verbrandingskamer

Hoi Gerald
Dan zal ik het niet snappen ;)
maar je compressor /div lever x aantal Kg lucht per seconden
met een lage snelhijd.
die lucht ga ik opwarmen door midel van brandstof daar door zet je
lucht uit waar door me druk stijgt krijgt
die druk moet ergens heen anders klap je motor uit elkaar
en die gaat door de ngv waar de lucht weer versneld word
dus Kg lucht perseconden met een snelhijd is stuw
als P1xv1:t1=p2xv1:t2
als me drukstijging gekoppelt is aan temp dan zal me motor meer stuw leveren als de temp stijgt
(knijp je uit laad maar stuw neemt toe en je temp ook

Gr Limme
Ps Ik ben niet zo goed in het verwoorden op schrift
 
Ik ben er nog ,ik ben er nog:D:D:D:D

Maar ik heb weinig tijd jongens.
Ik ben nog met een paar klusjes bezig ,en ook de nieuwe trekker moet af ,want Ahoy is vroeger volgend jaar.
En het EK is al over twee weken dus werk aan de winkel.

Als je iets wilt weten kun je me het beste even een pb sturen, die zie ik altijd.

Nu weer gauw de werkplaats in.

Groetjes,

Martin.
 
Hoi Limme, het klopt allemaal prima wat je daar schrijft, en je begrijp het ook prima, geen twijfel aan joh!:D Alleen je verwoorde het wel erg kort door de bocht, "temperatuur stijging is automatisch vermogen stijging" en dat klopt natuurlijk niet helemaal, dat weet je zelf ook wel. Waar jij op doelde is dat een je een goede motor kunt opvoeren net zolang je de materiaal technische temperatuur grens berijkt hebt, daar zit ook onze limiet wat meestal een max temperatuur van niet meer dan 700 graden inhoud. Commerciele industrie turbines opereren vaak op hogere temperaturen omdat daar het vermogen zit maar die zijn materiaal technisch beter ontwikkeld.

Maar als je een foute diffuser of NVG met verkeerde hoeken of doortochten hebt, óf in dit discussie draadje verkeerde verbrandingskamer kunnen je temperaturen de pan uit rijzen zónder vermogen winst. Bij het filmpje van mij eerder hier zag je ook een hele rode cone met 800+ graden, maar ginne gram stuwdruk erbij hoor, een daling zelfs van 11.5kg naar 10.8kg......snap je wat ik bedoel?

Groetjes,
Gerald
 
Maar ik heb weinig tijd jongens.
Ik ben nog met een paar klusjes bezig ,en ook de nieuwe trekker moet af ,want Ahoy is vroeger volgend jaar.
En het EK is al over twee weken dus werk aan de winkel.

Als je iets wilt weten kun je me het beste even een pb sturen, die zie ik altijd.

Nu weer gauw de werkplaats in.

Groetjes,

Martin.

Ha ha ha ha, zoiets dacht ik al Martin. Die zit als een gek de draaien/frezen en kijkt af en toe met een scheef oog mee. Ga lekker verder, ouwehoeren hier op het forum kan altijd nog, de essentie ligt in onze schuur en niet achter de pc......:pc:

Knutsel ze!

Groetjes,
Gerald
 
Hoi, had gisteren m'n Rafale motor effe open om de lagers te checken. Ook nog effe naar de verbrandingskamer gekeken en besloten om met de geleerde voorkennis van dit draadje de 6 lucht happertjes aan de voorzijde van de kamer wat aan te passen. Deze KJ66 kamer is het meest standaard en draait al jaren prima, de happertjes staan op de KJ tekeningen. Nu in de Rafale op 7kg stuwdruk bij 109.000 toeren, de motor hoefd weing werk te verrichten zo en kan jááren mee zo in het 5,5kg wegende model.

Ik heb ze simpelweg een stuk verder open gebogen met een schroevendraaier om zo weer meer lucht voorin de kamer te krijgen. Zojuist effe een start gemaakt in het model, temperaturen zijn nu abnormaal laag!!! Max nog geen 550 graden en in de midrange bij 80.000rpm een ongelooflijke 410 graden! 8-O Dit houd in dat er dus nog veel meer vermogen potentie in zit maar voor de Rafale heb ik dat niet nodig, goed om in het achterhoofd te houden maar deze motor slijt zéker niet door hogere temperaturen. Leuk om te weten dat het experimentje dus ook bij andere motoren werkt.

