Verlichting op een tank

Discussie in 'Tanks / Rupsvoertuigen' gestart door beagle, 4 sep 2004.

  1. beagle

    beagle Guest

    Even een vraagje.
    Ik heb hier een 1:16 "Pershing" en wou daar de verlichting een beetje uitbreiden met achterlichten, remlicht, schijnwerper, koplampen.

    Ik meen ergens gelezen te hebben op dit forum dat iemand zijn verlichting van de tank heeft gemaakt met LED's.

    Daar gaat dus de vraag een beetje naar.
    Nu wou ik gewone rode achterlichten bijbouwen en het bestaande remlicht ook vervangen door LED's van 1,8 mm. Welke weerstand moet er dan tussen geplaatst worden.
    De koplampen zou ik ook graag vevangen door Witte LED's. Maar ik vind enkel die van 5mm. Een beetje groot voor de inbouw in de bestaande koplampen. Bestaan er ook witte LE'S in Bv 3mm of 2mm. ???

    Wie geeft me wat raad of tips hoe dit te verwezenlijken en waar eventueel het materiaal is te krijgen Te bestellen via internet?
     
  2. rottierood

    rottierood

    Lid geworden:
    21 jul 2004
    Berichten:
    1.124
    [​IMG]
    Hoi,ik heb de achterlichten van mijn tank vervangen voor kleine rechthoekige Leds.Zonder weerstand,want de originele Leds waren rond en zaten niet op de goede plaats.Zodoende heb ik ze vervangen.
    Een hoop Leds kan je bekijken bij Conrad.nl of Conrad.com.Allerlei grote,kleine,ronde,vierkante en gekleurde Leds.Kijk daar maar even.Gr. Marcel.
     
  3. beagle

    beagle Guest

    Ik ben even gaan kijken op die conrad site.
    Nu weer een vraagje. Bij sommige witte leds van 3mm staat dat je niet in de straal mag kijken. Dat het netvliesbeschadiging kan veroorzaken.
    Zijn dat die leds die je gebruikt voor de koplampen of zijn er nog andere witte led's die niet schadelijk zijn.?
     
  4. tbstuntpiloot

    tbstuntpiloot

    Lid geworden:
    29 okt 2003
    Berichten:
    918
    Locatie:
    -
    zonder weerstand :? gaat niet lang goed....

    leds mogen stromen hebben varieerend van 0.5 ma tot 500 ma, en met daarbij verschillende spanningen, varieerend van 3a4 volt tot 12 of zelfs meer, afhankelijk van het aantal "kristallen", waar een led uit is opgebouwd.
     
  5. beagle

    beagle Guest

    tussen de led's zet ik wel in serie een weerstand van 390 Ohms, dat geeft me een stroom van 15 mA.
     
  6. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.823
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    dat "niet in de straal kijken voor gevaar voor netvlies" kan je prima met een pak zout nemen.

    zelfs de 10000 mcd leds kan je prima inkijken en zijn zeer geschikt als koplampje voor je tank.
     
  7. beagle

    beagle Guest

    Thanks gerard_nl, je stelt me een beetje gerust. Dan ga ik die witte leds maar eens bestellen.

    iemand een ideetje hoe je een schijnwerper kan maken met een ledje Hoe kan dat eruit zien. Ik denk dat het leuk zou zijn van zoietes op de toren te plaatsen, schijnende in de lengte as van het kanon.
     
  8. Mari

    Mari

    Lid geworden:
    8 apr 2004
    Berichten:
    2.451
    Locatie:
    Oss
    Schijnwerper kan je maken door achter de led een paraboolspiegeltje te plaatsen die het licht naar voren reflecteerd...

    Gebruik je creattiviteit en zoek in huis naar iets wat daar geschikt voor is... Speigelend opervlak zou je kunnen maken van wat aluminium-folie...
     
  9. Droopy'ke

    Droopy'ke verslagschrijvers

    Lid geworden:
    21 apr 2003
    Berichten:
    3.491
    Locatie:
    Vlaanderen
    Ik geloof dat Roel op zijn tank ook zoiets helemaal zelf in elkaar heeft geknutseld. Deze schijnwerper van hem werkt perfect.
    Stuur eens een pb'tje naar hem. Hij zal je zeker kunnen verder helpen.

    Groetjes,

    Droop
     
  10. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Even voor de goede orde: Een M26 Pershing had geen zoeklicht...

    Maar als je er toch zo'n ding op wilt maken: ik heb het gedaan met een 6V lampje op 7,2V; reflector er achter van een scheepsschijnwerper, lensje van een 'mini maglite' ervoor, en ziedaar: je kan je tank voorzien van de tekst: "Kijk uit: las-ogen!"
    Ziehier Leopard 1A4: zoeklicht als hierboven beschreven, koplampen kleine scheepslampjes met 6V lampjes er in. Door de wat kleinere reflector en het ontbreken van een bundelende lens zijn ze niet zo fel.
    [​IMG]

    Achterzijde: achterlampen kale 12V lampjes met Tamiya Clear Red beschilderd.
    [​IMG]
     
  11. beagle

    beagle Guest

    Ok OK, geen schijnwerper erop dan. Zal het maar autentiek houden.


    De witte leds zijn besteld bij Conrad samen met nog wat spullen.
    De rode achterlichten zijn geplaast. Met een weerstandje ertussen van 390 ohm/ledje gloeien ze niet te fel. Zodra de koplampen zijn gemonteerd zal ik nog eens een foto nemen.
     
  12. beagle

    beagle Guest

    Eindelijk is het zover. De witte Led's staan erop.

    In de originele pershing waren de rijstkorrel lampjes in serie geschakeld. Met de ledjes heb ik een parallel schakeling toegepast en in elke leiding een weerstandje van 390 Ohm. Het verbruik per lampje is dan 5 mA ipv de 50mA voor de rijstkorrellampjes.
    Ik heb ook geprobeert van de 15mA te halen, die in de spec's van de led's staan.
    Maar dan schijnen die witte Led's zo schel, dat het echt pijn doet aan de ogen, zelfs als je er zijdelings naar kijkt.
    hier de foto's van de verlichting in de nacht genomen, zonder bijverlichting .
    De koplampen:
    [​IMG] en met een beetje bijverlichting :
    [​IMG]
    De achterlichten :
    [​IMG] en met een beetje bijverlichting :
    [​IMG]
     
  13. Dat ziet er schitterend uit, helemaal met de bij verlichting (schemer)
    Moet mijn Tiger ook maar eens gaan uitrusten met verlichting
    Heb je ook nog foto's van overdag :?:
     

Deel Deze Pagina