verf fout met cabine

Ik heb mijn cabine 3 dagen geleden gespoten. Met PS verf domme fout van mij had de TS verf moeten gebruiken. Wat mij op valt is dat op sommige plekken de verf heel goed zit en op andere plekken laat het los.
Hoe kan ik dit het beste oplossen? Moet ik de cabine helemaal ontdoen van de verf of valt het nog te redden.

PS is dus de verf voor polycarbonaat (lexan) en hecht misschien inderdaad niet echt 100% goed op harde plastieksoorten zoals bij de trucks. Groter nadeel is echter, dat deze vorm bedoelt is om aan de binnenzijde van transparante lexan te komen, en zelf op zich dus niet echt een mooi zijde glans of hoogglans heeft.

Het resultaat met echte TS verf gaat stukken beter zijn.

PS schijnt goed los te krijgen te zijn met remmenreiniger, dus misschien kan je je onderdelen in remmenreiniger leggen (probeer eerst met een restje plastiek - om te zien of het niet aantast)

Daarna netjes ontvetten (water + zeep) en met TS spuiten ;)

PS is dus de verf voor polycarbonaat (lexan) en hecht misschien inderdaad niet echt 100% goed op harde plastieksoorten zoals bij de trucks. Groter nadeel is echter, dat deze vorm bedoelt is om aan de binnenzijde van transparante lexan te komen, en zelf op zich dus niet echt een mooi zijde glans of hoogglans heeft.

Het resultaat met echte TS verf gaat stukken beter zijn.

PS schijnt goed los te krijgen te zijn met remmenreiniger, dus misschien kan je je onderdelen in remmenreiniger leggen (probeer eerst met een restje plastiek - om te zien of het niet aantast)

Daarna netjes ontvetten (water + zeep) en met TS spuiten ;)

Kan je mij een goed merk geven want in de winkel liggen tig merken.

Mij is aangeraden het verf te verwijderen met methanol
Hier op het forum staat dat met remvloeistof/olie type: een mix van dot 3 + 4 het verf ook te verwijderen is.
Beide stoffen zijn schadelijk voor huid enz. dus LETOP!!!

VERFEN:
over verf is zegt:
"je kan gewone tamiya verf nemen in spuitbusjes of je kan andere verf spuitbussen gebruiken zoals:
MOTIP of DUPLI COLOR , maar mix de verschillende merken niet met elkaar dit kan ernstige gevolgen hebben."

ik ben door tijd gebrek nog niet toe gekomen aan het verf verwijderen laat staan opnieuw te verfen.

Ik gebruik nooit van die verf van Tamiya.Een doodenkele keer wil ik wel eens een spuitbus pakken (roadtrain bijvoorbeeld) maar over het algemeen spuit ik met de gewone verf die buitenshuis wordt gebruikt..

Hoogglansverf van Sikkens (de AZ of de SB ).Goed verdunnen met wasbenzine en spuiten maar.Ik doe dit met een airbruschspuit van ruim 20 jaar oud en dat is er een van Revell starterspakket.

Als primer gebruik ik een watergedragen primer van Classidur.Perfekt gewoon!
http://www.claessens.com/nl/images/bidon-primer.gif
gr Marcel.

verf verwijder ik met de stoomcleaner bij autowasserette kap op een doek leggen en met je voet voorzichtig op zn plaats houden en spuiten,wat er verder niet af gaat met waterproof schuurpapier wegschuren.
de gehele cabine met een scotch schuurdoekje groen is die,schuren
en spuiten met tamiya grondverf en lichtjes schuren en spuiten met de zelfde merk dus tamiya en als je het er mooi wil laten glimmen 2 laagjes blanke lak er over heen spuiten.
wil je een speciale kleur neem dan motip ook grondverf en lakken en afwerken met blanke lak.
let er wel op dat motip metallic lakken een grovere metalkorrel hebben,een 1:16 kan nog wel maar neem je een 1:24 of 1:50 model dan is de verhouding metalvlok te groot,als je het dan 1:1 zou vergelijken ligt er een metalvlok te grote van een regendruppel en da kan niet.
en nog een tip voor metalliclak,spuit grondverf daarna zilver en daarna je metalliclak en vervolgens 3 lagen blanke lak,dat zilver geeft de metalkorrel een soort van lichteffect van achter door de verf heen,vergelijk het met getint glas en doe er eens een lichtje achter,eerst zie haast niks en met licht wel,ik doe niet anders,stickers kun je op de derde blanke lak plakken en er een vierde laag blanke lak overheen spuiten,kijk wel of de sticker er tegen kan.
mvg markioo

Dat is toch dezelfde branstof als voor RC wagens met verbrandings motor?

Zelf heb ik geen ervaring met brandstof RC wagens maar volgens deze site:
http://www.modelautoracen.nl/modelauto/brandstof-auto-toebehoren.htm
Word inderdaad methanol gebruikt als brandstof voor rc-brandstof-auto's.

