Verkeerd om starten Webra Record

FOX35

PH-SAM
De Webra Record 1,5cc diesel, die velen van ons nog steeds veel plezier bezorgd ook al worden ze al lang niet meer gemaakt, heeft de neiging om verkeerd om te starten. Sommige mensen hebben er meer last van dan anderen, dus ik verdenk eerder een oorzaak in de afstelling of de manier van starten, dan een motorische oorzaak.

Als het aan de afstelling ligt denk ik het eerst aan te veel compressie, waarom? Omdat ik er zelf weinig last van heb, en ik de neiging heb om met relatief weinig compressie te vliegen.

Als het aan de manier van starten ligt zal het toch niet aan de kracht van het slaan liggen, want iemand die ik ken die start met véél slagkracht heeft er toch vaak last van.

Ik ben benieuwd wat de experts zeggen, maar vooral wat de werkelijke reden is en wat je kunt doen om het te voorkomen, dus graag wel je reactie goed beargumenteren. Ik heb dus de volgende vragen:

1. waardoor wordt het verkeerd om starten veroorzaakt
2. wat kun je doen om er voor te zorgen dat hij wél de juiste kant om start?

links rechts

volgens mij is het willekeurig man, en berust het op puur toeval.

Grote dikke gloeikop motoren (inhoud 10 liter of meer....), 2takt voldiesel hebben er ook altijd last van, er is geen pijl op te trekken. Van compressie verhogen of verlagen is dan geen enkele sprake, je kan er simpelweg niets aan doen. Merken als kromhout en industrie hebben als grapje dat als ie achteruit loopt je smeer apparaat niet werkt, dat moet je dus heel snel in de gaten hebben anders kost het je je lagers. Bolinder echter heeft de smering met een wormwiel en een tandvertraging, kan dus links rechts om, maakt geen zak uit.

Gloeikop tractoren, als Lanz, Pampa, vierzon en Ursus hebben het ook altijd, (20 liter inhoud of meer, 2takt direct ingespoten voldiesel). Dan keert de bak gewoon om, vooruit wordt achteruit en achteruit wordt vooruit, kan je gewoon mee rijden. Smering werkt ook gewoon, die trekkers hebben excenter pompen. Erg praktisch is het niet, dus je moet inspuiting verlagen en ''omkeren'', makkie als je dr een beetje bedreven in bent.

Volgens mij maakt het dus helemaal niks uit, het berust op toeval en je kan er weinig aan doen. Wij hebben al jaren diverse gloeikoppen en je ziet inderdaad dat de ene het wat meer doet dan de andere, geen pijl op te trekken. Klein lijkt me lastiger, ik heb die webra's ook maar nog nooit laten lopen. Lijkt mij dat het dan nog nauwer komt idd.

Meer over gloeikoppen? kan je altijd mailen........

Monster diesel

Volgens mij is het de gewoonte om de compressieschroef van een modeldiesel vóór het starten wat uit te draaien, om deze ,nadat de motor is warmgelopen, goed af te stellen. Dat zou wel voorkomen dat de motor verkeerd aanslaat.

Het zit hem in de hoge compressie,mijn Webra had er ook last van,nu een kwart slag minder compressie en het ding loopt gelijk goed.

@ Monster Diesel: ik respecteer dat je probeert te helpen, maar ik denk dat de dieseltjes waar lijnbestuurders mee vliegen, van maximaal 2,5cc en in dit geval 1,5cc , niet te vergelijken zijn met het soort diesels waar jij het over hebt. Strikt genomen zouden 'onze' dieseltjes als ik het goed begrijp niet eens 'diesel' genoemd mogen worden, omdat ze niet voldoen aan het patent van Rudolf Diesel, omdat daarvoor 'inspuiting' essentieel is en daar is bij onze motortjes geen sprake van.

