verhogen hoogst toegelaten gewicht

ik heb een roeiboot met dubbele romp waarvan ik het max toegelaten gewicht een beetje wil verhogen en dacht tussen de twee rompen
expansieschuim te gieten door vershillende gaatjes te boren in de romp
enig advies aub
groeten luc
 
je wil dus het draag vermogen van de boot verhogen
met een dubbele romp bedoel je daarmee een katemaran romp met twee drijvers?
als je aan de buiten kan van de boot schuim aanbrengt dan hoef je de romp niet te doorboren want het schuim heeft zelf drijfvermogen als het waterdicht / bestendig is

Groeten Gerjan
 
Hmm... proef op de som:
Men neme een hoeveelheid PU-schuim.
Gooit deze in de lucht.
Stijgt het op: Voila, het is lichter dan lucht (dus ook meer drijfvermogen)
Valt het weer omlaag: Helaas pindakaas: zwaarder dan lucht...

Om een of andere reden heb ik het vermoeden dat het de tweede optie wordt... :?
 
nu snap ik hem
als je daar schuim in spuit dan word het draag vermogen minder Waarom:
de romp verplaats/ duwd een bepaalde hoeveelheid water weg
het gewicht van de hoeveelheid water dat de romp verplaats mag de boot maximaal wegen.
dus als je er schuim inspuit word het verplaatste water niet meer (omdat het schuim in de boot zit en dus niet meer water verplaatst) maar het gewicht wel meer omdat schuim zwaarder is dan lucht zoals je zult bevinden wanneer je de proef van roel uitvoerd :wink:

en ja roel ik denk ook dat het tweede zal gebeuren. zo niet doe mij dan maar een spuitbus van dat schuim :lol:


Groeten Gerjan
 
Roel van Essen zei:
Hmm... proef op de som:
Men neme een hoeveelheid PU-schuim.
Gooit deze in de lucht.
Stijgt het op: Voila, het is lichter dan lucht (dus ook meer drijfvermogen)
Valt het weer omlaag: Helaas pindakaas: zwaarder dan lucht...

Om een of andere reden heb ik het vermoeden dat het de tweede optie wordt... :?

heel leuk en wel, maar ik heb een probleempje roel :)

ik gooi het omhoog et voila: het is lichter :)
maar dan opeens schijnt het zwaarder te worden want dan valt het weer :evil:
wat me opvalt is dat hoe harder ik het omhoog gooi, hoe langer het lichter blijft

leg dat nu eens uit?
 
@ Dikkie: Ene Newton heeft daar ooit iets over gepubliceerd...

@ Gerjan: Ene Archimedes heeft ook eens een proefje uitgevoerd.
Het drijfvermogen van een lichaam is hetzelfde als de hoeveelheid verplaatst water door datzelfde lichaam. Maak het lichaam groter en houdt het gewicht hetzelfde, dan zal het drijfvermogen toenemen.
 
@ Dikkie

Zwaartekracht
De zwaartekracht op aarde is op het nulniveau van de WGS 84 ellipsoïde:
Aan de equator: ge = 9.7803253359 m/s2
Aan de polen: gp = 9.8321849378 m/s2
Gemiddelde zwaartekracht = 9.7976432222 m/s2
Standaard normale zwaartekracht = 9.80665 m/s2 (per definitie)
Op een willekeurige breedte φ kan de waarde van de zwaartekracht op nulniveau worden berekend met de formule van Somigliana:
gφ = ge*((1+k.sin2φ)/√(1-e2.sin2φ))
met ge de zwaartekracht aan de equator op nulniveau, e de eccentriciteit als boven, φ de geodetische (geografische) latitude en k:
k = (b.gp)/(a.ge) - 1
met a,b,g als boven.
Deze formule staat ook wel bekend als de WGS 84 ellipsoidal gravity formula.
F.R. Helmert heeft in 1884 de basis gelegd voor deze formule en C. Somigliana heeft in 1929 deze gesloten vorm gepubliceerd. Toen er nog geen elektronische rekenmachines of computers waren, moest deze uitdrukking worden benaderd door een reeksontwikkeling met sinussen. De sinus kon uit tabellenboeken worden gehaald. Deze reeksontwikkeling is in de loop der jaren bekend geworden als de Helmert's equation, de International Gravity Formula of de zwaartekrachtsformule van het Geodetic Reference System.
Een voorbeeld: de International Gravity Formula 1967 =
gφ = 9.780318*(1 + 0.0053024*sin2φ - 0.0000058*sin22φ) m/s2
Het getal 9.780318 is de toegepaste waarde van de zwaartekracht aan de equator op nulniveau. Bedenk dat iedere reeksontwikkeling maar een benadering is!