Groetjes,
Gerald


De standaard KJ kamer, rode pijlen bij de lucht happertjes die ik nu veel verder opengebogen heb.
GroteFoto-H6AUBM87.jpg
 
Heeel mooi :) Ik ken die temperaturen van mijn 54er ;) (okee, die zit nog net iets hoger maar dat was met warmer weer :)). Die gaten lijken inderdaad een magische sleutel naar een betere motor.

Ik ga in het weekend draaien met mijn 66er en twijfelde nog of ik eerst zou gaan draaien met de kamer zo of direct aanpassen maar nu ik jouw bericht zo lees weet ik het wel: AANPASSEN :)

Wat is jouw mening over de hoek van de gaten? Naar de sticks toe? Er vanaf? Met de draairichting mee of er vanaf? Naar voren of naar achteren?
 
Bij de kamer in de foto staan ze precies 90 graden en toevallig exact boven de uitgang van de sticks. Je kunt het tipje van de stick onder het luchthappertje zien zitten als je er in kijkt. Dat zal wellicht ook meehelpen om het ruwe luchtmengsel uit de sticks meteen te laten vermengen met de rest van de kamergasen denk ik.

Groetjes,
Gerald
 
Ik zal eens kijken hoe het uitkomt met mijn gaten. Denkje dat gaten in de deksel in de voorkant nog kan helpen? Ik zie in de mijne een rij kleine gaatjes op de rand van de voorkant. Deze kunnen iets groter natuurlijk vlak bij de stick uitgangen. Het zelfde geldt voor de eerste rij. De gaten dicht bij de stick uitgangen gaan iets groter worden en op de stick uitgangen gericht.

CIMG4689_JPG.jpg


Hier nog een foto van een hete behotec. Dat ligt aan de lagers denk ik maar toch zit deze al snel op 700 graden.
CIMG5514_JPG.jpg
 
Je kunt inderdaad bij de bovenste motor de schuine gaten die direct tegenover de stick uitgangen staan vergroten naar bv 3mm en dan kijken wat het doet. Let wél, altijd maar één stapje per keer. Ik heb me daarbij ook meerdere keren vergalopeerd met als uitkomst dat ik niet meer zeker wist wat nu toch die motor zo ineens heter had gemaakt. ;)

Bij die onderste zie ik dat de primaire gaten gedimpeld zijn, dat is gebleken slecht te zijn. Er moet inderdaad wel wat lucht in de primaire sectie komen maar met deze grotere gedimpelde gaten komt de lucht té snel de kamer binnen en blaast het terplaatse uit/naar achteren. Er kan daar nu geen goede stationaire verbranding daar plaats vinden. Ik heb het dan over de eerste, tweede én derde rij gaten van voren. Als je bij mijn foto kijkt zie je dat ik dat ook bij de derde rij geprobeerd heb, hete motor. Ze zijn weer enigsinds terug getikt. Ik zou dat eerst proberen bij deze kamer, terug tikken of uit trekken met een boutje van binnenuit.

Groetjes,
Gerald
 
Dat is het proberen waard en kan later weer terug. De bovenste heeft het helemaal niet. Zou dat achter kunnen helpen?
 
De hvd turbine heeft de haken buizen als sticks , dit is altijd late verbranding.
Daarom is de ngv altijd wat langer en staat verder weg van de verbrandings kamer,om de lucht iets af te laten koelen voor ie het turbine wiel bereikt.

De behotec heeft de mondjes voor te ver open staan , heb ik al een keer opgelost bij een j66 die brande ook te ver achter , na deze aanpasing werd de vlam niet meer naar achter geblazen.
Ook heb ik de sticks gedeukt ,want dat was nog niet , dit alles werkte prima.
 
Ik zal de behotec wat aanpassen voor. Met een boutje zal ik proberen om de gaten voor wat platter te krijgen.
 
wat ook niet goed is aan de behotec kamer ,is de getrompte gaten.
Hierdoor dringt de lucht te diep door in de kamer ,en verstoord het verbrandings proces.
 
Alles ,alles moet vlak zijn, de lucht moet er doorheen snijden ,zodat je een lucht film krijgt zowel aan de binnen als buiten kant.
Je zal met deze methode nooit een kamer zien verbranden ,of er moet iets anders fout zijn ,maar die getrompte gaten remmen te veel ,en wrijving is warmte.
 
Back
Top