Verlengen ESC - ACCU kabel?

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Helron, 10 nov 2018.

  1. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    12.132
    Locatie:
    Woerden
    Even bracht je me in verwarring Ron maar toch denk ik dat je hier een fout maakt. Op de nul doorgang schakelen kan alleen als je een wisselspanning (wisselstroom) hebt. Wat er uit de accu komt is toch echt gelijkstroom dus die nul doorgang is er niet.
    Er wordt een vorm van wisselstroom opgewekt door het om en om aan en uitschakelen van de juiste Fet's.
    Op een bepaald moment wordt het eerste paar Fet's aan geschakeld. Er zal stroom door de bijbehorende wikkelingen gaan lopen. Op het juiste moment zal de stroom door die wikkelingen uitgeschakeld moeten worden en de stroom door de volgende wikkelingen ingeschakeld. Zolang de Fet's aan zijn geschakeld zal er stroom lopen uit de accu door de eerste Fet, door de wikkelingen, door de tweede Fet en dan terug naar de accu. Die stroom wordt pas nul wanneer de Fet uit wordt geschakeld.
     
  2. xyz

    xyz

    Lid geworden:
    2 dec 2007
    Berichten:
    1.645
    Locatie:
    Eindhoven
    Ik denk dat jij 1 ding vergeet Ernst, aan de motor kant zal als de motor draai en de FET;s uit zijn nog steeds een wisselspanning zijn
    en dat komt doordat een brushless motor ook een generator is.
     
  3. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    15.585
    Locatie:
    Groningen
    Spanning wel, stroom niet.
     
  4. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    12.132
    Locatie:
    Woerden
    De "generatorspanning" die de motor opwekt is altijd tegen gesteld aan de voedingsspanning en iets lager. Hoeveel lager hangt van vele factoren af, onbelast zal het niet veel meer dan 0,5V รก 1V zijn, soms nog minder. Bij volle belasting kan het oplopen tot 5V of zelfs nog meer. Het is uit te rekenen*. Die spanning kan nergens heen dus kan er geen stroom lopen.
    Het is een ander verhaal wanneer de Fet's schakelen. Op het moment dat de Fet's uitschakelen kan er geen stroom meer lopen waardoor er een tegengestelde inductie spanning ontstaat in de wikkelingen (de spoelen) van de motor. Die spanning telt op bij de generator spanning en kan makkelijk tot 5x de accuspanning en nog hoger oplopen. Het is die spanning die over de Fet's komt te staan en daar kunnen ze niet tegen. De Fet's kunnen doorslaan en zo kortsluiting veroorzaken. De gevolgen kennen we allemaal. :rolleyes:

    * Vereenvoudigde manier om de generator spanning uit te rekenen:
    Stel je hebt een motor waarvan de kv 1000 omw/V/min is.
    De accu is een 3S accu dus nominaal 11,1V.
    Het onbelaste toerental is dan 11,1 x 1000 = 11000 omw/min.
    In werkelijkheid zal de motor iets langzamer draaien door de altijd optredende verliezen. Stel je meet het toerental en de motor draait 10500 omw/min.

    De generatorspanning die wordt opgewekt is dus 10500 / 1000 = 10,5V.
    Onbelast is de spanning is dus 0,5V lager dan de accuspanning.

    Volle belasting:
    Je zet een prop op de motor en geeft vol gas.
    Wanneer de maximaal toelaatbare stroom door de motor loopt heb je de maximum belasting bereikt.
    Stel de motor draait dan 8800 omw/min.
    De generatorspanning die dan wordt opgewekt is 8800 / 1000 = 8,8V.
    Bij volle belasting is de generatorspanning dus 2,3V lager.

    Dit is een enorm versimpelde berekening. In werkelijkheid spelen er nog veel meer factoren mee maar die zijn niet van belang om het principe uit te leggen.
     
  5. Han

    Han

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    4.343
    Locatie:
    Epe..HanDeBouwer en hobbyhok
    Zo dus. Werkt al 15 jaar na behoren. doorn 2004 090.jpg
     
    Helron en Rick NL vinden dit leuk.
  6. pieter_oudenhoven

    pieter_oudenhoven

    Lid geworden:
    21 mei 2010
    Berichten:
    856
    Locatie:
    Nieuwegein
    Heren, da's een interessante discussie! Ik heb alles met belangstelling gelezen en het is me inmiddels wel duidelijk dat lange kabels tussen ESC en accu niet goed zijn.

