Vergane glorie

Heren en dames,

Al sinds 92 (ik was toen een jaar of 7) heb ik een mooie boot in bezit. Heeft veel op zolder gestaan en veel gevaren. Het ontwerp doet me denken aan een kruiser maar met een mast erop heeft ie ook als zeilboot gediend. Altijd helemaal zonder enige besturing. Pas toen ik ouder werd met een 9 volt batterij, een motor uit opa zijn verzameling en een schroefas gemaakt van een oude antenne s'zomers met de surfplank ernaast rondgevaren. Sturen ging niet en de motor had 1 stand: plankgas ;)

Zeker vanwege de 'inbouw' van een mast en bijbehorende touwen etc. zitten er hier en daar wat gaatjes in de romp :) Ik ben nu bezig met schuren en glad maken van de romp.

Ik ben helaas niet echt into de 'bootjes' om het zo te zeggen, dus ik hoop hier wat hulp te krijgen met de keuze voor een roer, schroef+schroefas en de verdere aansturing. Ik ben nogal impulsief qua aankopen en interesses dus het budget ligt niet heel hoog. De kans dat ik er na 3 weken 'klaar' mee ben is aanwezig ;)

Qua design kwam ik toevallig net terecht in een ander (vergelijkbaar) topic. De Graupner Carina / Nautic lijken nogal op de boot die ik heb. Een vergelijkbaar design wil ik dus ook gaan hanteren qua opbouw.

NRtHMl.jpg

En groot, clickable: http://i.imgur.com/NRtHM.jpg

hclOol.jpg

En groot, clickable: http://i.imgur.com/hclOo.jpg

De maten zijn als volgt:

Lengte: 105cm
Breedte: 33cm
Gewicht: Onbekend
Doorsnee schroefkoker?: 9mm
Doorsnee roerkoker: 5mm

Nu even concreet de vragen:

Wat raden jullie aan om de boot mee aan te drijven. Hij mag wmb best wel behoorlijk wat (teveel) power hebben.
Hoe bestuur ik de boot? Wat voor roervorm etc.

Er zit een schroefkoker in maar het lijkt me niet verstandig hier direct een as doorheen te laten lopen. Zijn er mogelijkheden om hier een dunnere as met steuntjes aan het begin en eind door de laten lopen? De as eindigt boven de waterlijn(denk ik) en heeft nooit water doorgelaten.

Hebben jullie nog kleursuggesties? ;)

Alvast bedankt :)

Frank

Laatst bewerkt:
Nog even onder de aandacht :) Mocht ik op de verkeerde plek zitten als newbie laat het even weten dan vraag ik een mod het te verplaatsen :)

Frank wil je aub de foto verkleinen.
Ik heb hier geen kamerbreed scherm.
800 x 800 wordt toegestaan hier.

2644 x 1983 is je plaatje nu. :(

Frank wil je aub de foto verkleinen.
Ik heb hier geen kamerbreed scherm.
800 x 800 wordt toegestaan hier.

2644 x 1983 is je plaatje nu. :(
Ik ging er vanuit dat ze hier automagisch verkleind worden (doen ze bij mij wel)

Heb ze even weggehaald, zal ze vanavond thuis even resizen.;)

Heb ze even weggehaald, zal ze vanavond thuis even resizen.;)

Frank,
Als je ze in een forumalbum zet worden ze automatisch verkleind. Je kan in het filmpje van deze link zien hoe dat moet (is verreweg het eenvoudigst).

Hoe te grote "externe" foto's worden weergegeven hangt af van je instellingen in je forumopties. Bij jou zal dat op automatisch resizen staan, maar dat neemt niet weg dat te grote foto's dan toch een te grote belasting van het forum betekenen.

Groet,

Ad Bakker

Frank,
Als je ze in een forumalbum zet worden ze automatisch verkleind. Je kan in het filmpje van deze link zien hoe dat moet (is verreweg het eenvoudigst).

Hoe te grote "externe" foto's worden weergegeven hangt af van je instellingen in je forumopties. Bij jou zal dat op automatisch resizen staan, maar dat neemt niet weg dat te grote foto's dan toch een te grote belasting van het forum betekenen.

Groet,

Ad Bakker
Ik ben bekend met het verkleinen van foto's dus dat komt goed, dankjewel. Verder vind ik het prettig foto's op 1 plek up te loaden. Dan houd je nog enigzins controle ;)

Verder genoeg over de foto's zo lijkt me :)

Sommige mensen werken hoor.
Die hebben geen mogelijkheid om in de baas zijn tijd op een forum rond te "hangen".

Harm, dat begrijpen we wel, echter op de 4e werd al gezegd dat het 's avonds even gedaan zou worden en dat verkleinen geen issue is....

Mi Scuzi :) Drukdrukdruk...

NRtHMl.jpg

En groot, clickable: http://i.imgur.com/NRtHM.jpg

hclOol.jpg

En groot, clickable: http://i.imgur.com/hclOo.jpg

Laatste dagen verder geschuurd. Ga komend weekend de gaten wegwerken en een grondlaag verf aanbrengen.

Heb ook een erg mooi voorbeeld van een Duitse Polizeiboot gevonden... Die moet ik nog wel even terugvinden overigens...

Sommige mensen werken hoor.
Die hebben geen mogelijkheid om in de baas zijn tijd op een forum rond te "hangen".
De mogelijkheid wel... De tijd de afgelopen dagen heeeel wat minder :(

Zo. Vandaag nog wat geschuurd en de bodem vast in de eerste laag grondverf gezet.

Verder zal ik voor het motorisch advies met boot en al even langs Krikke oid gaan. Dan kan ik dat vast kopen, anders duurt het weer zo lang. Zeker gezien mijn erg korte 'span of attention' ;)

Zal straks nog wat foto's maken :)

Sorry, maar ik vindt het veel lijken op een romp van een PT 109?
Groetjes,
Frankwin
Hoef je geen excuses voor aan te bieden ;)

Hij lijkt er inderdaad op, alleen de PT109 heeft 3 motoren / schroeven, een gladde romp en het voorsteven lijkt ook anders te lopen. Ik vind mijn boot er minder snel uitzien :P

Hallo Frank,

Om een romp van dat formaat te motoriseren kun je aan een motor uit een personenauto denken, die de fan vóór de radiateur aandrijft.

Op 12V kun je zonder extra (waterkoel)maatregelen een schroef van minimaal de diameter van de behuizing ronddraaien zonder dat de boel te heet wordt.
De motor op de foto komt uit een Franse auto en is voorzien van koelsleuven en waterkoeling op de can en koolborstels, omdat ik de motor op 24V wil laten draaien:

full

Wil je de boot met "behoorlijk wat (teveel) power" laten varen, dan zou de schroefaskoker een hoek van maximaal 7° mogen hebben t.o.v. de waterlijn.
Een te grote ashoek levert bij hogere snelheden een problematisch vaargedrag op, omdat de achterzijde wordt opgetild en als reactie de neus in het water wordt gedrukt, in plaats van dat de romp uit het water komt en in plané gaat varen.

Om een kleine ashoek te realiseren is een lange as noodzakelijk en komt de motor vóór het midden van de boot te liggen.

Als roer voldoet een eenvoudig plaatroer, zelfbouw, of gekocht, aangestuurd door een standaard servo.

Zet de boot eens op de weegschaal; vaarklaar wil je niet boven een kilo of vijf uitkomen, anders krijgt de aandrijving met een borstelmotor het zwaar en kun je beter naar een brushless aandrijving gaan, die hebben een betere gewicht/Wattage verhouding...

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt door een moderator:
Back