats van 2mm
Zo turbine weer in elkaar en je raat het
Weer proefdraaien
starten weer een vlam maar iets minder EGT was gestegen op idle 35k 570°c en de vlam zaten geelen wolkjes in
dus nu weer ff op toeren en trok nog steeds een vlam tot 40k en weer weg en op 120k 520°C
wat raar was dat de EGT op idle gestegen was
Dus weer me motor uit elkaar
ik had het idee om de swirljet aan de zijkant ook wat open temaken ongeveer een 1mm
motor weer inelkaar.
En raad wat weer proefdraaien
en ja hoor starten naar idle 35k EGT 520°c en nog wel wat geelen wolkjes maar niet egt groot
nu weer op toeren en geen vlam meer door naar de 120k en een EGT van 520°C
Dus wel blij maar nog niet tevreden
ik wil vollen verbranding van me kero dus geen geelen vlam
motor weer uit elkaar
nu denk ik er over om mijn swirljet allenmaal iets meer open tezetten
Nog niet getest
maar ik heb wel ff foto's gemaakt
picture14ia0.jpg

picture13zd7.jpg

picture15ym4.jpg

Dit was even een verslag van finetuning van de verbrandingkamer met een temp verschil van 150°C vond ik het de mooite waard
Mvg Limme
 
lang verhaal man, had je tijd over?
Ziet er goed uit, ga ik ook doen.
suggestie: net zulke spleetjes aan de binnen ring.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
duidelijk

Hoi Limme.

Gelukkig weer een beetje tijd om te hobbyen zie ik, mooi man en lekker duidelijk.
Het zal denk ik heel lastig worden om een gehele mooie verbranding te krijgen in elk gebied en dat zéker bij optoeren, maar ik denk ook dat jij hier wel uitkomt :wink:
Ben toevallig tegen hetzelfde aangelopen met het verder doorontwikkelen van mijn experimentele gekochte RT Hammer turbine.
Had de orginele kamer hiervan vervangen door een kamertje volgens de UT 160, affijn om een lang verhaal kort te maken, tobben, tobben en nog eens tobben.
Opstarten oke maar bij optoeren direct verbranding in het NGV-turbine gedeelte, heeft me 4 lagers gekost.
Weer een orgineel kamertje gemaakt en hierna op advies van Martin de diffusor open gemaakt, opstarten geen probleem, idle op 520 graden en in de buurt van de 100K nog maar 580 graden, na proefdraaien bleek dat er een hele puist meer lucht door de diff ging en dat deze lucht ook de vlam eruit drukte, na inspectie zag ik de sporen van een onvolledige menging van de kero met lucht, en je raad het al.............................. heb ook die spleetjes in het voordeksel van de verbrandingkamer geslepen echter iets lager dan de buitenrand op advies van Martin, op +/- 8mm van de rand en deze 6mm lang gehouden en 1,5mm open.
Morgen hiermee even proefdraaien en dan meld ik me wel weer, zal nog wat fototjes maken om het een en ander te verduidelijken.

Ger.
 
Mooi heren ,testen maar ,en zeg me maar wat er veranderd is morgen.

En Ger als bij jou die rare brom er nog in zit zou ik ook eens proberen een combinatie van lucht happers rond om en swirljet in het voordeksel te proberen.

Ik hoor het wel ,

Groetjes,

Martin.
 
Hoi Martin.

Martin ik heb in het nieuwe kamertje weer die 18 2mm gaatjes aan de buitenkant gemaakt en in swirl gezet, met het stuiken van de sticks wacht ik nog effe, eerst moet ik verbetering gaan zien, volgens mij gaat er een storm aan lucht door die speetjes in het voordeksel dus mengen zal die nou heus wel.
Let wel dat er +/- 600 ml/min doorgaat in mijn motor en geen 250 ml zoals in een KJ66er.
Ik ben bang dat anders de sticks wel heel snel opgefakkeld zullen zijn.

Ger.

Mooi heren ,testen maar ,en zeg me maar wat er veranderd is morgen.

En Ger als bij jou die rare brom er nog in zit zou ik ook eens proberen een combinatie van lucht happers rond om en swirljet in het voordeksel te proberen.

Ik hoor het wel ,

Groetjes,

Martin.
 
