Verbruik OS 65

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door tonspit, 16 mei 2023.

  1. tonspit

    tonspit

    Lid geworden:
    3 sep 2013
    Berichten:
    1.367
    Locatie:
    Stein
    Voor het eerst in 35 jaar heb ik weer een methanol motor.
    Een OS max 65 AX..
    Weet iemand het verbruik van deze motor i.v.m. grootte van de tank?
    Wat is de grootste maat prop wat hij aankan?

    Ton
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.970
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Welke prop dat ding aankan weet ik niet, maar ik denk in de orde van grootte van 12 x 8 of 13 x 6.
    Qua verbruik, beetje afhankelijk van welke prop, welke vliegstijl en hoe je afstelt, practisch gezien ruwweg tussen de 30 en 45 ml per minuut, al kan het bij continue volgas nog wel iets meer zijn.
     
    Laatst bewerkt: 16 mei 2023
  3. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    prop is nogal afhankelijk van het vliegtuig waar hij op staat
    een dikke dubbeldekker heeft veel weerstand, heb je wat meer diameter nodig.
    een slank apparaat heb je minder diameter nodig, wel meer spoed

    let ook ff op hoe je de motor inbouwt..
    leg hem op zn zij, zodat de uitlaat eronder uitkomt. scheelt poetsen.
    zet je hem rechtop, komt de uitlaat boven de vleugel, en heb je een hoop zooi op het toestel
     
  4. Kjel Postema

    Kjel Postema Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    6 jan 2021
    Berichten:
    425
    Locatie:
    Ede
    Ik heb deze motor een paar jaar op de kleine Gilmore van Black Horse gehad, voordat ik overgestapt ben op elektro. Volgens de instructies is de grootste prop 14 x 6. Deze had ik er ook opzitten in verband met de grote diameter van de motorkap. Daar draaide hij ergens tussen 8500 en 9000 toeren op. En gaf met de meegeleverde uitlaat een mooi bescheiden geluid. Ik weet niet hoe groot de tank was, maar dit toestel was eigenlijk voor een 7,5cc tweetakt bedoeld. De tank zal niet groter dan 250 a 300 cc geweest zijn. Ik vloog daar ongeveer een minuut of 6 a 7 op. Er zat dan na de landing nog een ruime reserve in de tank voor een paar doorstarts als dat nodig mocht zijn.
     
  5. beemstra

    beemstra PH-SAM

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.508
    Locatie:
    VLAARDINGEN
    Hoi,
    Volgens de os manual
    Op 350cc tussen de 13 en 15 min.
    Afhankelijk van de soort brandstof en maat van de prop.
     
  6. tonspit

    tonspit

    Lid geworden:
    3 sep 2013
    Berichten:
    1.367
    Locatie:
    Stein
    Bedankt voor de reacties.
    Ik heb een nieuw ARF toestel waarbij een 300 ccm tank zit.
    Dit vond ik aan de krappe kant.
    Gezocht naar een grotere passende tank.
    Maar een tank van 350 ccm is de grootste die in het toestel past.
    Dus na jullie antwoorden ga ik het proberen met de originele tank.

    Ton
     
    pieter M vindt dit leuk.
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.970
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Als die kist voor 10 cc tweetakt bedoeld is, dan zal het wel gaan, denk ik... En je vliegt niet constant vol gas, toch?
     
  8. tonspit

    tonspit

    Lid geworden:
    3 sep 2013
    Berichten:
    1.367
    Locatie:
    Stein
    Het toestel is de Thyfoon van Phoenix.
    Zij schrijven een tweetakt van 46 tot 55 voor.
    Ik probeer een zo een groot mogelijke propeller en inderdaad niet constant volgas.
     
  9. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    Wel ik heb op een laser arow een 10 cc ops met resonantie uitlaat gehad . Tank wat ik kwijt kon was 180 cc ivm het dunnere profiel . Vliegtijd was volgas max 5 minuten en de tank leeg .
     
  10. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.233
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Kaos 60 met een Magnum 61 op Hatori #606 gezet...
    tank van Lindinger, 450cc! Hoppa!

    12.000 rpm op 11 x 10, 5% nitro. 10% pakte uit in een gloeipluggen drama.
    Een 61 FX bleek een watje van een motor, maar moet de hoofdsproeier eens onderzoeken.
    Prachtige compressie, maar futloos.

    Ik had eens de gasregeling los. Het ging zeker tegen 20 minuten volgas. Ik heb hem halverwege even doorgegeven aan
    een collega vlieger, ik werd er doodmoe van (tweede vliegdag er mee, na de maiden).
    Die heeft maar even volle RC1 parcours in herhaling gevlogen. Geheel niet oninteressant!
    Daarna in een muisstille glijvlucht, poeslief geland...

    De 65AX werd aanbevolen voor de Tower Hobbies KAOS. Tussen de 12 x 6 en 12 x 8
    RC-Groups heeft een ervaringsdraadje. Maar een deel kudde vliegt het kreng elektrisch...
    En ingelogd krijg ik maar 26 pagina's te zien. Uitgelogd over de 150... en zeik/zeur reclame.
    Hoe dat forum gereguleerd wordt weet ik niet, zo is er geen leut meer aan...

    In de manual van de AX staan de propdata vermeld. Daar kun je je rustig aan houden.

    Gr Bas
     
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.970
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Als het goed is, kun je onderaan de pagina instellen hoeveel en van hoe lang geleden je te zien krijgt als je ingelogd bent.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  12. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.233
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Oh, dankje… ik zal eens kiek’n
     

Deel Deze Pagina