Maar volgens bijvoorbeeld wikipedia:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Methanol
is dit goedje nogal kwaadaardig (zie rechter kolom) en gaat mijn voorkeur meer uit naar remvloeistof/olie dot. 3+4 ook niet een "vriendelijke" stof maar iets beter voor mijn toepasbaar.

Als je methanol gaat gebruiken het complete advies:
onderdelen in een emmer met methanol te leggen laat dit rustig weken, laat het er 1 dag inliggen.
En probeer dan met een oude tanden borstel de verf er af te halen.
Lukt dit niet steek je hem terug in de emmer en laat je hem nog 1 dag er in zitten

Nogmaals ik heb zelf geen ervaring met verf verwijderen maar deze tips hebben ze mijn gegeven, en ik ga ervanuit dat deze methodes beproefd zijn.
Misschien is testen met een overbodig onderdeel geen overbodige luxe :-|

Als primer gebruik ik een watergedragen primer van Classidur. Perfekt gewoon!

Even twee vragen over de primer:
  • vult deze primer ook kleine krassen en beschadiging op?
  • hoe breng je deze primer aan ook met airbrush of gewoon met roller/kwarst?
  • werk je met een compressor of met drukgasfles? (met compressor welke dan?)

Marcel,

Jij bent schilder, dus dat is ook de reden dat je de in en outs kent, maar is het gebruik van Tamiya verf niet goed te noemen? Als ik zelf straks aan de gang wil gaan met mijn eigen cabine wilde ik gaan gronden, verfen en blank lakken met de tamiya verf uit de spuitbus. Zolang je het maar in een stofvrije omgeving doet moet dat toch prima lukken?

Uh, vraagie trouwens. Als je de bumper mat donkergrijs/zwart wil krijgen, heb je daar dan nog:

1. Een aparte verf voor nodig en;
2. Bestaat er een matte lak, die het geheel extra beschermd...

Gr, PlUiS

Even twee vragen over de primer:
  • vult deze primer ook kleine krassen en beschadiging op?
  • hoe breng je deze primer aan ook met airbrush of gewoon met roller/kwarst?
  • werk je met een compressor of met drukgasfles? (met compressor welke dan?)

Paksap: de primer vult geen kleine beschadigingen op en krassen op.Het gedeelte wat verdampt is het water en dan blijft de verf zelf over.Deze is niet vulvermogend.Dan zou je met spuitplamuur aan de gang kunnen gaan (als dat nog bestaat)
* Deze primer kun je met een spuit aan brengen ,maar ook met een schuimrollertje.Het ziet er dan een beetje bobbelig uit,maar je zou dan het beste twee lagen kunnen aanbrengen.Daarna licht schuren met P1200
* Ik werk met een compressor die ik gebruikt heb om glas te zetten(glaslatten vast te schieten en kit aan brengen).Het is een lel van een apperaat,een tank van 20 liter.
Het spuitje wat ik gebruik is van Revell en is ruim 20 jaar (!) oud.Maar het werkt perfekt.Het dunne slangetje heb ik gekoppeld aan de normale dikke slang van de compressor zelf.Er komt een behoorlijke stoot lucht uit de spuit.(immers de opening wordt kleiner en de compressor perst dan de lucht door het kleine slangetje heen)
Ik zal kijken of ik van de week ff een foto kan maken van het geval

Ik hoop dat je vragen een beetje beantwoordt zijn
gr Marcel

Marcel,

Jij bent schilder, dus dat is ook de reden dat je de in en outs kent, maar is het gebruik van Tamiya verf niet goed te noemen? Als ik zelf straks aan de gang wil gaan met mijn eigen cabine wilde ik gaan gronden, verfen en blank lakken met de tamiya verf uit de spuitbus. Zolang je het maar in een stofvrije omgeving doet moet dat toch prima lukken?

Uh, vraagie trouwens. Als je de bumper mat donkergrijs/zwart wil krijgen, heb je daar dan nog:

1. Een aparte verf voor nodig en;
2. Bestaat er een matte lak, die het geheel extra beschermd...

Gr, PlUiS

PLuis:
Natuurlijk zal de verf van Tamiya goed zijn,maar door het toch wel "hoge" prijskaartje wat er op zit,weerhoud mij ervan om spuitbussen van Tamiya te kopen.

Je bumper mat donkergrijs maken:
Ik zou zeggen spuit de bumper donkergrijs/zwart in zijdeglans.Ik neem aan dat je bumpers bedoelt van een vrachtwagen.Dan zou ik ze in de zijdeglans spuiten.Bumpers van vrachtwagens zijn bij mijn weten nooit mat.Het is immers geen kunstof,maar gespoten staal.

Echt matte verf bestaat wel,maar die matte verf heeft een minimale bescherming.Er zitten weinig toevoegingen in de verf.
Hoogglansverf is juist steviger en harder,daar zitten weer meer toevoegingen in.
Je zou als alternatief je bumper in kleur kunnen aanbrengen,en daarna met een matte blanke lak er over heen kunnen gaan.
Dan heb je een goede bescherming,omdat de kleurverf de stevigheid geeft.

Mocht je wat meer willen weten,dan probeer ik daar een antwoordt op te vinden.
gr Marcel.

Back