Let wel dat er +/- 600 ml/min doorgaat in mijn motor en geen 250 ml zoals in een KJ66er.
Ik ben bang dat anders de sticks wel heel snel opgefakkeld zullen zijn.

Ger.



Wooowwww , zijn dat geen gebruiks gegevens van een 20 kg plus motor??
Is dat niet veel?:confused:

mijn P200 gebruikt maar ietsejes meer bij 22/23 kg.

gr maikel
 
Hoi Limme, heel interessant verhaal, ga ik volgen en misschien dat ik later ook nog wat kan inbrengen. Heb namelijk hetzelfde probleem in de hogere toeren bij mijn grote motor. Het lijkt er op alsof de vlam door de mega hoge druk en luchtsnelheden langzaam naar achteren geblazen wordt. Ik ben daarom nog wat huiverig om er voorin gaten/sleuven te maken maar misschien is het wel dé oplossing, wie weet. We zullen de beste combinatie moeten te vinden tussen ontzettende turbulente mixing en eigenlijk ook zo stilstaand mogelijke lucht......hmmm, da's onmogelijk. :D

Maar zo komen we er wel!

Grt,
Gerald
 
hoi gerald
ik denk dat het temaken heefd met de weerstan van de gaten
eerst spuit je de brandstof in een stik waar lucht door heen gaat
waar door het mengsel al gaat ontbranden
maar daar is de brandstof lucht verhouding terijk in de stik dus daar word alle lucht verbrand
zo volgend als die uit de stik komt heb je weer verse lucht dus daar kan de rest van de brandstof vermengen en dit doen we met swirljet om het snel temengen maar de swirljet
zijn niet optimaal maar dat kan ik zo ff niet uitleggen
maar ff terug tekomen op de weerstand van de gaten achter zitten groten gaten en voor kleinnen mijn flow op idle is laag als ik dan ga optoeren neemt me flow toe maar zoekt de weg van de minste weerstand dus gaat naar achter door de groten gaten
waar door ik voor lucht gebrek heb .
maar daar zit wel mijn brandstof wat ik op dat momen niet kan verbranden om dat er geen lucht is dus mijn brand stof gaat meer naar achter zoeken waar die lucht kan vinden om teverbranden

gr Limme
 
Laatst bewerkt:
Hoi Maikel.

Je weet dat in die velox een main tank zit van 4 liter, ik maak gemiddeld vluchtjes van 8 tot 10 minuten, gemiddeld vermogen, na de landing zit er gemiddeld nog zo'n liter in.
Ik heb eens een vluchtje gejakkerd en moest toen na een flame out landen, na 6.5 minuten, zelfs de hopper stond droog.
Ik spreek je wel weer als je de P200 vliegend hebt en Koentje er een jakker vluchtje mee hebt laten maken.
Ik ben er inmiddels wel achter dat fabrieks spec's niet altijd accuraat zijn.

Ger.

Wooowwww , zijn dat geen gebruiks gegevens van een 20 kg plus motor??
Is dat niet veel?:confused:

mijn P200 gebruikt maar ietsejes meer bij 22/23 kg.

gr maikel
 
Ik snap wat je bedoeld Limme, aan zoiets zat ik ook te denken.

Maar effe op mijn verhaal terug te komen, kijk eens naar onderstaande foto. Daar heb ik enkele gaten voor dicht gemaakt met M2 boutjes. (Lomp afgeknipt zodat de knip gelijkt borgt) Dit heb ik in twee etapes gedaan en het viel me op dat de max toeren temp wel iéts afnam, zij het relatief weinig. Dit vond ik wel interessant. Een ander heel interessante gevolg was wat je op de foto kan zien. Je ziet precies het vlamfront beginnen en vervolgen ná die dichte gaten waar aan de binnenkant de boutjes zitten.....hmmmmm! Zouden die dan als een soort vlammehouders werkens waarbij een turbulente swirl (niet gevoed door een luchtgat) de vlam in stand houd? Wat denk je?

Grt,
Gerald

GroteFoto-8M8RXGST.jpg
 
Hallo Gerald , kijk eens of je brandkamer voorin nat is als ie gedraaid heeft.
Als ie dit is ,dan weet ik 1 ding zeker , sticks knijpen .

