Verlenging draagarmen

Momenteel ben ik bezig om mijn bestaande brandstof offroad auto om te bouwen naar de ultieme bash-auto waar weinig aan kapot kan gaan. De HPI Hellfire dient een beetje als voorbeeld waar het naartoe zou moeten gaan. Een 3 mm i.p.v. 2mm bodemplaat word aan gewerkt. Over andere verbeteringen word nagedacht.

Nu leek het me nuttig om de wieldraagarmen 1 cm te verlengen. Ik weet alleen niet goed hoe ik nu om moet gaan met de bevestigingspunten van de schokbrekers. De originele schokbrekers wil ik herbruiken.

Image1.jpg

Situatie 1 is de originele situatie. Situatie 2 is met verlengde draagarm en schokbrekeraangrijpingspunt op de originele afstand vanaf het chassis. Situatie 3 is met verlengde draagarm en schokbrekeraangrijpingspunt 1 cm verschoven t.o.v. chassis. Hiervoor is ook de schokbrekersteun aangepast.

Ik ben maar een recreatierijder en heb geen apiraties voor een circuit. Welke van de 2 mogelijke opties is de beste? Kan situatie 2 t.o.v. situatie 3 grote gevolgen hebben voor rijeigenschappen of belastingen v.d. schokbreker?

Gr.

Erik

situatie 3 lijkt mij best, anders vergroot je moment. De verlenging van je steun zal wel stevig moeten gebeuren.
Anders lijkt mij situatie 2 ook ok als je de olie dikker neemt in je schokbreker.
Maar je zult allicht wel eens kunnen testen eens je draagarm al verlengd is.
Hoe ga je dat praktisch doen?

steun niet verlengen maar een nieuwe , sterkere ontwerpen die langer is, eentje zoals in de schets is gedoomt om stuk te gaan

Dank voor de antwoorden.

Inmiddels was ik al verder gegaan met het project. Ik heb er toch voor gekozen om andere schokbrekers te installeren. Het project cnc freesmachine waar ik mee bezig ben geweest begint z'n vruchten af te werpen. Alles uittekenen, freesbaan berekenen en de machine doet de rest.

De machine

Zo heb ik het dus opgelost. Verlengde draagarmen, hogere schokbrekers en een dikkere schokbrekersteun. Er moeten nog een paar kleine dingetjes gebeuren en er moet nog afgesteld worden.

Bodemplaat in wording. Nu 3mm i.p.v. 2mm.

Bodemplaat klaar.

Draagarmen achter. Nog een paar dagen wachten op de bestelde schokbrekers voordat ik daarmee verder kan. De kwaliteit van de differentieelhuizen is bagger (overal spelingen), waarschijnlijk worden die binnenkort ook nieuw gefreest.

Gr.

Erik

Back