Verlichting de keuze van lampjes.

led, gaan eigenlijk nooit kapot, hebben wel een voorschakelweerstand nodig, maar een echte witte led ( ook nog klein ) is er volgens mij niet :cry:

lampjes zijn ook prima hoor, maar gaan wat eerder stuk...

Tom Boere

Hoi

Er zijn een paar plus en min punten

-gloeilampjes hebben een kortere brandtijd dan de LEDjes
-LED zijn duurder in aanschaf
-gloeilampjes worden heet

Groeten Justin

lampjes op een modelboot hebben eigenlijk de voorkeur boven led's omdat lampjes rondom schijnen en led's eigenlijk alleen maar naar boven.
soms wil bij een led een reflector wel helpen als het om een schijnwerper
gaat.
als je een lampje neemt van b.v. 12V en en je laat deze via een spanningsregelaar op b.v. 10V branden is de helderheid wel wat minder maar het lampje gaat een stuk langer mee.
groetjes piet

Hoi citorob,

Kijk ook hier eens, het is in het duits maar er staan gelukkig genoeg plaatjes :wink:.

Zelf ben ik van menig dat gloeilampjes het meest natuurgetrouwe licht geven (LED's, vooral de witte, zijn al snel erg fel). Door gloeilampjes op een lagere spanning te voeden gaan ze inderdaad ook wat langer mee :D .

De keuze hangt er ook een beetje vanaf of je achteraf de lampjes makkelijk kunt verwisselen. Is dit makkelijk ga dan voor gloeilampjes, wordt dit een probleem kies dan voor LED's.

Voor schijnwerpers neem ik altijd witte LED's want daar zijn ze uitstekend geschikt voor.

Groetjes, Danny.

Back