Vergeet brushless, dit is de toekomst.

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door GJVO, 22 nov 2018.

  1. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Zal nog wel even duren, denk ik....

    Maar het haalt wel alle fun uit vliegen...
     
  3. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.354
    Locatie:
    Woerden
    Leuk probeersel maar (voorlopig?) totaal onbruikbaar. Het vliegtuig weegt zo'n 2,5kg, de "motor" gebruikt ongeveer 600Watt en levert een gigantische stuwkracht van maar liefst 300gram! :rolleyes:
    Vliegen kan alleen indoor want bij maar iets wind kan je al niets meer. Bochten maken is ook (nog) een probleem.
     
    Laatst bewerkt: 22 nov 2018
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Is toch al een heel aardige sprong vooruit, vanaf "600W en nul komma nul stuwkracht :D
     
  5. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Kwestie van tijd.
    Toen we begonnen met electrovliegen had ik ook maar 300 watt in een vliegtuig van 2 kilo vol met nicads.
    En kijk waar we nu zijn..
     
  6. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.678
    Locatie:
    Voorburg
    Wat zie ik hier nu eigenlijk?
    Een vliegtuig met een hoop rare draadjes onder de vleugel, indoor gelanceerd van een katapult, zweeft een stukje???
    k vind de tekst: ''First ever plane with no moving parts takes flight'' dan toch wel een beetje pretentieus:
    Als dat nagedaan was met een moderne F1A denk ik dat die dit ook wel zou halen.
     
  7. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Ion-drive zal nooit iets worden, mensen willen het geluid van een elektromotor horen, dat is tenminste echte hobby beleving. En ruiken.
    Werkt met spanning van 40kV, dat moet jou toch wel aanspreken.
     
  8. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.354
    Locatie:
    Woerden
    Wel er bestaat nog een motor zonder bewegende delen maar die zal je niet snel in de modelbouw tegen komen. Ik bedoel de RAMJET motor. ;)
     
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Vind je?
    Dat lijkt er al meer op....
    Niet echt.... niet zonder die porceleinen dingetjes die daar eigenlijk bij horen... Boesjíés heten die geloof ik....
    Die hebben nog steeds ook een brandstofpomp nodig....
     
  10. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Het geluid, dat werd ook gezegd van overstap van brandstof naar electro.
    Electro ruik je vaak wel maar dan doet de regelaar het meestal niet meer.
    Zal je ion drive niet ruiken, ozon lucht of zo?

    Er gaat niets boven de lucht van methanol en nitro (vooral de wonderolie) of hoog octaan benzine met race-olie.

    Alleen zijn er veel mensen die zich daaraan ergeren, aan het idee dat er iets verstookt word en anders ergeren ze zich aan het geluid van een prop.
    Dus ook aan elektro.

    Ik vind het in ieder geval een hele fascinerende aandrijving maar alleen als defensie er iets mee zou gaan doen, dan heeft het kans van slagen.
    Dat is ook het geval met de Ramjet, defensie heeft dat een tijd geleden al opgepakt en dat is naderhand de scramjet geworden, mede omdat NASA er wat in zag.
    Voor modelbouw zijn beide totaal ongeschikt, je aanvangssnelheid moet een tikkie hoger zijn dan een worp uit de hand.

    GJ
     
  11. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.678
    Locatie:
    Voorburg
    :rofl::rofl::rofl:
     
    wvr en E.hof vinden dit leuk.
  12. Dickie

    Dickie Guest

    Dit laat je toch niet lopen op elektra

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 23 nov 2018
  13. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    nope..
    er is geen vervanging voor die geweldige brandstofmotoren.. qua beleving.
    en je moet ook geen brandstofmotoren uit de machines halen. Je maakt gewoon andere machines.
    voor de beleving heb je altijd de andere spullen nog.
    Zowieso geloof ik niet dat de brandstofmotor in 20 jaar volledig weg zal zijn.
    Misschien in het dagelijks leven wel grotendeels.. Maar helemaal weg? dat geloof ik niet..
    of men moet nog ergens wat nieuwe technieken hebben liggen die nog niet zijn gepresenteerd.


    Tegelijkertijd is het ook leuk om eens wat "anders" te doen.
    qua motoren heeft iedereen al hetzelfde. electro, methanol, benzine, kerosine.
    zou leuk zijn als daar eindelijk eens een ander geluid bij komt.

    dan zou ik het niet eens zo heel erg vinden als dit in het begin wat minder presteert.
    zolang het financieel maar een beetje normaal doet.
     