Kijk maar eens , ik hoor het wel.
iK ben dit al enkele jaren aan het onderzoeken , hoe en waarom gaat die vlam nou naar achter.
Het kunnen verschillende oorzaken zijn
De eerst die ik heb meegemaakt was de diffusor , veel te dicht , er moest meer lucht door , motor stond bloed heet.
Diffusor open gemaakt , en 250 graden kouder ,en bijna 1.5cm de verbranding naar voren gekomen , Dus die was geslaagd.

Een tweede motor , een 54 turbine had ook de vlam ver naar achter , kamer brande maar voor de helft.
Gaten bij sticks weg gebogen , de voorste rij gaten 15 graden naar voren gezet.
Stick bij binnenkomen kamer op 1cm geknepen naar 1.5 mm.
Er zaten 6 sticks in van 6 mm
Resultaat : temp met 150 graden gezakt ,maar nog mooier ,een hogere stuwdruk ,door dat de straal constanter was
Een 70mm turnbine: van 6 naar twaalf sticks gegaan , probleem over.
Je moet niet vergeten dat als je 6 sticks hebt ,dat daar een enorme wervelwind doorheen gaat.
Maar we kunnen maar 150m/seconde gebruiken voor een goede verbranding.
Dus als dit hoger is ,dan moet je al gauw nood oplossingen zien te vinden om dit toch fatsoenlijk zien te krijgen .
Maar het zal voor elke motor anders zijn .

Dus zoeken en goed nadenken , voordat je wat veranderd , en als je wat veranderd ,doe dan 1 ding tegelijk.

Dan weet je tenminste wat effect had ,en wat niet.

Groetjes,

Martin.
 
Laatst bewerkt:
verbrandings kamer jetcat

Deze kamer heeft een crash mee gemaakt maar het gaten patroon is nog duidelijk te zien.

full


wie weet kunje hier nog iets uit halen. gr Gerrit Jan

hoe je een bericht verwijderen moet is mij niet helemaal duidelijk?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
dank je gerit
hier kunnen we van afkijken
wat me opvald is de groten gaten voorin
het zou leuk zijn dat er meer van dit soort foto's van verbranding's kamers komen op dit draatje
mvg Limme
 
benzine mix

Wat heeft het van invloed op de verbranding om bezine bij te mixen.
In de begin tijd gebruikte ik diesel met 15 % benzine externe smering lagers.
De laatste jaren petroleum met 5 % olie.
gr Gerrit jan
 
Laatst bewerkt:
verbrandings kamer

full

full


De aan gepaste verbrandings kamer voor in meer lucht draaid goed maar naar een keer of 5 starten kon ik niet al te snel gas geven van 32 tot 70k van 70 tot 120 maak het niet uit.
ik ben er nog niet achter hoe dat kan accu spanning? pomp Orbit ecu
de volgende keer zal ik de motor eens op diesel benzine mix laten draaien.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Gerrit Jan.

Ik denk dat het met je diffussor heeft te maken.

Als je hoger gaat dan 70k dan zal die er weer meer lucht in proppen , maar van 32k naar 70k gaat volgens mij de lucht even stilstaan , gek gezegd , dan heb je geen mix en flow meer en word de motor even iets meer gevoelig , ik denk dat dat het is.

weet het niet zeker natuurlijk ,ben aan het brain stormen.

Mvg,

Martin.
 
Laatst bewerkt:
Nee ,ik denk ook weer niet dat dat het is.

Je zei ,na 5keer starten ,dan denk ik eerder dat het toch een voltage ,of ampere probleem is.

Als bij mij de pomp batterij van de fadec leger word ,dan gaat de ecu slechter reageren ,en gaat met stootjes werken , dat weet ik wel ,mischien is dat ook zo met de orbit.

Wel mooie temperaturen Gerrit Jan.

Mvg,

Martin.
 
accu spanning

Weer wat geleerd inderdaad de accu spanning was te laag .
Wat kan het simpel zijn. met vriendelijke groet Gerrit Jan



Nee ,ik denk ook weer niet dat dat het is.

Je zei ,na 5keer starten ,dan denk ik eerder dat het toch een voltage ,of ampere probleem is.

Als bij mij de pomp batterij van de fadec leger word ,dan gaat de ecu slechter reageren ,en gaat met stootjes werken , dat weet ik wel ,mischien is dat ook zo met de orbit.

Wel mooie temperaturen Gerrit Jan.

Mvg,

Martin.
 
Back
Top