    Maar de reden dat ik hier terecht kwam, is een iets andere: zorgen te lange kabels tussen ESC en accu er ook voor dat je motor minder vermogen levert? Reden van mijn vraag is het volgende:

    Mijn Freewing F-16 90mm heeft wat moeite om van gras los te komen op 6s. Om die reden heb ik hem omgebouwd naar 8s. Volgens diverse fora zou dat het opstijgen-van-gras probleem moeten oplossen. Echter, na alles ingebouwd te hebben, blijkt de stuwkracht flink tegen te vallen. Slechts 3kg, wat voor een EDF van 4kg veel te weinig is. De ESC (Gecko 150A OPTO HV) en EDF unit (Freewing 90mm voor 8s) zijn nieuw, de accu's (2x Gens Ace 4s 5000mah 50C continue) zijn ook nieuw.

    In een vlaag van wanhoop heb ik toen maar mijn 6s EDF unit teruggezet en die op 8s gedraaid. Warempel, dat werkte, gisteren kwam mijn F-16 probleemloos los. Wat me wel verbaasde is dat de motor niet doorbrandde. Wel was de accu erg snel leeg: Na 2.15 minuten was er 3.79V per cel over. En dat bij voortdurend half gas vliegen (met uitzondering van 10 seconden vol gas bij de start).

    Nu vraag ik me af: hebben te lange kabels wellicht ook invloed op het maximaal bruikbare vermogen dat geleverd kan worden? De kabels zijn redelijk lang: o.a. door de kant en klare Y kabel (voor de serieschakeling), maar ik heb ook nog een koppelstukje met een paar cm kabel om EC5 in XT90 om te zetten.

    Ik denk dat als ik echt mijn best doe, ik wel 20 cm kwijt zou kunnen raken door zelf een Y kabel met de juiste connectors te solderen. Maar zou dat ook daadwerkelijk helpen voor het vermogen? Of helpt het 'alleen' maar voor de levensduur van mijn ESC?
     
  7. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    8.536
    Elke connector, elke centimeter kabel zorgt voor weerstand. En weerstand zorgt er voor dat de stroom minder wordt. Het verlies is kabels en connectoren is vaak te voelen in de vorm van warmte-ontwikkeling. Zorg altijd voor korte en dikke kabels en probeer het aantal connectoren te beperken.
     
  8. Han

    Han

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    4.343
    Locatie:
    Epe..HanDeBouwer en hobbyhok
    kijk hier even op 10.30min.
    Het zelfde als wat ik hier boven poste.

     
  9. pieter_oudenhoven

    pieter_oudenhoven

    Lid geworden:
    21 mei 2010
    Berichten:
    856
    Locatie:
    Nieuwegein
    Dank voor jullie reacties. Ik weet dat je bij lange kabels extra condensatoren moet plaatsten. En ik weet dat elke cm kabel en connector voor extra weerstand zorgt en daardoor voor minder effectief vermogen.

    Maar in mijn geval is mijn stuwkracht zo'n 25% lager dan het zou moeten zijn. Dat is niet te verklaren door wat extra weerstand vanwege een connector te veel.

    Mijn vraag is vooral: kan de inductie in te lange kabels ook de oorzaak zijn van het te lage vermogen dat mijn setup levert?
     
  10. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.398
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Heb je de set al eens getest met korte kabels?
     
  11. Han

    Han

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    4.343
    Locatie:
    Epe..HanDeBouwer en hobbyhok
    Pieter heb je wel de juiste timing op de regelaar?
     
  12. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    12.132
    Locatie:
    Woerden
    De inductie van de (lange) kabels zou in theorie enige invloed kunnen hebben maar dan zou je wel een erg hoge inductie waarde, dus lange kabels, moeten hebben. Gewoon een lange draad heeft een erg lage inductie waardoor dat effect waarschijnlijk nauwelijks merkbaar zal zijn.
    In de motor ontstaan heel hoge inductiespanningen door het schakelen (van de schakelfets). Dat is normaal en niet te voorkomen maar die spanningen mogen niet te hoog oplopen anders beschadigen ze de schakelfets. De inductiewaarde van de lange kabels kan wel te hoog worden voor die inductiepieken. Die pieken kunnen dan niet snel genoeg opgenomen worden door de accu waardoor ze dus te hoog worden en de schakelfets beschadigen of zelfs opblazen. Daarom moet je dus (extra) condensatoren plaatsen als je lange kabels naar je accu wilt gebruiken. Die condensatoren moet je zo dicht mogelijk bij de regelaar plaatsen.
    Wat is dan wel de oorzaak van het geringere vermogen? Dat is heel moeilijk te zeggen, de weerstand van de kabels en connectoren is toch wel de meest voor de hand liggende oorzaak. Zoals al geschreven speelt elke cm kabel en elke connector een rol. Zeker voor dit soort toepassingen want de stroom die er loopt is behoorlijk hoog. Hoe hoger de stroom des te meer al die (overgangs) weerstanden gaan meetellen.
     
