Verf en RC duikboot

• Topicstarter Topicstarter Marcel Hoogeveen
  • Startdatum Startdatum
M

Marcel Hoogeveen

Guest
Sinds kort ben ik gestart met de bouw van mijn eerste duikboot en ben nieuw in deze wereld. Bij Norbert Bruggen heb ik een setje gekocht om "das Boot" in de toekomst echt te laten duiken. Het is een VIIC/41 van Revell. Nu heb ik al eens forumgebruikers gevraagd welke verf zij gebruiken voor het spuiten van een duikboot. De verf moet natuurlijk tegen water kunnen.

Welnu, de een gebruikt autolak en de ander gebruikt Tamiya-lak met of zonder airbrush. Mijn bedoeling is om VII zo authentiek als mogelijk te spuiten. Ook wil ik zogenaamde "weathering-effecten" aanbrengen. Ik heb niet veel ervaring, maar wie heeft suggesties over verfgebruik en verftechniek om de boot te spuiten.

Alvast bedankt voor reacties.

Marcel

ook benieuwd, grondlaag of niet
welke verf???
geen waterverf dat weten we al :lol:

Tamiya Acrylverf. (De XF-serie) Uitstekende verf in 'tig'kleuren.
Acryl? Da's toch 'waterverf'?? Je kan de verf inderdaad zolang ze niet uitgehard is, met water verwijderen, maar als ze eenmaal in-en-in droog is, is ze watervast. Desnoods die je er een laag matte lak overheen, dan weet je het zeker.
Ook voor weathering is deze verf perfect.

Ahoi,

Roel heeft (zoals gewoonlijk) gelijk. Hij zet niet voor niks 'waterverf' tussen aanhalingstekens want de verf is op alcoholbasis. Verdunnen met alcohol (zoek maar 's in het forum op 'isopropyl'. Mijn ervaringen met Tamiya XF zijn uitstekend op de buikboten. Ik gebruik voornamelijk de matte uitvoering (ideaal voor dit soort werk want deze verf is echt mat!!!) en gelijk een waarschuwing: na het spuiten NIET MET VETTE VINGERS AANKOMEN want je ziet er echt alles op (en krijgt 't er niet meer af). De truc hiervoor is matte kleurloze lak (eventueel die van Revell) als allerlaatste laag opbrengen. Als je die niet als 'dekkende laag' opbrengt maar hem wat heel fijn vernevelt wordt je 'matheid' van de Tamiya niet minder.
En voor de Tamiya XF geldt: na spuiten twee weken laten drogen voordat je je model in het water plaatst....anders is het voor niks geweest (en ik zeg dit uit ervaring!) :evil:

Suczeven,

Jos

Ahoi heren,

Ik heb voor de Graupner Shark Tamiya TS-47 (Chrome Yellow) en TS-13 (Clear)
Is dit een ander soort verf dan de XF?
(verschil: XF = mat en TS = glans???)

Dus twee weken niet in water na spuiten begrijp ik...

Groeten,

Joris

Back