Verf laat los...?

Afgelopen maanden heb ik twee auto body's gespoten van Traxxas. De eerste had al een design en moest alleen worden voorzien van een achtergrond kleur. Body gekocht, met water en zeepsop goed vetvrij gemaakt en daarna alleen nog maar aangeraakt met plastic handschoenen. In 4 of 5 lagen oranje aangebracht met de spuitbus (Tamiya spuitbusje) en ten slotte een laag wit om het oranje helderder te krijgen.

Echter de verf laat op sommige delen los. Eerst ontstaat er een soort blaas en dan laten hele delen los (2 x 3 cm).

Tweede kap gekocht, helemaal helder. Zelfde behandeling als boven, afgeplakt en in twee kleuren gespoten. Maar ook hier hetzelfde resultaat.

Eerst dacht ik dit komt omdat de verf niet goed hecht. Maar het lijkt wel of de verf alleen los laat waar de kap hard in aanraking komt de grond of iets anders (bij een crash). Toch hebben andere kappen hiervan geen last.

Wat doe ik fout? Kan iemand me op weg helpen?

Hoor vaker de laatste tijd dat de hechting van tamiya verf te wensen laat

Echter de verf laat op sommige delen los. Eerst ontstaat er een soort blaas en dan laten hele delen los (2 x 3 cm).

Tweede kap gekocht, helemaal helder. Zelfde behandeling als boven, afgeplakt en in twee kleuren gespoten. Maar ook hier hetzelfde resultaat.

Eerst dacht ik dit komt omdat de verf niet goed hecht. Maar het lijkt wel of de verf alleen los laat waar de kap hard in aanraking komt de grond of iets anders (bij een crash). Toch hebben andere kappen hiervan geen last.

Wat doe ik fout? Kan iemand me op weg helpen?
" Men" heeft mij ooit eens gezegd om de body voor het spuiten op te warmen met een föhn oud tot kamertemperatuur.

Ik heb geen oplossing voor je, maar ik heb exact hetzelfde probleem. Ook Tamiya verf, blanke kap, grondig schoongemaakt met water en zeepsop, body en verf warm gemaakt en de spuitbus grondig geschud. En bij mij vormen er ook blaasjes, en de eerste stukjes verf beginnen al los te komen.

Als je een sopje neemt moet het een neutrale babyshampoo zijn.

In normale afwasmiddel zit te veel geurtjes en glansmiddel wat een film achter laat.

Voor de folie op autoruiten wat van binnen word "geplakt" word dat ook gebruikt omdat je in een auto geen scherpe dingen kan gebruiken .

Mensen die normale zeepsop hebben gebruikt erken je direkt door de blaren tussen ruit en folie .:D

Op mijn auto vind je geen blaar;)

Voor de lexankappen is Isopropyl alcohol misschien beter.

Mvg Johan

Dat hoorde ik ook over de body's van Traxxas maar dat lijkt me sterk...

Wat wel vreemd is; heb de kale plekken weer ontvet en gespoten. Na 1 run zelfde problemen op dezelfde plek... ???

Kan zijn dat je de verkeerde spuitbussen hebt gebruikt waardoor de verf los laat.
Een aantal jaar geleden had ik het zelfde probleem met een body, ik ging toen kijken naar de spuitbussen en toen bleek dat ik de verkeerde busjes had gehaald, de verf was voor plastic modelbouw ipv voor lexaan body's :hammer: (die Tamiya busjes lijken erg veel op elkaar)

Het probleem van Tamiya verf heb ik alleen gehad met fluor kleuren, eigenlijk eerste de fluorkleuren spuiten en een dag laten drogen, en dan wit in hele dunne laagjes spuiten, als namelijk de buitenstse laag eerder droog is dan midden in krijg je idd blossen en kun je het er zo aftrekken.
Kap schoonmaken met benzine en even opschuren met scotchbrite en opnieuw spuiten.

Back