Verdubbeling capaciteit Lithium accu's..

• Topicstarter Topicstarter hezik
  • Startdatum Startdatum
H

hezik

Guest
http://tweakers.net/nieuws/47425/Verdubbeling-capaciteit-lithium-batterijen-geclaimd.html

Nieuwe technologie voor de productie van lithium-ionbatterijen brengt laptops dichterbij die meer dan acht uur functioneren zonder externe stroomvoorziening. Wetenschappers claimen een verdubbeling van de capaciteit ten opzichte van de huidige lithium-batterijen.

De technologie is gebaseerd op een nieuw materiaal voor de positieve elektrode, dat bestaat uit een nanokristallijne structuur die is samengesteld uit meerdere lagen en rijk is aan mangaan. De onderzoekers van de Argonne National Laboratory gebruiken twee componenten bij de samenstelling; de actieve component voor de opslag van de lading wordt daarbij omgeven door een inactieve component die de structuur stabiliseert. Testresultaten laten zien dat de capaciteit om de lading op te slaan meer dan 250 mAh/g bedraagt, dat is twee keer zoveel als het huidige materiaal van oplaadbare lithium-batterijen kan vasthouden. Bovendien zou het op mangaan gebaseerde systeem goedkoper te fabriceren zijn dan de huidige kobalt- en nikkelversies van lithium-batterijen. De technologie kan in praktisch elke op lithium gebaseerde oplaadbare accu verwerkt worden en zo zijn weg vinden naar consumentenelektronica als laptops en mobiele telefoons en naar medische apparaten als pacemakers en defibrillators. Ook in hybride elektrische voertuigen zou de technologie verwerkt kunnen worden.

Dat zou heel mooi nieuws zijn :D

met de steeds snellere laptops en eventueel stroomverbruik zou dat nog steeds een acceptabele gebruiks tijd kunnen opleveren..

Ben benieuwd of deze techniek beschikbaar komt..
aangezien veel nieuwe accu technieken nogal eens blijven hangen in test stadia..

Testresultaten laten zien dat de capaciteit om de lading op te slaan meer dan 250 mAh/g bedraagt, dat is twee keer zoveel als het huidige materiaal van oplaadbare lithium-batterijen kan vasthouden.

8O voor een 3S 2500mah met stekkers dus ongeveer ( 3x10 + 10 ) 40 gram 8O
ik vlieg nu met een 3S Flightpower 1800 mah van 160 gram ongeveer, dat zou ongeveer ( (160-10) : 3 ) 12.500 mah geven met 3S 8O

ik hoop zéér zeker dat ze dit gaat lukken :D

Rens

Ja dan moet je ook hopen dat het aantal C dat je accu kan leveren ook zo hoog blijft ;)

al kun je dan ook met een lagere C waarde evenveel amperes trekken..

:D

daarom, who needc C's wanneer je een accu met de capaciteit van een autoaccu meesleept in een 1 meter 80 trainer kistje.. de hele dag bovenblijven is LEUK :D

5c is genoeg als de capaciteit per gram ook 4 keer zo hoog is al een vergelijkbare 20C accu :)

Correct me if i am wrong... volgens mij zijn de principes van Lithium Polimer en Lithium ion wel op hetzelfde gebaseerd. Of de uitvinding ook op de LiPo betrekking heeft kan ik niet met zekerheid zeggen maar de kans is wel aanwezig dat ze ook hier een flinke winst kunnen boeken.

Klopt, een lipo is ook een li-ion, maar andersom is niet automatisch waar. Daarom weet ik niet of dit ook van toepassing is op lipos.

Back