De zwaartekracht kan nog worden gecorrigeerd voor de hoogte boven het nulniveau.
Eerst wordt de free-air correction toegepast. Deze correctie houdt alleen rekening met het feit dat we verder van het zwaartemiddelpunt vandaan komen en geldt alleen voor lucht.
Een wat nauwkeurigere methode is: vermenigvuldig de g-waarde op nulniveau met:
FAC-factor = 1 - 2.h.(1 + f + m - 2.f.sin2φ)/a + 3.h2/(a2)
met h is hoogte in m boven nulniveau, φ is de geodetische latitude, f is de afplatting, a is de equatoriale aardstraal, m is:
m = ω2.a2.b/GM = 0.00344978650684
waarbij GM = gravitatieconstante van de aarde = 3.986004418.1014 m3/s2 en ω = hoeksnelheid aarde = 7.2921150.10-5 rad/s.
Een simpelere hoogtecorrectie is: tel FAC op bij de g-waarde op nulniveau:
FAC ≈ -3.086*10-6*h m/s2
Merk op dat FAC negatief is voor positieve hoogten.

De volgende hoogtecorrectie, die ná de vrije-lucht correctie wordt toegepast, is de Bouguer correctie. Deze is bedoeld voor het corrigeren voor aanwezig materiaal tussen meethoogte en nulniveau. Er wordt vanuit gegaan dat dit materiaal een oneindige uitgebreidheid heeft en een dikte h (m). De waarde van de correctieterm die moet worden opgeteld bij de g-waarde op nulniveau is:
dgB = 2π.G.ρ.h m/s2
met G is de gravitatieconstante = 6.673*10-11 m 3/kg.s2 en ρ is de dichtheid van het materiaal in kg/m3. Als de dichtheid niet precies bekend is, wordt de standaard waarde van 2670 kg/m3 genomen.
Er zijn nog meer correcties mogelijk, waaronder de terreincorrectie, maar daarvoor kunt u beter een boek over geodesie raadplegen.

Daarom dus :wink:

ciao
Ronald
 
dacht ik dat ik een vrije dag heb en niet in de les natuurkunde zit :P

mooie uitleg

Groeten Gerjan
 
@Ronald: ik heb al natuurkunde gehad vandaag, maar ik heb het helemaal doorgelezen en ik moet zeggen geweldige uitleg! Beetje moeilijk maar het klopt helemaal
 
@ Dikkie: op wat voor school zit jij dan dat je op je 14e al zulke verregaande natuurkunde hebt gehad?? :D

Hier nog ff de volledige versie van Archimedes wet ;)
Een voorwerp geheel of gedeeltelijk ondergedompelt in een vloeistof ondervindt een opwaartse kracht welke gelijk is aan het door dit voorwerp verplaatste volume maal het soortelijke gewicht van deze vloeistof.
Dus zoals wij hem op de zeevaartschool leren:
Deplacement schip = Volume onderwaterschip (carène) * s.g. water (1000 kg/m^3 bij zoet en 1025 kg/m^3 bij zout)

Astu!
 
@Landries, ik heb de oplossing:
Het is een afgeleidde van Archimedes, maar...:
Als je in zout zeewater vaart, heb je dus 2,5% meer opwaartse kracht dan in zoet water.
Een uitzondering, de Dode Zee: daar heb je iets meer opwaartse kracht.
Maar dat kan je ik je niet aanraden. Na een drijfpartijtje daar kon ik een week later nog het zout van mijn huid likken... Getsie!
 
hallo


je kan in een boot wel het toegestane gewicht vermeerderen


er is maar een klein probleem

je moet dan harder gaan varen en vooral nie stoppen

door de rompvorm zal je boot dan door dat harder varen omhoog gerdukt worden en kom je aan het planeren

maar ja het nadeel als je stopt blub blub of je moest een duikboot hebben dan valt het nogal mee


groeten raf
 
Back
Top