Verlichting IOM zeilboot

Zo, even een vraag van een nieuwe gebruiker van dit forum.
Ik zoek me helemaal wild, dat uiteraard aangeeft hoeveel informatie er allemaal is bij alle gebruikers.
Toch even de vraag: heb een zeilboot IOM zojuist, lees: afgelopen maanden gemaakt.
Nu wil ik toch in de top van de mast verlichting aanbrengen middels LEDjes.
Tot nu toe gebruik ik nog 4 Penlights en wil daarop e.e.a. aansluiten.
Zit ik gebonden aan hoeveelheid van LED's, moet ik daarbij rekening houden met weerstanden en wat zijn de gebruikelijke kleuren van verlichting op een zelboot.

Gaarne jullie reactie

Ton

Ps, denk wel even na vooraleer LEDs te gebruiken.

Ik weet dat het energievriendelijk is, goedkoop, lange levensduur etc...
MAAR een led is normaal voor (licht) uitstraling in 1 richting (naar boven/voren).

Ik heb hier geen ervaring op boten, maar in theorie ga je de hemel verlichten ipv rond te stralen zoals een toplicht moet doen. Op de club heb ik advies gekregen dit niet te gebruiken.

(ik heb ooit eens mistlampen en remlichten voor mijn echte moto gemaakt met high intensity LED's, en inderdaad een zeer sterke gebundelde straling)

In praktijk zal je wel zien, maar ik ga het zelf niet riskeren. Voor mijn mastverlichting ga ik gewoon robbe minilampjes gebruiken op 6V, dan heb je ook geen weerstand nodig.

Er zijn ook lampjes op 3V

http://www1.nl.conrad.com/scripts/w...a=1207091&page=1&p_sortopt=&price=Geen+prijs!

die je aan 2 AA/AAA moet kunnen hangen.

Patrick

Volgens mij is het toplicht van een zeilboot rondomschijnend wit. Pas wanneer een zeilboot op de motor vaart heb je een drie kleuren licht nodig. Dat driekleurenlicht zit trouwens niet in top maar rood op stuurboord, groen op bakboord en wit aan de spiegel.

Back