verlichting Smit Nederland

• Topicstarter Topicstarter Mieliewheely
  • Startdatum Startdatum
M

Mieliewheely

Guest
Hallo allemaal, mijn naam is Emile en ik ben als nieuwkomer op dit forum, welke ik al een aantal maanden met plezier volg. Een jaar of 14 geleden ben ik begonnen aan de Smit Nederland van Billing. Helaas kwam het project een jaar later in de kast te liggen, maar ja na het maken van een brandweer auto (kunstof pakket 1:75) deze zomer bleef het kriebelen en heb in september alles opgezocht en ben weer begonnen.
Eerst was ik van plan een verslag bij te houden op het forum maar ik heb gezien dat er al heel veel over de Smitjes Nederland, Walcheren e.d. is geschreven en besloot het niet te doen maar te leren van de "draadjes" die er al waren. Mijn dank hiervoor.
Maar nu het volgende het project loopt goed en vordert gestaagt en ben er aan toe de verlichting in de (zelfgemaakte messing) mast te maken. Het probleem is dat ik nergens op het forum of internet kan vinden welke kleuren er in moeten. Ja rood en wit, misschien nog geel als sleeplicht, ik weet het niet. Heeft iemand hier ervaring mee?????

Groetjes Emile

Laatst bewerkt door een moderator:
Emile,

Het is nog niet gebeurd, dus dat doe ik:

WELKOM op dit forum!

Ik hoop dat je er veel van mag opsteken.

Je zegt dat je geen bouwverslag plaatst, omdat er al een paar meer over hetzelfde schip gaan. Waarom niet? Jou verslag gaat over jou schip en is dus uniek! Misschien heb jij oplossingen waar wij nog niet aan gedacht hadden. Wij hebben de wijsheid niet in pacht, wij hebben elkaar nodig!

In ieder geval wens ik je veel succes met de bouw van je Smitje.

Wim

Hallo,

MAar heb je ook al de bak en stuurboord verlichting al aan gebracht??? Links is bakboord daar hoort dus rood en groen aan de andere kan en achter moest dacht ik wit licht.

tim

ik weet niet wat voor functies je alle maal aan de smit nederland wilt geven

maar

1 Toplicht in het echt moet hij 1 meter boven de boordlichten staan
2 toplichten voor als je iets aan het slepen bent
3 toplichten voor als je iets aan het slepen bent en je vaart niet recht voor je sleep

stuurboord Groen (rechterkant van de boot van achteren gezien )
bakboord Rood (Linkerkant van de boot van achteren gezien

1 wit heklicht recht van achteren gezien
1 geel heklicht als je een ander schip aan het slepen bent

maar aan gezien de smit nederland ook wel eens op de kop sleept

( altans dat denk ik ) anders zou hij niet 3 heklichten onderelkaar hebben

dus dan word de kont van de boot de kop

dan kan je ook nog andere lampjes aan brengen in de boot

rood
wit
rood

Rond omschijnende lampjes
dat betekend beperkt manoevreerbaar

een oranje zwaailamp
voor als je in of nabij de waterweg aan het werk bent

aan elke kant een wit rondom schijnend wit lampje
(anker licht )

nou ik hoop dat je hier even genoeg
aan hebt

groetjes

ik weet niet wat voor functies je alle maal aan de smit nederland wilt geven

maar

1 Toplicht in het echt moet hij 1 meter boven de boordlichten staan
2 toplichten voor als je iets aan het slepen bent
3 toplichten voor als je iets aan het slepen bent en je vaart niet recht voor je sleep

stuurboord Groen (rechterkant van de boot van achteren gezien )
bakboord Rood (Linkerkant van de boot van achteren gezien

1 wit heklicht recht van achteren gezien
1 geel heklicht als je een ander schip aan het slepen bent

dan kan je ook nog andere lampjes aan brengen in de boot

rood
wit
rood

Rond omschijnende lampjes
dat betekend beperkt manoevreerbaar

een oranje zwaailamp
voor als je in of nabij de waterweg aan het werk bent

aan elke kant een wit rondom schijnend wit lampje
(anker licht )

nou ik hoop dat je hier even genoeg
aan hebt

groetjes

He die roy, ja ja wat een verhaal maar er zit toch ff een foutje aan.

Op het binnen water:

gewoon varen, 1 top licht, heklicht en boordlichten.
Slepen (in je eentje) 2 toplichten,geel sleeplicht(hek) en boordlichten.
slepen met meerdere sleepboten: 3 toplichten sleeplicht en boordlichten.

Op zee (buiten het BPR gebied):

Gewoon varen is zelfde als op het binnenwater.
slepen, sleep is korter dan 200 meter 2 toplichten boordlichten hek en sleeplicht
Sleep langer dan 200 meter dan komt je 3e toplicht erbij.

hoe het op de nederland zit, daar heb ik me niet echt in verdiept, zowie zo het sleep en het heklicht, mischien is het 3e licht en ankerlicht of het fluitlicht, maar nogmaals daar heb ik mij niet in verdiept.

succes!!!!

Hallo,

Ik heb ook een vraag over de velichting van een Smit Nederland.
Weliswaar zijn er al veel vragen beandwoord in dit draatje, maar ik vroeg met toch af welke kleuren deze lampen dan moeten hebben:

Groeten, Daan

Laatst bewerkt:
@ Auke,

De Smit Nederland-klasse schepen varen vooral met zeeschepen in de grotere havens.
Dat zou kunnen betekenen dat ze de zeevaartregelementen aanhouden.
Op de Nieuwe Waterweg heb ik volgens mij ook meerdere keren havenslepers gezien die 3 toplichten voerde terwijl ze alleen aan het slepen waren.
In de grote havens als Rotterdam geldt het BPR niet, maar een speciaal rijnvaart regelement, als ik me niet vergis.
Ik zou dit even kunnen controlleren in mijn lesstof van Binnenvaart kunde.

