Omdat de hedendaagse verfsoorten anders reageren dan voorheen ben ik op zoek gegaan naar materialen die niet op elkaar reageren en toch een mooi resultaat hebben.
Het liefst zou ik zonder spanlak werken, dat stinkt, trekt en is erg agressief op alles wat het tegenkomt. Baselak is duur en alleen in grote hoeveelheden te koop. De spuitbusverf is waterdun, kruipt overal tussen, is niet te corrigeren, splintert van het model af bij beschadigingen en je hebt er veel van nodig. De brandstofbestendige blanke lak levert zakkers, putjes, matte vlekken enz. Kortom een mooi verlanglijstje.
Omdat mijn Little Roar aan een groter stabilo toe was en de romp wat transportschade had opgelopen had ik een ideaal project om te wennen aan de nieuwe materialen.
Voor de verf ben ik bij een airbrush specialist langsgegaan in de veronderstelling dat verf geschikt voor een tank ook geschikt is voor een modelvliegtuig.
Eze Kote als aanvulling/ vervanging van spanlak
Auto Air Colors voor de kleur
Inspire 2K als blanke lak
Stap 1
Om zuiging te voorkomen bestrijk ik alle houten oppervlakken met 2 lagen verdunde spanlak, de bespanning wordt ook met verdunde spanlak opgezet, open delen met zijde.
Stap 2
Alle oppervlakken worden met droog dun tissue en EZE KOTE beplakt, pas na de 2e laag geschuurd met een 180 schuurspons. Dan nog twee lagen EZE KOTE met een acryl rolletje om strepen te vermijden en netjes geschuurd. De EZE KOTE is reukloos, je hebt er ongeveer 350ml van nodig en een complete afwerking, zijde en papier weegt ongeveer 90 gram voor een stunter. Eze Kote met glas werkt minder goed dan met papier.
Stap 3
Alle oppervlakken worden dun in de Auto Air Colors primer gezet, deze primer is relatief zwaar dus als het oppervlak geraakt is kun je stoppen, probeer niet dekkend te spuiten want dat levert alleen zakkers op en dekt niet. Het doel van deze laag is de EZE KOTE af te sluiten en een goede basis voor de kleurlak te maken.
Stap 4
De kleur gaat er nu op, je hebt maar heel weinig verf nodig, 30ml rood en 20 ml blauw was genoeg voor een romp en stabilo. (het wit heb ik deze keer nog met primer gedaan, dat bleek erg zwaar, de volgende keer gebruik ik verf)
Stap 5
Blanke lak. De Inspire 2K lak laat zich goed verwerken, met een goede lamp in de achtergrond is goed te zien wanneer de blanke lak gaat vloeien, na 5 minuten zakt de verf niet meer en is het risico van zakkers geweken. (Dit is een electro kist, geen idee of deze lak ook brandstof bestendig is)
Bij het spuiten van de blanke lak moet je goed opletten dat de verf nat genoeg is om te vloeien, stop je te vroeg dan krijg je een zijdeglans finish.
Alles bij elkaar een leerzame oefening, ik heb het gevoel op de goede weg te zijn. Deze materialen laten zich makkelijk verwerken en reageren niet op elkaar.
Het liefst zou ik zonder spanlak werken, dat stinkt, trekt en is erg agressief op alles wat het tegenkomt. Baselak is duur en alleen in grote hoeveelheden te koop. De spuitbusverf is waterdun, kruipt overal tussen, is niet te corrigeren, splintert van het model af bij beschadigingen en je hebt er veel van nodig. De brandstofbestendige blanke lak levert zakkers, putjes, matte vlekken enz. Kortom een mooi verlanglijstje.
Omdat mijn Little Roar aan een groter stabilo toe was en de romp wat transportschade had opgelopen had ik een ideaal project om te wennen aan de nieuwe materialen.
Voor de verf ben ik bij een airbrush specialist langsgegaan in de veronderstelling dat verf geschikt voor een tank ook geschikt is voor een modelvliegtuig.
Eze Kote als aanvulling/ vervanging van spanlak
Auto Air Colors voor de kleur
Inspire 2K als blanke lak
Stap 1
Om zuiging te voorkomen bestrijk ik alle houten oppervlakken met 2 lagen verdunde spanlak, de bespanning wordt ook met verdunde spanlak opgezet, open delen met zijde.
Stap 2
Alle oppervlakken worden met droog dun tissue en EZE KOTE beplakt, pas na de 2e laag geschuurd met een 180 schuurspons. Dan nog twee lagen EZE KOTE met een acryl rolletje om strepen te vermijden en netjes geschuurd. De EZE KOTE is reukloos, je hebt er ongeveer 350ml van nodig en een complete afwerking, zijde en papier weegt ongeveer 90 gram voor een stunter. Eze Kote met glas werkt minder goed dan met papier.
Stap 3
Alle oppervlakken worden dun in de Auto Air Colors primer gezet, deze primer is relatief zwaar dus als het oppervlak geraakt is kun je stoppen, probeer niet dekkend te spuiten want dat levert alleen zakkers op en dekt niet. Het doel van deze laag is de EZE KOTE af te sluiten en een goede basis voor de kleurlak te maken.
Stap 4
De kleur gaat er nu op, je hebt maar heel weinig verf nodig, 30ml rood en 20 ml blauw was genoeg voor een romp en stabilo. (het wit heb ik deze keer nog met primer gedaan, dat bleek erg zwaar, de volgende keer gebruik ik verf)
Stap 5
Blanke lak. De Inspire 2K lak laat zich goed verwerken, met een goede lamp in de achtergrond is goed te zien wanneer de blanke lak gaat vloeien, na 5 minuten zakt de verf niet meer en is het risico van zakkers geweken. (Dit is een electro kist, geen idee of deze lak ook brandstof bestendig is)
Bij het spuiten van de blanke lak moet je goed opletten dat de verf nat genoeg is om te vloeien, stop je te vroeg dan krijg je een zijdeglans finish.
Alles bij elkaar een leerzame oefening, ik heb het gevoel op de goede weg te zijn. Deze materialen laten zich makkelijk verwerken en reageren niet op elkaar.
Laatst bewerkt door een moderator: