Vergunning

Discussie in 'Algemeen auto's' gestart door Jelle-, 25 nov 2003.

  1. Jelle-

    Jelle- Guest

    Ik ga een brandstof auto kopen die 70km/h gaat, moet ik daar een vergunning voor hebben, zo ja wat gebeurt er als je die niet hebt en ze zien je met zo'n ding rijden.
    Ik wil gewoon een beetje op grasvelden en in het bos gaan rijden enzo, niet echt in een woonwijk ofzo, ja om hem even te testen mischien :)
    aventoe is een schoolplein of een parkeerplaats op een industrietrein
    En waar kan je zo iets krijgen en wat kost het ?
     
  2. Paul Tupker

    Paul Tupker Guest

    Op zich bestaat er niet zoiets als een vergunning om te mogen rijden met modelauto's. Wel behoor je in feite toestemming van de eigenaar van het terrein te hebben, en natuurlijk over voldoende gezond verstand te beschikken om te voorkomen dat je (jezelf en) anderen niet in gevaar brengt.
     
  3. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    Vroeger moest je een zendvergunning hebben maar de huidige legale RC frequenties zijn nu vrij. Wil je het officieel doen moet je goed verzekerd zijn, modelauto´s die sneller gaan dan 30km/u vallen niet meer onder een standaard WA verzekering.

    Gelukkig weten vele maatschappijen en/of hun tussenpersonen dit niet maar als je brokken maakt kan je de lul zijn....

    Bij een vereniging ben je of automatisch verzekerd of tegen een geringe betaling meeverzekerd in een collectieve verzekering.
     
  4. Jelle-

    Jelle- Guest

    Gelukkig, ik kan dus gerust een middag je gaan rijden :D
    Ik hoorde gister namelijk van iemand dat je een vergunning moest hebben en als je dat niet hebt dat je je auto gewoon kwijt zou zijn als de politie je ziet rijden en je geen vergunning kan tonen..
     
  5. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Nee, daar hoef je niet bang voor te zijn... Degene die je dat op de mouw heeft gespeld, heeft de kok weer zien roeren, maar weet niet waar het vergiet hangt.
    Een verzekering is echter wel handig. Een eigen WA-verzekering, dekt wellicht een eventuele schade, (over die 30 km kan ik niets zinnigs vertellen, dat zal je zelf moeten navragen bij je verzekering...) maar verzekeringen zijn net mensen: zolang je premie betaalt, is er niets aan de hand en beloven ze gouden bergen; als je ze nodig hebt, komen ze met de 'kleine lettertjes' die je net even niet gezien hebt... EN DAN BEN JE DUS ZELF DE SIGAAR!!!

    Kortom: zorg voor toestemming van de eventuele eigenaar, zorg voor een veilige omgeving, zorg dat je op een verhoging staat (een carbon bumpertje in je scheenbeen loopt een beetje beroerd) en have fun!
     
  6. Savage28 !!!

    Savage28 !!! Guest

    haha, dat was een grapjas :D Dar is helemaal niet van waar, gelukkig. Het enige wat de politie zou kunnen doen, is zeggen dat je herrie veroorzaakt (wat ook wel zo is). Het is verstandig om niet vlak bij huizen te gaan rijden, daar kun je wel eens klachten krijgen. Het rijden zelf is niet verboden zonder vergunning. Mocht een agent je dit ooit proberen wijs te maken, wijs hem dan op de wet, waarin nix staat over deze autootjes (behalve herrie dan)

    Greetzz, Robbert
     
  7. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    Gedeeltelijk wel waar, je mag je niet met zo'n ding op de openbare weg vertoeven.....
     
  8. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.827
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    totale bullsh|t.
    je bent gewoon wa vezekerd voor schade die je toebrengt aan derde, de enige uitzondering op rc gebied zijn toestellen zwaarder da 20 kilo.
    in snelheid word geen enkel onderscheid gemaakt.
     
  9. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    Nope, dit is nog eens goed onderzocht door de NOMAC en DE reden waarom de ICC zich heeft aangesloten bij de RIMAR voor een overkoepelende verzekering.
     
  10. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.827
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    onzin zegt mijn verzekeringsagent, je bent gewoon verzekerd.
    onze vliegclub heeft ook een overkoepelende verzekering maar heeft toch graag dat zijn leden wa aansprakelijk zijn en ieder nederlands staatsburger hoort wa verzekerd te zijn.

    zoals als gezegd is bij iedere verzekeringsmaatschappij de enigste uitzondering vliegende modellen van meer dan 20 kilo.
    voor de rest ben je voor alles verzekerd en zal de verzekering alleen niet uitkeren bij de normale zaken zoals dingen die jij met je gezond verstand had kunnen voorkomen zoals rijden met een serpent die 100 kmph rijd in een druk winkelcentrum ofzo.

    ps ik ben met mijn monstertruck van 4 kilo met 12 cc motor erop met een kleine 70 kmph (duidelijk vermeld in de schadeformulieren) tegen iemand zijn personenauto geklapt, en daar is ook zonder enig probleem uitbetaald.
    de reden dat ik de snelheid en aantal ccs duidelijk vermeld had was om aan te geven hoe de deur zoveel schade opgelopen kon hebben.
     
  11. Herman te H.

    Herman te H. Guest

    dat je niet zomaar op de openbare weg mag rijden is eigenlijk wel waar
    maar in een bos of parkeerplaats op zondag of als het rustig is heeft
    toch niemand last van je. als je der maar voor zorgt dat je niet in een woonwijk een half uur gaat crossen want dat is vervelend. maar wel leuk als je mensen wilt irriteren :twisted:
     
  12. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Ik denk dat het niet erg gewaardeerd zal worden wanneer je met een verbrandingsmotor auto in het bos gaat rijden.
     

Deel Deze Pagina