Groetjes Josse

Hallo allemaal, wat tof dat ik er zo veel reactie's op krijg,
@ Wim, dank je voor je ontvangst zal eens kijken of ik wat foto's kan plaatsen...
@ Tim, ja natuurlijk krijgen ze bb en sb verlichting
@ Roy en Auke tja dit had ik ook al gevonden... het gaat met name om de lampen die Daan aangeeft op de foto en dan nog een paar....

Emile

De drie omcirkelde lichten in de mast zijn rood-wit-rood, allen rondom schijnend.
Het licht op de reling van de brug zou ik houden voor een ankerlicht, rondom schijnend wit.

Voor alle duidelijkheid: de Smit Nederland sleept nooit over de kop, en kop wordt dan ook geen kont, aan gezien dit een conventionele schroefboot is.
Ze heeft dus ook geen 3 heklichten onder elkaar
Bij ASD en tractor slepers gebeurt dit wel eens, en is de navigatieverlichting dan ook dubbel uit gevoerd.
Dit is makkelijk te herkennen aan bijvoorbeeld de dubbele baklichten.

Laatst bewerkt:
oke das duidelijk, ga het zo maken, nog een vraag achterop tvh waar de mast tussen de schoorstenen zit zit ook een lamp (zoals voor op de railing) wordt deze dan geel??
Wil wel een foto plaatsten weet alleen niet hoe...

Emile

Emile,

Volgens mij zou dit licht inderdaad geel moeten worden. (verbeter me als dat niet klopt ;))

En afbeeldingen kan je invoegen door ze eerst te uploaden bij bijvoorbeeld "photobucket" en dan de directe link te kopieren.
Daarna ga je naar "meer opties" (bij snel reageren) en klik op het volgende icontje
afbeeldinginvoegen.jpg

Daarna voeg je de directe link in en dan zou de afbeelding er in moeten komen.

Succes er mee.

Groeten, Daan

Dank jullie wel voor de uitleg probeer het ff... zie foto voor de lampen die ik bedoel
Emile

SMIT%2520RUSLAND_tugspotters.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo iedereen,

De Smit Nederland en de Rusland op de foto zijn officieel zeeschepen en zullen zich dus tijdens het varen aan het BVA (bepalingen ter voorkoming van Aanvaringen) (colregs) houden hierin zijn ook de eisen gesteld aan de verlichting.

Vrijvarend: Boordlichten, 1 toplicht bij scheepslengtes langer dan 50m 2 toplichten, en een heklicht.
Slepend: Boordlichten, heklicht, sleeplicht (zelfde als het heklicht maar dan geel), 2 toplichten verticaal boven elkaar en als de combinatie sleep/sleper incl de sleepdraad langer is dan 200m 3 toplichten verticaal boven elkaar.
Indien de sleper zelf langer is dan 50m komt daar weer het tweede toplicht in de achtermast bij.
Dit is heel makkelijk op te zoeken in de colregs even googlen het staat in voorschrift (rule 24).

Succes met de bouw, Bas

1e stuurman Cobaltwater, chem tanker clearwatergroup

Lampjes

Hoi Emile,

De omcirckelde lampjes tussen de schoorstenen zijn het gele sleeplicht (boven) en het witte heklicht (onder).

Welke functie en kleur de lamp onder de sleepboog heeft durf ik je niet met zekerheid te zeggen, maar ik denk dat het het tweede ankerlicht is :D.

Groetjes, Danny.

hallo

vergeten jullie de toplichten niet ???

die staan in het verlengde van de heklichten alleen staan ze niet zo ver van de mast weg

heb geprobeert het duidelijk temaken

verlichting2tu9.jpg

Oke nou wordt het helemaal ingewikkeld, als ik het goed begrijp, de mast, de drie lampen
achter(heklichten) rood, wit, rood en de drie lampen voor (toplichten) 3x wit??
Emile

Geen paniek!!

Hoi Emile,

Klopt, aan de voorzijde van de mast zitten drie witte lampen en aan de achterzijde twee rode en één witte (rood-wit-rood). Verder vinden we tussen de schoorstenen dan nog een gele en een witte.

De twee rode en de witte geven aan of de (in dit geval) sleper beperkt manoeuvreerbaar of helemaal niet manoeuvreerbaar is. Branden de twee rode en de witte dan is de boot beperkt manoeuvreerbaar (bijvoorbeeld als er gesleept wordt). Branden alleen de twee rode dan is er een serieus probleem aan boord en is de boot niet manoeuvreerbaar 8-O.

Dit zijn geen heklichten! het heklicht staat tussen de schoorstenen (onderste).

Groetjes, Danny.

het heklicht staat tussen de schoorstenen (onderste)
Het heklicht staat zoals de naam al doet vermoeden op het hek van een schip, dus de kont.
Het licht onder de achterste sleepboog zal daarom vermoedelijk dan het heklicht zijn omdat dit het licht is wat zich het dichst bij het hek bevind ;)
Een ankerlicht is het zeker niet want een ankerlicht is per definitie rondom schijnend, en dat is bij dit licht optisch gezien onmogelijk!
Wat dan het tweede licht tussen de beide rookkanalen is weet ik (helaas) ook niet

Laatst bewerkt:
Back