Verf verwijderen van kunstofkap

• Topicstarter Topicstarter riny
  • Startdatum Startdatum
R

riny

Guest
Hallo beste forumleden. :D

Ik ben nieuw hier dus ik zal mij even voorstellen.
Ik ben 51 jaar en zit in de WAO als hart/longpatient.

± 1,5 jaar geleden ben ik eens opnieuw begonnen met mijn modelspoorbaan H0.
Reden: ik wilde toch wel wat ondernemen met mijn kleinzoon ondanks de lichamelijke beperkingen.
Nou hij vind het helemaal te gek hoor.(opa dus ook)
Het rijden laat ik aan hem over, scenery bouwen is voor opa.
Maar ik wilde graag wat verouderde loc-kappen opnieuw opknappen.
Met de "ijzeren" is het geen probleem maar ik vraag mij af hoe ik de kunstof-kappen kan ontdoen van de bestaande verflaag zonder dat ze verschrompelen, alvorens opnieuw te gaan spuiten/airbrushen.

Na door dit forum te hebben gewandeld kom ik zo gauw geen modelspoorhobbyisten tegen dus hoop ik er maar het beste van.
Maar misschien dat andere model-bouwers (hobbyisten) mij van dienst willen/kunnen zijn met hun ervaringen

Ik hoop op een antwoord.
Alvast bedankt.

Ben me niet zo bekend met het ont-verven van trein matrieel (die van mij zijn heilig ;) ) , maar probeer het eens met een sloop-loc met DOT3 remolie.
Dus niet die nieuwerwetse ;) goed-voor-het mileu remolie maar t oude goeie spul.
Gebruik zelf een mix van dot3 & dot4 voor m'n abs body's , werkt prima :)

Let op, kan enkele weken duren voor de verf er af is, afhangelijk van de gebruikte verf.
Sommige verfsoorten krijg je er dus gewoonweg niet meer vanaf.
Suc6! Stefan

Dampen van remreiniger kunne ook werken, maar dit is volgens mij meer iets voor lexaan kappen.

Probeer het iig even op een sloop geval.

Ben me niet zo bekend met het ont-verven van trein matrieel (die van mij zijn heilig ;) )
`

Hai Stefan,

Die van mij (ons) zijn ook heilig hoor, maar het gaat om locs welke flink bespeeld zijn door mijzelf vauit mijn jeugd.
Ja, ook ik was eens jong.
Er zijn er veel bij met stalen kappen maar ook een enkeling van kunstof, vandaar.

De nieuwe digitale locs gaan na te hebben gereden in de vitrine.

Maar ik wilde gevoelsmatig toch die "oudjes" opknappen

Tja, die mogen toch best netjes gemaakt worden toch? (de oudjes).
Zelf alleen nog maar -showmodellen- over (geen baan meer uitgelegd) , verpakt en weggestopt "tot ik oud(er) ben ;) "

Maar op het metaal moet het prima te doen zijn, kunstof, oud plastic is t goeie spul he.. denk dat dat ook wel moet lukken.

Voor de lexan kappen gebruik ik alleen nitro, aangezien andere producten de kap mat maken.
En dat schiet ook niet op ;)

Stefan

Voor de lexan kappen gebruik ik alleen nitro, aangezien andere producten de kap mat maken.

Stefan,

Kun je "nitro" even iets duidelijker omschrijven als je wil aub?
Het zal wel een voeistof zijn maar het zegt mij even weinig.
Zal de leeftijd wel zijn (hahahaha)

Ik lees het wel, alvast bedankt.

Oeps :)
Nitro, is de (methanol) brandstof gebruikt voor de modelbouw motoren, (auto, heli, boot)
uitzonderingen daar gelaten die op 2 taks brommer-peut lopen.
Maar, aangezien ik nog nooit een lexan body heb gezien voor een trein, zal u dat niet nodig hebben hoor :)
In de basis:
Hard PVC (ondoorzichtig plastic) -> auto-remolie
(LET OP, NIET ALLE HARDE PLASTIC SOORTEN KUNNEN HIER TEGEN )
eerst proberen op een proef-stukje of t plastic niet oplost / plakkerig word.
Doorzichtig plastic -> Nitro (methanol)
Metaal -> auto-remolie

"ont-verven is een kunstje appart ;) "
Stefan

Beste Stefan,

Alsjeblieft geen U hoor, dan voel ik mij zo oud.
En wij zijn tenslotte toch Hobby-oten onder elkaar?
Laten wij alsjeblieft geen onderscheid gaan maken d.m.v. leeftijd al hoewel ik het respecteer betreffende het genomen fatsoen.
Maar laten wij dat op dit forum maar achterwege laten.

Bedankt voor je duidelijke uitleg betreffende "nitro".

En zoals je al aan gaf lijkt het mij zeer verstandig om het eerst maar eens uit te testen op een oude kap.
Ik zal wel eens rondgaan bedelen bij mijn treinenclub-leden.

Nogmaals mij dank.

Ik laat het middels dit forum wel weten welke vooruitgangen ik boek met het ont-verven.

At your service :)

Remvloeistof test simpel:
Paar drupjes (!!) aan de binnenkant (kale/ongespoten) plastic laten druppelen,
even wachten..... met wattenstaafje uitvrijven ,
als het plakkerig word of strepen zichtbaar worden, direct afspoelen met water en niet verder proberen op die kap.
Test 2:
enkele druppels, nogmaals aanbrengen, dan half uurtje laten zitten.
( hierna wederom wattenstaafjes test)

Als dit alles overleeft, vind ik het (voor mezelf, dus zonder garantie he ;) ) verandwoord om de kap/opbouw enkele dagen tot weken , afhankelijk van verf in een bad achter te laten.
Totaal ondergedompeld en afgesloten.

Let op! remvloeistof is chemische rotzooi, handschoentjes aan dus en geventileerd werken.
T is echte rotzooi.

Overgens, voor de budget gevoelige mens ;) afgewerkte & gebruikte remvloeistof uit een auto is voor dit doeleinde nog prima bruikbaar.
Nogmaals, DOT3 of "oude" DOT4 gebruiken!
Anders gebeurt er niks. Als er op de verpakking staat "pas op voor autolakken enz. " is t meestal nog het goede spul

Ter idee van de afweek-periode, op dit moment ligt er bij mij in de vis-tank al vanaf begin oktober een 1/14 truck opbouw te soppen.
Staat ook nog niet op het lijstje om eruit gehaald te worden.
(taai brok verf wat er op zit 8O )

Suc6! Ben benieuwd naar de resultaten.
Stefan

Wederom bedankt voor de info. :D

Ik ga deze week even op zoek naar de vloeistof-rotzooi en ga het dan uitproberen. 8O
Ik heb al van iemand een kap gekregen op te testen.
Als lukt wil hij hem gespoten retour, lukt het niet dan zit hij daar niet mee.
Dus risicovrij.

En nu maar duimelen :roll:

Ik denk dat het de moeite waard is , het eens te proberen met groene (zachte) zeep. Gewoon insmeren en wachten.

Ook kan je het proberen met benzine. Ik herinner met van heel vroeger dat we zelfs van plastic bouwdoosjes(polystyreen) oude verf af kregen met benzine. Er is geen aantasting van het plastic.

Packard,

Ook deze tip zal ik eens uitproberen, wie weet.
Bedankt zover. :roll:

heeft er iemand nog meer idee-mogelijkheden?

hallo
ik heb mijn draaibank ontverft met muscle ovenreiniger heb dit toe vervolgens ook gedaan met de romp van een happy hunter na eerst een klein stukje te hebben geprobeerd ging perfect gewoon inspuiten en dan een uurtje laten staan vervolgens met heet water onder de douche afgeschrobd met een afwaskwast

Back