verf in kleine hoeveelheden en nauwkeurige kleurdefinitie

DirkSchipper

Forum veteraan
Hoi,

Ik heb de afgelopen week een schade aan een vol-glas-vleugel gerepareerd. Nu nog 'effe' bijspuiten ... Dan ga je naar de goede verfwinkel, die kunnen die kleur leveren in een goede kwaliteit. Maar de kleinste hoeveelheid is 0,5 liter à € 33,-. Dan nog de goede primer erbij, dan zit ik op zo'n € 80,- voor hooguit 2 dm2. Er wordt van elke kleur hooguit een vingerhoedje gebruikt. Laten we ruig doen: 2 vinger hoedjes.
Ik vind dat wel erg veel geld voor zo'n geintje, en zonde van de verf, want die wordt waarschijnlijk nooit meer gebruikt, en als die na jaaaren toch een keer zou willen gebruiken, is hij al in de pot uitgehard.

Voor kleurdefinities worden vaak RAL-nummers gebruikt, maar mbv. een PC beeldscherm wijken de kleuren altijd af. Ik zie op Google dat RAL kleurenwaaiers te bestellen zijn, maar ik twijfel een beetje over de kwaliteit en de varianten. Echte RAL-definities bestaan (volgens mij) uit duizenden kleuren. Dat prop je niet meer in een waaiertje van enkele cm's dik.

Daarom 2 vragen:
  • Waar kan ik verf in kleine hoeveelheden ( < 0,25 L) krijgen waarvan de kleur wordt gedefinieerd volgens een RAL-kleur?
  • Hoe kom ik aan/waar koop ik een goede/volledige RAL-kleurenwaaier? Of hebben jullie een andere suggestie?

Alvast bedankt,
Dirk.

verf

Dirk ,

Ik werk naast een spuiterij,daar haal in mijn ral kleuren per 100 ML 2K lack meestal voor zo'n 10,00
zorg er wel voor dat lack en harder bij elkaar passen verhouding 3:1 verdunnen met spuit thinner ( beste is om deze ook in dezelfde spuiterij te halen.) 50/60 % hangt een beetje af van de naald grootte die je spuitje heeft.
ik gebruik voor kleine reparaties 0,5 met een bekespuitje van 15 ML boven bekertje.

De ral kleuren waaier staat gewoon op internet..FF zoeken.

Hans

Hoi,

Ik heb de afgelopen week een schade aan een vol-glas-vleugel gerepareerd. Nu nog 'effe' bijspuiten ... Dan ga je naar de goede verfwinkel, die kunnen die kleur leveren in een goede kwaliteit. Maar de kleinste hoeveelheid is 0,5 liter à € 33,-. Dan nog de goede primer erbij, dan zit ik op zo'n € 80,- voor hooguit 2 dm2. Er wordt van elke kleur hooguit een vingerhoedje gebruikt. Laten we ruig doen: 2 vinger hoedjes.
Ik vind dat wel erg veel geld voor zo'n geintje, en zonde van de verf, want die wordt waarschijnlijk nooit meer gebruikt, en als die na jaaaren toch een keer zou willen gebruiken, is hij al in de pot uitgehard.

Voor kleurdefinities worden vaak RAL-nummers gebruikt, maar mbv. een PC beeldscherm wijken de kleuren altijd af. Ik zie op Google dat RAL kleurenwaaiers te bestellen zijn, maar ik twijfel een beetje over de kwaliteit en de varianten. Echte RAL-definities bestaan (volgens mij) uit duizenden kleuren. Dat prop je niet meer in een waaiertje van enkele cm's dik.

Daarom 2 vragen:
  • Waar kan ik verf in kleine hoeveelheden ( < 0,25 L) krijgen waarvan de kleur wordt gedefinieerd volgens een RAL-kleur?
  • Hoe kom ik aan/waar koop ik een goede/volledige RAL-kleurenwaaier? Of hebben jullie een andere suggestie?

Alvast bedankt,
Dirk.

Als je scherm niet is gecalibreerd, zien de kleuren er op het scherm niet zo uit als in het echt. Geen enkel scherm is perfect zonder calibratie, dus ik zou niet uitgaan van een kleur op je scherm om het exact juiste te bestellen.

lak in kleine hoeveelheden

Dirk,
Je kunt het eens proberen bij Sleutelwerk BV, aan de Strijkviertel in De Meern.
Die helpen je wel verder

Die RAL-waaier moet je misschien beter vergeten, veel te duur voor kleine 1-malige klusjes
De RAL-kleurenstandaard is industrieel bedoeld, en nogal grof qua kleurnuances
Kijk bij Sleutelwerk maar eens in een colourmap, heb je volgens mij veel meer aan

Succes
Frank

Als je scherm niet is gecalibreerd, zien de kleuren er op het scherm niet zo uit als in het echt. Geen enkel scherm is perfect zonder calibratie, dus ik zou niet uitgaan van een kleur op je scherm om het exact juiste te bestellen.

ook een gecalibreerd scherm is altijd nog anders dan in het echt.
je scherm geeft licht een papier of object niet.

ook een gecalibreerd scherm is altijd nog anders dan in het echt.
En toch als dat goed gebeurd, zijn de kleuren gelijk.

Let wel, de kleuren beoordeling van het object in vergelijking met het scherm, moet wel plaatsvinden in hetzelfde omgevingslicht.

Wijzigt het omgevingslicht, dan moet het scherm opnieuw gekalibreerd worden.

Het op internet zoeken naar een leuk kleurtje kent enkele beperkingen.
Niet alle kleurtjes worden even echt weergegeven.
Handleiding HTML - Kleuren in HTML en CSS - Veilig kleurenpalet

Back