@ Micropuller: inderdaad zijn er veel mensen die de compressie wijzigen voor het starten. Ik doe dat zelf echter nooit, tenzij het motortje in kwestie anders niet wil starten (dat vind je op den duur vanzelf uit als je er mee bezig blijft). Het is overigens niet zo dat er een algemene regel is "voor starten compressie terugdraaien". Dat kan verder erg afhangen van temperatuur van de motor bij het starten, ofwel: start je een koude motor die die dag nog niet heeft gelopen, of start je een motor die wel heeft gelopen maar inmiddels weer is afgekoeld, of start je een warme motor, bijvoorbeeld bij een pitstop in een teamrace? Verder kan het afhangen van de specifieke motor. Als het al nodig is de compressie bij het starten te veranderen, dan kan het zijn dat je bij de ene motor de compressie terug moet draaien, terwijl je bij de andere juist méér compressie moet geven voor de start. Alleen dat laatste heb ik bij enkele motortjesmeegemaakt. Specifiek bij Webra Records is het gangbare standpunt dat je het beste de compressie, als je eenmaal een goede 'loopstand' hebt, zoveel mogelijk te laten staan (bovendien is bij verdraaien altijd het risico dat je de koelkop mee losdraait, dat gebeurt bij die motoren vrij snel en dan ben je verder van huis tijdens een wedstrijd), maar dat je een volle slag van de naald meer brandstof geeft. Meer brandstof in het mengsel heeft overigens een compressieverhogend effect, dus misschien ligt daar ook het antwoord wel. Ook dat hoef ik overigens zelf meestal niet te doen als ik Records start, behalve bij de eerste start van de dag.

Herbert heeft blijkbaar dezelfde ervaring als ik, dus dat geeft hoop, maar ik hoopte eigenlijk op de echte experts op het gebied van dieselmotoren die bij lijnbesturing in wedstrijdsituaties worden gebruikt, dus van de mensen die dit forum wel eens bezoeken of bezochten denk ik dan aan Loet of Fred, of andere mensen die aan teamrace doen of hebben gedaan of die indertijd aan dieselcombat of goodyearracen met diesels hebben gedaan, of aan mensen met een vergaande theoretische achtergrond, als Gerben.

Jongens toch, hoe moeilijk kan het zijn? Jullie zijn gewoon allemaal bang voor de prop en trekken het startvingertje te vroeg terug. Gebruik dan maar liever de chicken stick :spam:

Jongens toch, hoe moeilijk kan het zijn? Jullie zijn gewoon allemaal bang voor de prop en trekken het startvingertje te vroeg terug. Gebruik dan maar liever de chicken stick :spam:
Nee, dat is het zeker niet.
Ik heb zaterdag verschillende motoren gestart en sommige (bijv. die relatief nieuwe van Erik) liepen nagenoeg alleen achteruit. Pas bij een compressie, net voldoende om te blijven draaien ging het eindelijk de goede kant op.
Die van mij is koud moeilijk aan te krijgen, maar eenmaal warm gaat alles moeiteloos.
Een motor die warm bij de start teveel voorontsteking heeft vraagt meer IPN. Dan kan de loopcompressie iets terug.
Ik houd het er op dat hoe beter de zuigerpassing, hoe hoger de startcompressie in warme toestand.
Het andere uiterste wil je al helemaal niet, eindeloos zwengelen en starten, ho maar...

Misschien is wat Bruno constateert wel de reden waarom Micropuller aangaf dat mensen in het verleden de compressie wat terugnamen om te starten. Het probleem bij Records is alleen dat als je het vergrendellipje los moet draaien, je nogal eens een keer de koelmantel mee losdraait.
Een andere optie zou, als ik Bruno begrijp, dus zijn om te experimenteren met iets meer IPN. Misschien komt het feit dat ik er relatief weinig last van heb ook wel omdat ik meestal kant-en-klare brandstof van Model Technichs gebruik, waar als het goed is voldoende IPN in zit, en anderen misschien brandstof met géén of minder IPN, of een andere toevoeging, zoals DA-nitrate (in de brandstoffen van Southern Modelcraft) of DII. Dit zou echter niet verklaren waarom de motor van Erik er ook last van had, want die heb ik in Almere nog een hoeveelheid IPN gegeven ...

Webra record 1,5 cc #77255 (maar spijtig genoeg niet compleet meer)

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Back