  14. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Porsche is anders hard bezig met electro.
    En helaas, electro is sneller.
    Mijn Porsche was snel maar een Tesla die ooit eens naast me stond bij het stoplicht was toch sneller.
    En electromotoren draaien niet stuk, die 6 cilinder boxers draaien regelmatig in de soep.
    En wat betreft geluid, in de nieuwe 4 cilinder Porsches zit al een geluidsmodule, zo zielig!

    GJ
     
  15. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.678
    Locatie:
    Voorburg
    Wetenschappelijk gezien best interessant, maar wat mij bij dit soort dingen nogal tegen de borst stuit is de overspannen berichtgeving.
    ''Vergeet brushless, dit is de toekomst'' als titel kan ik als provocatie best waarderen hoor:), maar voorlopig bestaat de installatie uit een flink kippenhok onder de vleugel die ik in de praktijk nog niet zo toegepast zie worden.
    Maar dan het artikel zelf: First ever plane with no moving parts takes flight, nou nou, First ever?
    De gebroeders Lilienthal vlogen in de negentiende eeuw al met behoorlijk ontwikkelde zweefvliegtuigen en zweefvliegen is ook een vorm van zonne-energie vliegen en als het meezit behoorlijk geluidloos en echt co2 neutraal.
    Als je het filmpje bekijkt lijkt het er op dat de ''aandrijving'' nog niet in staat is om de extra weerstand van het kippenhok te compenseren, laat staan zonder starthulp los te komen.
    Bepaald niet indrukwekkend vanuit (model)vliegtuigperspectief.
    Wat nu eigenlijk de toegevoegde waarde is om dit experiment in een vliegtuig te demonstreren is ook niet duidelijk maar alleen voor de bühne.
    Overigens ook hier weer de aanname dat ''iets elektrisch'' daarmee automatisch ook carbon neutraal is (en ook nog eens zo goed als gratis), een stupide denkfout die in het huidige streven naar elektrische aandrijving (auto's) maar al te gretig en onbekookt gemaakt wordt.

    Ik vind de geluids- en stank discussie hier eigenlijk al leuker: natuurlijk weten de volwassenen onder ons dat deze voorkeuren stammen uit onze pubertijd: later ga je stilte meer en meer waarderen maar toch; als je helemaal het kind en de puber in jezelf uit het oog verliest is het echt met je afgelopen.
    Persoonlijk heb ik een hekel aan herrie van motoren, maar voor een pruttelend 0.5 cc dieseltje met de geur van wonderolie mag je me dan toch wel weer wakker maken.
    Gillende EDF'jes daarentegen: die moeten DOOD!!!!! en zo heeft iedereen wel wat:)
     
    Laatst bewerkt: 23 nov 2018
  16. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Peter, de titel was ook met een knipoog.
    Maar als er, zoals ik al schreef, flink in geinvesteerd word door overheden dan kan het wat worden.
    En dat electrische aandrijvingen carbonneutraal zijn is de grootste onzin.
    Door mijn werk had ik veel met solar en andere energievormen te maken.
    Electrisch rijden is gewoon het verplaatsen van de uitlaat naar een land of plek waar je er zelf niet direct last van hebt.
    Windmolens zijn gemaakt van kunsthars en dat is een olieprodukt.
    Produceren kost ook enorm veel energie dus voordat de turbine opbrengt wat ie aan energie gekost heeft ben je al jaren verder.
    En dan moeten er ook nog elke paar maanden monteurtjes in hun dieselautootjes naartoe rijden, wat ook niet groen is.

    En zonnepanelen idem dito, produktie slurpt energie.
    Het kan alleen overleven door alle subsidies.
    Bedrijven als Bam en Engie zeggen zelfs, het hoeft niet te werken, als het idee maar groen is, dan krijgen we subsidie en belastingvoordeel.

    In modelvliegen, de meeste herrie komt van de prop, ongeacht of het een brandstof of electromotor is.
    Enige voordeel van een electromotor is dat je eem grote prop rond langzaam rond kan draaien wat bij een brandstofmotor niet lukt..
    Dat is je enige geluidsvoordeel.

    EDFjes gillen tegenwoordig niet meer, pylonracers ook niet echt meer.
    Ik denk dat de electro F3A achtige modellen nu de meeste herrie maken, een zware brom.
    En turbines, maar dat is mooi!

    GJ
     
    Peter Den vindt dit leuk.
  17. Dickie

    Dickie Guest

    Deze heeft het allemaal.

     
  18. mig 3

    mig 3

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    2.051
    Locatie:
    BLUB
  19. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.108
    Locatie:
    Ederveen
    er gaat niets boven de geur van spanlak! :) Ongemerkt waren we toen al "lijmsnuivers", haha. Heb net weer een bekledingsmateriaal ontdekt waarbij ik het weer mag gebruiken, heerlijk! :)
     
    Bruno van Hoek en Peter Den vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina