Verkeerde motor.

Ik kreeg een telefoontje van Jan Bakker dat hij tijdens de indoor meeting in Markelo of Helchteren iemand een verkeerde motor heeft mee gegeven.
(Een PJS 550R i.p.v. een PJS 550E.) Die gene die de verkeerde heeft kan zich bij Dhr. Bakker melden of mij een PB'tje sturen.

oei,.. gelukkig heb ik een E'tje
heb net alles in de neus kunnen krijgen
afb499.jpg

Nou, ik heb voor de zekerheid nogmaals gekeken, maar heb echt een "E"-tje gekregen. Trouwens, Bert had dit tijdens mijn aanschaf in Markelo nog gecontroleerd en heeft mij hier gisteravond ook nog over opgebeld. Vanmorgen trouwens ook nog even op de motor gekeken en alles was O.K. Nu nog een antwoord voor de leken, zoals ik: wat is het verschil tussen een erretje en een eetje, v.w.b. constructie/samenstelling en toepassing??
En, natuurlijk off-topic, allemaal nog de allerbeste wensen voor 2004!

wat ik er van weet,...

Het "Erretje" zou de Race uitvoering zijn,
aan de buiten kant zijn ze gelijk, de verschillen zitten aan de binnen kant
meer toeren, ander vermogen, ander voltage,.......

de "R" is dus niet geschikt op een ultimate.

De 550 R draait 1225 rpm per Volt.
De 550 E draait 802 rpm per Volt.

Bij gelijke spanning draait de 550 E dus langzamer en kan met minder stroom een grotere prop draaien.

Voor langzaam vliegende indoor modellen is een langzaam draaiende grote prop beter.

De 550 R kan ook wel een grote prop rond draaien maar dan moet de ingangs spanning naar 2 Lipo's gereduceerd worden. Om dan aan hetzelfde vermogen in Watts te komen als de 550 E moet er meer stroom uit de Lipo's komen wat al snel tot het parallel schakelen dwingt. Het gewichts voordeel van 1 cel minder in serie wordt dan dus meer dan teniet gedaan door het parallel zetten.

Voor een wat sneller model, dat beter geschikt is voor een kleinere, snel draaiende prop is de 550 R weer in het voordeel.

Back