Verbruik, wat zegt dit?

• Topicstarter Topicstarter Mondiaan
  • Startdatum Startdatum
M

Mondiaan

Guest
Hey mensen, wie brengt mij een beetje op weg?

Ik heb 3.43 min gevlogen met een 1300mAh 3S1P LiPo.

Start vlucht: 12.57 V / 99%
Eind vlucht: 11.05 V / 11%

Ben ik nu te ver doorgevlogen? Waar zet ik nu mijn timer op om een beetje op safe te spelen?

- Overigens wordt de 1300mAh binnenkort vervangen door een paar 2200mAh's.-

Nee hoor, pas als je in de buurt van 9 volt komt wordt het gevaarlijk. Wat voor heli heb je ?

Aangezien je binnen vier minuten de accu bijna leeg vliegt is de accu zwaar belast. Van jouw onbelaste spanning van 11V zal bij deze belasting niet veel meer overblijven dan een volt of negen denk ik. Je vliegt daarom op dit moment te lang door. Ik zou een accu met meer capaciteit kiezen, wat je inderdaad gaat doen lees ik.

Het stroomverbruik zal gemiddeld een kleine 20 Ampere zijn. Een 1300 mAh accu zal een C-waarde van minimaal 20 moeten hebben om deze belasing te kunnen leveren. Er zullen ongetwijfeld hogere piekstromen voorkomen.

De laadpercentages die je geeft zijn waarschijnlijk afkomstig van een voltmeting waarbij de accuspanning wordt vertaald naar een ladingspercentage, Deze metingen geven een ruwe indicatie, maar niet meer dan dat.

Een betere indicatie geeft de lader. Die geeft de vaak de in de accu "gestopte" capaciteit aan. Hou er rekening mee dat dit niet de in de accu opgeslagen capaciteit is. Deze waarde is dus ook niet helemaal nauwkeurig.

Ok bedankt mensen... hier kan ik wel wat mee.
De accu komt uit een EDF vliegtuig en mijn gevoel zei al dat ik te ver had doorgevlogen.

@N.P.S.: Je hebt gelijk, ik heb een accu met een voltmeter in kaart gebracht. Ik zal de volgende keer de info uit mijn lader halen... Ook zal ik een nieuwe meetexercitie uitvoeren met die 2200's.

Als je een lader hebt met display kan je beter kijken hoeveel je erbij laadt.

Dus vb:
1300Mah lipo

Stel je laad er 900Mah bij En je hebt 10 minuten gevlogen.

Dan weet je dat je gemiddeld zon 90Mah per minuut verbruik.
Je moet op max zon 80% gaan zitten van een lipo dus voor 1300Mah is dat max zon 1040Mah eruit mag.
1040:90= 11. minuten en 30sec max vliegen.

Dit kun je dan makkelijk testen.

Vlieg eens 9 minuten, hoeveel gaat er in de praktijk bij etc etc.
Tel er nog een extra marge bij op en je hebt een goed uitgangspunt.
Ik vlieg er meestal max zon 75% uit en dan slaat mijn regelaar nog niet af.

Als je een lader hebt met display kan je beter kijken hoeveel je erbij laadt.

Dus vb:
1300Mah lipo

Stel je laad er 900Mah bij En je hebt 10 minuten gevlogen.

Dan weet je dat je gemiddeld zon 90Mah per minuut verbruik.
Je moet op max zon 80% gaan zitten van een lipo dus voor 1300Mah is dat max zon 1040Mah eruit mag.
1040:90= 11. minuten en 30sec max vliegen.

Dit kun je dan makkelijk testen.

Vlieg eens 9 minuten, hoeveel gaat er in de praktijk bij etc etc.
Tel er nog een extra marge bij op en je hebt een goed uitgangspunt.
Ik vlieg er meestal max zon 75% uit en dan slaat mijn regelaar nog niet af.

Hey thanks... ik zal je morgen laten weten hoe en wat!

Back