verf shaker

Discussie in 'Historische Zeilschepen' gestart door Stephan Kertész, 22 nov 2022.

  1. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.787
    Locatie:
    Ittervoort
    Als die potjes verf van bijv. Vallejo effen een tijdje stil staan dan zakt deze in en je moet sowieso voordat je hem opent hem flink schudden. Dit is nogal een hels karwij en je krijgt het desondanks niet goed gemengd.
    Een paint shaker kopen is nogal prijzig voor die keer dat het moet, maar een decoupeerzaag heeft iedereen wel liggen en anders een koopje op marktplaats (altijd handig om te hebben).
    Ik heb op een oud zaagje 2 kleine plankjes geplaatst om het zaagje en dit vast gezet.Ik had nog een tasje liggen van een zaklampje dat ik ingekort heb en om het plankje heb genaaid en vervolgens aan een zijde vast gelijmd. Potje verf erin en maar zagen. Binnen een minuut heb je perfect geroerde verf. Wel het tasje met 1 hand ondersteunen zodat hij mooi op en neer gaat.

    IMG_3038.JPG IMG_3041.JPG IMG_3042.JPG IMG_3043.JPG
     
    SjorsZ, Ronk, TIMBERWOLF en 2 anderen vinden dit leuk.
  2. Prutsertje

    Prutsertje

    Lid geworden:
    2 apr 2019
    Berichten:
    1.190
    Locatie:
    Amstelveen
    Haha geweldig idee!! Ik roer enamel (Revell/Humbrol) met een goedkope dremel waar ik een mengstokje voor heb gemaakt.
    Voor Vallejo heb ik mengballetjes omdat ik de shakers belachelijk duur vind. Mijn decoupeerzaag gebruik ik zelden (ik vind het ondingen) en er een paintshaker van maken is veel handiger :))
     
    Stephan Kertész en TIMBERWOLF vinden dit leuk.
  3. JDS73

    JDS73 Moderator team

    Lid geworden:
    15 apr 2020
    Berichten:
    874
    Locatie:
    Den Bosch
    Leuk bedacht Stephan.

    Ik gebruik ook schutballetjes voor Vallejo.
    Die van 4 en 5 mm.
    Bij de Model collor lijn doe ik er 2 in het flesje omdat die verf wat dikker is dan de Air lijn.
     
    Stephan Kertész vindt dit leuk.
  4. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.787
    Locatie:
    Ittervoort
    Ik heb begrepen dat er in Vallejo al balletjes zitten, maar die schijnen zo klein te zijn dat je ze niet aan de praat krijgt. Maar als ik het potje uit de shaker haal voelt het wel of er een balletje inzit. Zal eens het potje gebroken wit pakken dat is voor 2 derde leeg. Want wie heeft al eens een leeg potje gehad om te zien of er iets inzit.
    Edit: geen balletjes in de uni in elk geval, dus een balletje erin als extra is niet verkeerd, want ik had een potje wit die bijna 5 minuten moest shaken om niet meer te klonteren. Die had ik met de hand schudden nooit meer goed gekregen en weg moeten gooien.
     
    Laatst bewerkt: 22 nov 2022
  5. Prutsertje

    Prutsertje

    Lid geworden:
    2 apr 2019
    Berichten:
    1.190
    Locatie:
    Amstelveen
    Super idee Stephan!

    Ik heb er ook één gemaakt. Ik heb een stuk pvc pijp (32mm) gebruikt. Zaagje afgeslepen en met een stukje hout aan elkaar bevestigd. Er past precies een flesje vallejo in zo'n pvc pijp. daarnaast hangt de enemal roerdremel en mijn hobby-zone op de achtergrond is btw van foamboard.

    20221122_170511.jpg
     
    TIMBERWOLF en Stephan Kertész vinden dit leuk.
  6. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.787
    Locatie:
    Ittervoort
    Top, en het werkt dat is het leukste hieraan. Waar die zaag nog eens dienst voor kan doen. Ik gebruik dat ding ook nooit.
     
    Prutsertje vindt dit leuk.
  7. Mees Ippel

    Mees Ippel

    Lid geworden:
    6 jun 2006
    Berichten:
    1.688
    Locatie:
    Werkendam
    Het moet ook niet gekker worden met jouw ideeen he:thumbsup:
     
    Stephan Kertész vindt dit leuk.
  8. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.787
    Locatie:
    Ittervoort
    Lol ja, en ik dacht de eerste te zijn die dit verzon, maar er waren er mij al voor blijkt nu.
     
  9. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Naast het gebruik van een decoupeerzaag wordt deze ook veel gebruikt. Het werkt hetzelfde zoals ze bij de verfwinkel shaken met een vlakschuurmachine. Screenshot_20221124-174821_Chrome.jpg
     
    TIMBERWOLF vindt dit leuk.
  10. JDS73

    JDS73 Moderator team

    Lid geworden:
    15 apr 2020
    Berichten:
    874
    Locatie:
    Den Bosch
    Dat ligt er aan welke lijn je van Vallejo neemt.
    In de model color en Air iig niet. En in de metalic en Game color ben ik ze ook niet tegen gekomen.

    Roerballetjes heb je in 2 soorten. Je hebt glazen en metalen.
    De metalen van 4mm zijn naar mijn ervaring zwaar genoeg om goed te mengen. Bij de Model Air is 1 balletje genoeg. Bij de Game color of Modelcolor heb ik er 2 balletjes inzitten..
    Dat werkt super goed. 10 á 15 seconden schudden is voldoende.
    Als je ze wil bestellen kun je op Ali de balletjesvan 4mm voor kogellagers kopen. Die zijn een stuk goedkoper dan de orginele roerballetjes.
    100 stuks voor 2 tot 3 euro
     
    Stephan Kertész vindt dit leuk.
  11. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.787
    Locatie:
    Ittervoort
    Thanks Dirk
     
  12. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Neem dan wel de rvs balletjes:)
     
  13. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.787
    Locatie:
    Ittervoort
  14. JDS73

    JDS73 Moderator team

    Lid geworden:
    15 apr 2020
    Berichten:
    874
    Locatie:
    Den Bosch
    Volgens mij is Vallejo niet op water basis maar op acrylhars basis. Je kan het wel met water mengen maar dat kan met acrylhars altijd. Maar het kan ook heel goed met alcohol 99.8% gemengd worden en dan droogd het veel sneller. Ik herbruik de balletjes ook gewoon en ik heb daar nog nooit roest op gezien.

    Bv. Vef van Histor op waterbasis is wel op waterbasis maar die gebruiken dan ook pigmenten die oplossen in water maar deze pigmenten kunnen niet zo goed tegen alcohol (kan gaan schiften) en anders zal een pot van 1 liter wel heel duur worden als dit op acrylbasis zal zijn.
     
    Stephan Kertész vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina