verhitte lipo

• Topicstarter Topicstarter denny
  • Startdatum Startdatum
D

denny

Guest
ik heb een tara lipo van 2500mah 15A cont 25Amax
laten ontladen in mijn cap323 met continu 15 A
toen de regelaar de zooi uitschakelde had de lipo
ontkoppeld van alles een spanning van 9V
en stijgend maar het pakket was iets opgezwollen
en maar liefst 100 GRADEN
dit is volgens mij niet normaal heb hem ondertussen weer opgeladen
en er ging 2250 mah in
heb ik nou vanmiddag mijn pakket verk*** of komt dit vaker voor

Hoe heb je die 100 graden gemeten?

Als je overal goed leest dan is het duidelijk dat een lipo nooit warmer mag worden dan redelijk handwarm na gebruik, en dat we nu allemaal op een belasting zitten van gemiddeld 80% van het opgegeven continue belastingsniveau.

Je lipo zal niet helemaal weg zijn, maar wel een duidelijk capaciteits verlies hebben.
De tarabads zijn leuke lipo's voor lage stromen en niet echt geschikt voor continue hoge stromen en die zou ik al zeer zeker niet continue met 15 Ampere gaan belasten ook al zegt Tara dat dit wel mogelijk is.

gemeten met een infrarood thermometer
en wat tara dus met koeie letters op het pakket zet kun je ook wel vergeten

ELE is ook zo optimistisch. :P Die 10~15C packs van hun halen volgens metingen maar 8C continue. Dus het regeltje van Theo klopt als n bus. 80% van het opgegeven continue op het label.

Je kan inderdaad maar beter aan de voorzichtige kant blijven. Belangrijk is wel dat de warmte goed afgevoerd wordt, dus lipo niet inpakken in schuimplastik ofzo, zorg voor windkoeling tijdens vliegen!
Ik heb bv. een Tanic 2s1p 470mAh 20C, die belast ik met 8A en die blijft gewoon lauw, dus het kan wel..................

Je hebt het over 9V ontkoppeld maar over hoeveel cellen in serie heb je het? Ik vermoed 3 cellen? Dan zou 9V in orde zijn, maar veel belangrijker is de spanning TIJDENS het ontladen, die mag bij grote stroom niet lager komen dan.............., daar zijn de meningen verdeeld over, is veel over geschreven, zoek in dit forum en je zal er veel over vinden, ook de fabrikant van de lipo heeft hier meestal een specificatie van .........................................

Belast niet te sterk onder de 3 volt laten komen, globaal. Pieken (dalen dus...) van 2.8 volt per cel overleeft een lipocel nog wel. Wellicht lager ook, maar daar doe ik niet aan mee.

Ik probeer mijn lipocellen niet onder de 3 volt te laten zakken, belast. Een Whats-Up metertje heeft me lipo's laten besparen, :D zo kan ik op voorhand steeds het juiste propje uitvogelen zodat (statisch) de dalspanning bepaald wordt én boven de 3 volt per cel blijft. Hetzelfde metertje zorgt er wel voor dat ik veel propmaten in de kast heb. :oops:

zo,n watt-up meter heb ik ook gebruikt
en tot nu toe kan ik geen schade ondervinden aan mijn lipo pakket
ik kan hem zelfs met 20A continu ontladen raar maar waar

@ Deny, hoeveel voltjes heb je dan nog over als je hem met 20 Ampere gaat ontladen?

na 5 min met 20A ontladen 9.2 volt op de klemmen
snap er weinig meer van
al mijn lipo,s dan maar effe martelen ha ha

9.2 is wel erg weinig hoor. Ik ga uit van een maximale belasting als hij tot 10V zakt. 10.5 voor continu. Sommige lipo's worden gewoon erg warm, ook al houden ze goed spanning en leveren ze de opgegeven capaciteit bij 15C bv dan nog zijn ze snel 80 graden, wat echt maximaal is.

toch maar op zoek naar betere lipo,s
iemand nog suggesties
ik zoek lipo van ongeveer 2500 mah
en ontladen met 20a of meer

Back