Hier: http://www.rclineforum.de/forum/thread.php?threadid=93684&sid=&hilight=schleppen&hilightuser=0 Een regeltje tegen gekomen: Zwever maximaal 2 maal zo veel spanwijdte als de sleper en maximaal het halve gewicht van de sleper. Met een sleper van 7,5 kg valt dan tot een kg of 4 aan zwever te slepen. Wat zijn de ervaringen wat betreft dit soort grenswaarden bij kleine slepers.
Hans Dat is te kort door de bocht. Het geheel "valt of staat" met de vaardigheid van de sleepvlieger en de zwever. Een klassiek model met een spanwijdte van 6m is een totaal ander verhaal dan een moderne zwever zoals een ASH25. Dus spanwijdte zegt al helemaal niks. Tevens is de vliegsnelheid van de zwever een factor, en de snelheidsrange van de sleper. Het is niet anders dat je moet uitproberen tot hoe ver je kunt gaan. We hebben vroeger onze Fox van 466cm en 14 kg achter onze Pinwing(soort Big Lift met 45cc) gehad. Het vermogen ging op zich wel, maar als de Fox rechtdoor ging, dan trok hij de sleper gewoon dwars! De sleper moet dus ook een zekere grootte/massa hebben t.o.v. de zwever.
De lengte van het sleeptouw is ook wel belangrijk. Maar of daar "Rules of Thumb" voor zijn, weet ik eigenlijk niet. Wat langzamere grote zweefvliegtuigen slepen we inderdaad ook liever met b.v. een Piper Cub, of een grote Husky. Is het een wat "modernere" bak, zoals een ASH-25, Discus, of Ventus slepen we meestal met een Airlifter of een Skywing, die wat makkelijker sneller kunnen vliegen.
een Janus van 8m en een gewicht van 28kg kan je niet omkrijgen met 2 opgepepte bigliften. Dat hebben ze bij ons op het veld eens geprobeerd. Het is te zeggen, de sleepers hebben meer dan genoeg vermogen, de hele combinatie is los gekomen maar te moeilijk met 2 slepers om 1 toestel te trekken (met een korte en een lange koord) Wel een spectaculair gezicht. Twee zwevers achter 1 sleper lukt aardig goed op de club.
We slepen bij BIGGS zowat allemaal met een lengte van plm 25 mter, dat is en prettige lengte gebleken voor alle modellen. Ga je korter dan kan het model gaan zwiepen. ....ha, leuk, jullie vliegen daar ook een Skywing??? Wij hbben er ook een, jammer genoeg zie je ze weinig (meer) Kurt.... 2 slepers ervoor, nonde$#@#$, die mannen die hebben durf! Spectaculair is het wel om te zien lijkt me.
De dikte/zwaarte vindt ik ook van invloed. Ik heb aan een metselkoorde gehangen met de Grunau baby en aan een 4mm katoenen kabel. Met de laatste is het rustiger vliegen voor de zwever. Het is dan nagenoeg niet nodig om aan je hoogteroer te zitten.
Berrie Klopt helemaal, ik heb ooit een test gedaan met het zwaadere 6mm nylon touw en het is me zo goed bevallen dat ik niks anders meer gebruik, en het is sindsdien zo'n beetje de standaard geworden bij slepers bij BIGGS. Het geeft een goede balans tussen veerkracht en elasticiteit. Alleen de kleinere slepers, zeg onder de 45cc, met relatief kleine zwevers slepen we met dunner. Extra voordeel is dat het touw is tot grotere hoogte prima te zien is, met name als het op (te) grote hoogte afgekoppeld wordt. Verder valt het nooit in de knoop bij afgooien.
@Richard Tja, Skywing... Leuk ding, makkelijk vliegen. Helaas is Roebers Modellbau niet meer. Die had ook een leuke range aan redelijk goedkope 4m zwevers. Heb mijn sleepkabel eens nagemeten, en blijkt 24m te zijn, komt dus redelijk in de buurt van de 25m. Vroeger ook nog wel eens ge-expirimenteerd met elastische delen tussen de kabel. Leuk voor erg kleine vliegtuigjes, maar een mooi drama met 3m en meer Als je het over zwiepen hebt...
Hallo R, (hoe heet je verder?). Ja, ik vlieg al vele jaren met de Skywing, we hebben hem overigens in Pingwing herdoopt. Het is sterk gemodificeerd, met oa flaps, andere stijlen en een dikke ZG45 er in met een resopijp, geheel weggewerkt in een tunnel in de romp. De motorkap is eigenbouw (langdúúúúrig....) Zoals je ziet vliegen we er ook mee op ski's. Ondanks het hoge gewicht van (getankt) 11 kg, vliegt en landt hij goed. PBtje gestuurd
Vraag maar eens aan Chris Derboven (Rappy hier op het forum denk ik) Dat was een van de piloten van de slepers.