  13. pieter_oudenhoven

    pieter_oudenhoven

    Lid geworden:
    21 mei 2010
    Berichten:
    856
    Locatie:
    Nieuwegein
    Dank jullie voor de reacties.

    @Han: De 8s unit (inrunner) heb ik geprobeerd op autotiming, 8 graden en 15 graden. Er was geen merkbaar verschil in stuwkracht. De 6s unit (die ik nu op 8s draai) heb ik alleen maar geprobeerd op autotiming. Het is een outrunner, dus volgens mij moet de timing daarvoor hoog staan? Ik neem aan dat de autotiming daar zelf voor zorgt? Het vervelende bij de Freewing units is dat ik nooit informatie kan vinden van de fabrikant over de juiste timing.

    @Ernst: ik heb toch maar besloten om de kabels zoveel mogelijk in te korten. Ik kan heel veel winnen door een kortere Y kabel te maken (de kant en klare die ik nu heb is wel erg lang) en bovendien kan ik dan ook direct de juiste connectors gebruiken zodat ik geen verloopstukje meer nodig heb. Scheelt weer 2 connectors en een paar cm kabel.

    Ik laat wel weten of het geholpen heeft!
     
    Laatst bewerkt: 20 sep 2020
  14. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.424
    Locatie:
    Rotterdam
    Kijk vooral eens naar de spanning onder belasting van je lipo's ..
    Tuurlijk kan kabelengte een invloed hebben, maar begin bij het begin. Is de spanning onder belasting van je lipo's afdoende?
    Dat ze nieuw zijn zegt niet zoveel, ook de "C" waarde is maar een getal op een plakkertje.

    Meten is weten... ik zou minimaal 28V verwachten bij een flinke belasting (3.5V * 8S), eigenlijk zelfs > 30V.
     
  15. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.398
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Dit dus.
    Vandaar ook mijn eerdere vraag of de unit ook met korte kabels getest is.
    Iets met meten en weten...;)
     
  16. pieter_oudenhoven

    pieter_oudenhoven

    Lid geworden:
    21 mei 2010
    Berichten:
    856
    Locatie:
    Nieuwegein
    @HeliKoper: kabels en stekkers zijn onderweg. Hopelijk kan ik woensdag eens testen met een stuk kortere kabels (en minder stekkers)
    @Gerben: Ja, daar heb je gelijk in. Normaal test ik de stroomsterkte ook atijd bij een nieuwe setup, maar mijn ampere/volt/watt meter heeft op dit moment de verkeerde connectors. De juiste connectors zijn echter onderweg, dus ook de stroom en spanning meten zou woensdag moeten lukken.

    Er staat me trouwens iets van bij dat de Gecko 150 dit soort info zou kunnen loggen. Ik weet alleen niet hoe ik bij die data kan komen. Ik neem aan dat ik hem dan op mijn pc moet aansluiten?
     
  17. Egbertje

    Egbertje

    Lid geworden:
    6 aug 2007
    Berichten:
    461
    Locatie:
    Itterbeck Duitsland
    Bij mijn OV-10 Bronco van Pichler wordt geen woord gerept over de lengte tussen accu en regelaars ,deze worden gewoon in de gondels dicht bij de motoren geplaatst.
    Maar na het lezen van alle berichten in deze thread ga ik toch twijfelen en vraag me af of dit altijd geld, of alleen bij hoge ampere`s en kabellengte`s boven de 50 cm.
    Bij voorbaat dank voor jullie tips.
     
  18. timmybeetle

    timmybeetle

    Lid geworden:
    3 sep 2010
    Berichten:
    236
    Locatie:
    Helden
    Luitjes

    Gevonden eens wel in het duits...

    groet Hans
     

    Bijgevoegde bestanden:

  19. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    12.132
    Locatie:
    Woerden
    Prima en duidelijk verhaal wat ik 100% onderschrijf. Vooral het voorbeeld van de "waterhamer" vind ik een heel goed voorbeeld. Die "waterhamer" is heel sterk en kan gebruikt worden de waterdruk 10 tot wel 30 keer te verhogen. Kijk maar eens naar dit filmpje.
     
    Laatst bewerkt: 26 sep 2020
    Rick NL vindt dit leuk.
  20. Egbertje

    Egbertje

    Lid geworden:
    6 aug 2007
    Berichten:
    461
    Locatie:
    Itterbeck Duitsland
    Duidelijk verhaal en ik ga geen risico`s nemen en ga de kabels tussen de regelaars en de motoren verlengen.
    Bedankt heren.
     

Deel Deze Pagina